Author |
Topic  |
|
Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts |
Posted - 2009/02/26 : 12:56:34
|
Har haft en gammal kompis stående på jobbet ett par år. Tänkte bära hem den i kväll och se om den fortfarande låter lika bra som jag minns. Det borde finnas ganska mycket kvar utav forntidens "state of the art" prylar för trevliga priser.

Återkommer när vi spelat en stund.
Ingvar |
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co. |
|
BluesBoy
Member

160 Posts |
Posted - 2009/02/26 : 13:28:09
|
*dregglar ohejdat* |
 |
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts |
Posted - 2009/02/26 : 13:55:35
|
OJ, jäklar.... Undrar om man klarar av en haksläpptråd nu igen....
|
 |
|
Ingvar.Ahlberg

1969 Posts |
Posted - 2009/02/26 : 19:19:13
|
Så, nu är den hemma igen. Vad jag hade glömt är hur totalt knäpp tyst den är, vi har en känslighet på drygt 100dB på högtalarna och ML stegetär tyst men man hör ändå ett svagt sus när man går förbi högtalarna. Med Accuphase steget inkopplat så får man trycka örat mot diskanten för att uppfatta att något svagt susande kanske finns där. Detta steget är från 74 så för några år sedan bytte jag alla elektrolyter då några hade dött. De två huvudlytarna i nätdelen är i original lite underdimensionerade men nu så får man mer än dubbla kapacitansen i samma burk, originalen ligger på gränsen även spänningsmässigt så jag tog lite större, de sticker upp nån millimeter eller så ur lådan men det är inget som går att urskilja med blotta ögat, annat än för en äkta connosieur

Lite mat skall ordnas, sedan kommer kvällens lyssningsintryck. Ingvar |
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co. |
 |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6801 Posts |
Posted - 2009/02/26 : 19:23:56
|
quote: originalen ligger på gränsen även spänningsmässigt så jag tog lite större, de sticker upp nån millimeter eller så ur lådan men det är inget som går att urskilja med blotta ögat, annat än för en äkta connosieur 

Väldigt vackert japanskt 70-tal och innan de nedlusade apparaterna med knappar, rattar och brytare av alla de slag, ni som vet hakade Accuphase på den trenden eller de gick sin egen väg.
anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2009/02/26 : 21:39:28
|
quote: Vad jag hade glömt är hur totalt knäpp tyst den är, vi har en känslighet på drygt 100dB på högtalarna och ML stegetär tyst men man hör ändå ett svagt sus när man går förbi högtalarna. Med Accuphase steget inkopplat så får man trycka örat mot diskanten för att uppfatta att något svagt susande kanske finns där.
Du kan monobrygga ett par A-50V till 200 W klass A och vid verkningsgrader på 92 dB kan du fortfarande inte höra över diskanten om slutstegen är av- eller påslagna... Det kallar jag lågt brusgolv så det gäller bara att inte kasa ner...
 |
 |
|
bearwik
200.000-klubben

4289 Posts |
|
Ingvar.Ahlberg

1969 Posts |
Posted - 2009/02/28 : 11:07:50
|
Så, är Ni klara med melodikrysset? Tänkte ta lite av intrycken från spelandet med det gamla slutsteget.
Först och främst, otroligt roligt att lyssna på, en enorm pondus i botten, man känner att resurserna är rejäla! Lite åt det mörka hållet, vilket jag tycker är trevligt. Bibehåller dynamiken även när man spelar mycket svagt och även det där "tysta emellan tonerna" eller svärtan kanske?
Det här slutsteget är 35år gammalt så jag har renoverat det en gång. Tänkte beskriva även detta då en stor del av de fynd som fortfarande finns gömda/glömda i källare och på vindar torde vara i behov genomgång.
Tänkte dock gå och handla efter att Brittmarie klippt mig, så jag återkommer senare.
Ingvar
|
 |
|
Ingvar.Ahlberg

1969 Posts |
Posted - 2009/02/28 : 15:45:20
|
För er som ännu inte har rulator ska jag kanske beskriva vad det är för apparat vi pratar om här.
Accuphase P300 är det första slutsteget från Kensonic audio laboratories bärande namnet Accuphase. Introducerat 73 och tillverkat t.o.m 77 därefter en radda efterföljare.
Ett kraftfullt, blygsamt specat som 2X150W i 8 ohm, slutsteg som är helt symetriskt, dvs komplementärt, från ingång till utgång. Detta är lite spännande då det hävdas att Jim Bongiorno skapade denna typ av förstärkare under sin tid på SAE, obs jag gillar många Bongiorno konstruktioner, Ampzillan om inte annat. P300an är dock jämnårig med JB´s SAE konstruktioner och jag tror nog att ursprunget är att finna i RCA´s eller Motorolas applikationsnoter från tiden.
Som påpekat tidigt i tråden finns här en massa rattar och omkopplare:

De flesta är faktiskt ganska användbara även om det ser lite plottrigt ut. Lite kul är det att samtliga omkopplare och potar är original och fungerar klanderfritt efter 35 år utom högtalaromkopplaren som nån gång ibland får vridas runt för att skrapa oxid, jag har aldrig använt någon annan utgång än main, jämför man det med samtida amerikanska prylar så har man oftast fått byta ut allting i form av omkopplare och potentiometrar för att kunna använda apparaten. |
 |
|
Ingvar.Ahlberg

1969 Posts |
Posted - 2009/03/01 : 15:48:22
|
Ursäkta dröjsmål, skulle skrivit mer men det har varit för roligt att lyssna på skivor med P300an. Just nu roligare än ML steget, men jag ändrar mig snart igen .
Häftigt är Accuphasens totalt bergfasta (rocksteady?) ljudbild, basisten och trummorna står absolut stilla och djupet är imponerande, kanske lite en illusion eftersom jag har 3,5 meter till vägg bakom högtalarna.
Botten är sagolik, kanske lite lite fet? som om basisten spelar på en 18 i stället för en 4-10, möbler börjar röra sig vid en lägre nivå än med Levinson steget.
Så nu skall jag sätta igång en biff Rydberg till familjen, återkommer senare. Ingvar
|
 |
|
Ingvar.Ahlberg

1969 Posts |
Posted - 2009/03/04 : 23:39:55
|
Lyssnat ytterligare ett par dagar och intrycken består. Det finns inte speciellt många av dagens förstärkare ( som jag har lyssnat på) jag hellre skulle använda. Nu måste vi dock ta hänsyn till de reparationsjobb som är gjorda. Som en stor majoritet av större förstärkare från den här tiden så har även denna havererat. Då de Toshiba transistorer som satt i utgångssteget sedan länge var obsoleta så valde jag Motorola (numera Onsemi) MJ15003/15004 och bytte till bättre emittermotstånd, ofta orsaken till haveriet, 0,47ohm 10W, matcha!!. Skall försöka knyta ihop mina virriga Vintage trådar, men som sagt här finns glömda skatter som inte ens Indiana Jones känner till. Ingvar
|
 |
|
NewMount
Member

268 Posts |
Posted - 2009/03/05 : 12:12:02
|
Vacker pjäs. Jag har haft en integrerad E-203 från ca 1980 och nu kör jag med ett klass A slutsteg från Accuphase. Mycket fina prylar. Skulle inte vilja byta mot något annat. |
Gärna en Ferrari, men först en bra stereo |
Edited by - NewMount on 2009/03/05 12:12:55 |
 |
|
|
Topic  |
|