HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Under högtalaren
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

FBK
700.000-klubben

7380 Posts

Posted - 2009/03/09 :  22:47:34  Show Profile Send FBK a Private Message
Soundcare superspikes har jag alltid kört med, men med mina gamla JBL som jag ännu inte har kollat om det går att använda superspikes till så kan det bli något annat så denna tråden var intressant.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2009/03/09 22:48:01
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2009/03/11 :  21:00:19  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Japp det stämmer dubbel, men den på C. Ohlson ser likadan ut men ska tydligen vara en kopia .
Vet ej om det stämmer men någon kanske har klämt och testat?
Jag har testklämt på bägge. Ingen större skillnad.

Det är ju sorbetan som har hög inre dämpning, men en gummisulalik hårdhet (något mjukare). Det är lite feltänkt som med de där "racingkonerna", att man använder ett material med hög inre dämpning. Alltså att strukturella resonanser som uppstår i en form av materialet dämpas. Det är inte sånt som står på materialet som dämpas i första hand utan resonanser i själva materialet (att prylen i sig går att få att vibrera resonant som en gitarrsträng). Fast sorbetanplattorna har även en viss fjädrande effekt till skillnad från kolfiberkoner fast dämpningen är ganska dominerade vilket ger ett ganska hårt material.

Det är mest en fördel när man vill peta på högtalaren utan att den rör sig, eller att någon kommer och försöker putta omkull den, att den står stadigt med ett fast underlag. Problemet blir istället att mekanisk energi leds mellan högtalare och golv så att det bildas resonanser i det hörbara området. I basen tex.

Vill man ha en stadigare högtalare som rör sig mindre vid ljudfrekvenser så är det bättre att koppla av högtalarna mekaniskt från golvet med fjädrar så att resonanser hamnar lägre än ljudfrekvenser. Tex med mjuka viktanpassade kuddar av något slag med mindre andel dämpning. Detta oavsett om golvet är mjukt eller hårt, man tar alltså bort betydelsen av golvets mekaniska stabilitet.
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2009/03/11 :  22:01:51  Show Profile Send acebowler a Private Message
"Små bitar Sylomer. (Samma material som i SD-fötter)"

Riktigt bra!! Vi använder detta till olika applikationer i Studion på jobbet. Se till att ni anpassar det för rätt vikt bara...

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

Mindless
Member

198 Posts

Posted - 2009/03/12 :  01:20:36  Show Profile Send Mindless a Private Message
Spikesen som sitter på mina Focal högtalare -> Spikeskydd -> Dörrmatta från Ikea (korkaktigt gummi med tyg på ovansida) -> Golv.

Fungerar överlägset bäst av de olika konfigurationer jag provat.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/03/12 :  19:39:51  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message

Vi ska testa att göra egna "dämpkuddar" till HFRP:an.

När vi kommer dithän ska jag visa hur man gör beräkningar för att få en så när optimal "dämpkudde" som möjligt.

Jovis, "hands on" är det tänkt att bli också.

Jag är helt övertygad om att det funkar på högtalare också. Både lätta o tunga, vackra o fula.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

DMGbg
Member

301 Posts

Posted - 2009/03/12 :  22:06:37  Show Profile Send DMGbg a Private Message
@Gubben
Ser med spänning fram emot dina dämpkuddar. Meddela mig gärna när du kommit till skott

Två intressen är musik och ljud. Jag strävar mot att förena dem.
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2009/03/12 :  22:52:40  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Novibra eller Sylomer eller ?

Mina golvhögtalare står på fabrikantens original spikes.
För att skydda parketten har jag lagt under 2 skivor 2 cm tjock massiv ekbitar som vilar på vita möbelskyddstopsar.
Tycker ni att Novibra eller Sylomer kommer att isolera bättre ?
I så fall hur borde jag göra ?
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/03/13 :  08:25:12  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message
@DMGbg

Jag ska snart sätta igång en del experiment.

Det handlar om att använda "byggsilikon". Men torktiden är 2 mm/dygn. Man kan påskynda processen med värme. Sen är det bara att kolla fjädekonstanten.
Vittsen med "byggsilikonet" är att hårdheten är ca: 20 Shore A. Vilket är mycket lågt. Standard element typ Novibra, Trelleborg osv. Har en hårhet på min 40 Shore A.

Tekniken ska vi använda till att isolera chassit på HFRP:an.
Det bästa är att Du själv håller ett ögat på trånden. För mitt minne är inte att lita på. Det miljoner prylar att hålla reda på.

@bibi50
quote:
Tycker ni att Novibra eller Sylomer kommer att isolera bättre ?

Det handrar om låg dämpningskoefficient och en lämplig fjäderkonstant. Det funkar inte med vilken fjäderkonstant som hellst.
Ska man göra dessa dämpare själv, behöver man lite kunskaper i ämnet "vibrations isolering". Men när vi är 100 på tillverkningen kan/bör vi givet vis vara Dig behjälplig, självklart.
Alternativet är annars att köpa "SD" och testa. Men jag reagerade på priset.

Jag undrar om det inte finns både trådar och uppmätta gämförelser på Forumet. Testa och sök lite.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2009/03/15 :  10:10:44  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Tack gubben, men som sagt har inte någon aning om tekniska detaljer därför följer ditt råd att inte försöka komma in på DIY.
Det är väl ingen mening att kasta pengar i havet i dessa tider....
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2009/03/15 :  20:05:00  Show Profile Send Magoo a Private Message
Det är filttassar från ikea hemma hos mig. Ibland funderar jag på att prova något annat mjukare men det har liksom inte blivit av än.

comfortably numb
Go to Top of Page

DMGbg
Member

301 Posts

Posted - 2009/03/19 :  14:03:09  Show Profile Send DMGbg a Private Message
Klippte itu ett av barnens 12mm liggunderlag och provade, so far so good.

Någon annan som provat?

Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/03/27 :  12:31:22  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message
@bibi50
quote:
men som sagt har inte någon aning om tekniska detaljer därför följer ditt råd att inte försöka komma in på DIY.
Det är väl ingen mening att kasta pengar i havet i dessa tider....

Det jag skrev var inte menat att skrämma Er från DIY-svängen.
Men det vi håller på med, "sillikonkuddstillverkning" av byggsilikon är inte "allmänt gångbart".

Så fort jag vet hur man ska göra så ska vi se hur jag bäst kan vara Dig till hands.
Men betänk att en tub sillikon kosta 42,50 kr. Och det är 3 dl, räcker till många kubbar.

@DMGbg
quote:
Ser med spänning fram emot dina dämpkuddar. Meddela mig gärna när du kommit till skott..

Jag har två provkuddar på torkning.
Misstag 1 har jag redan gjort. Ytorna måste exponeras så att syre kommer till.
Jag gjorde en form av "melittafilter" i hopp om att få genomsläpp av syret.

Och kommer Ni till DIY-mötet i Göteborg kanske Vi kan klämma, känna och snacka lite taktik.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Mschill
Member

420 Posts

Posted - 2009/03/27 :  13:34:45  Show Profile Send Mschill a Private Message
Kan bara tipsa om att jag precis köpt 4 st Novibra 10*10 plattor hos Maskin & Verktyg i Uppsala för minde än halva priset 29kr/st om man köper dom hos Svalander. Dom har även hela mattor på 70*50cm på lager.

Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud.
Go to Top of Page

DMGbg
Member

301 Posts

Posted - 2009/03/29 :  20:46:50  Show Profile Send DMGbg a Private Message
@ Gubben Skall hålla utkik efter dig på DIY mässan. Vet inte om jag kan bidra med så mycket taktik men skall bli kul att se dina alster.

Go to Top of Page

DMGbg
Member

301 Posts

Posted - 2009/03/29 :  20:47:58  Show Profile Send DMGbg a Private Message
@ Mschill Blev det någon skillnad med dem under högtalarna tycker du?

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/03/29 :  22:38:02  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Samma som Petter - Dämpmatta för industrimaskiner
Har alltid haft gungliga trägolv

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6802 Posts

Posted - 2009/03/29 :  22:47:59  Show Profile Send Bubbel a Private Message
CarlssonH jag ser att det finns en punkt sist i länken och den skapar problemet men nu är det löst.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=59114720

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2009/04/01 :  09:21:09  Show Profile Send poppen a Private Message
Jag ska jämföra soundcare superspikes med SD sen ger jag rapport.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/04/03 :  22:30:32  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message

Nu har jag skrivit en liten "avhandling" i ämnet "optimerade fötter viberations isolering för DIY:are".
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?whichpage=30&TOPIC_ID=66928#856042

@DMGbg
jag har för avsikt att komma till GTB. Kul att så snacka lite bara, lysna och kolla på DIY:arnas konsthantverk.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000