Author |
Topic  |
FBK
700.000-klubben

7380 Posts |
Posted - 2009/03/09 : 22:47:34
|
Soundcare superspikes har jag alltid kört med, men med mina gamla JBL som jag ännu inte har kollat om det går att använda superspikes till så kan det bli något annat så denna tråden var intressant. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
Edited by - FBK on 2009/03/09 22:48:01 |
 |
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2009/03/11 : 21:00:19
|
quote: Japp det stämmer dubbel, men den på C. Ohlson ser likadan ut men ska tydligen vara en kopia . Vet ej om det stämmer men någon kanske har klämt och testat?
Jag har testklämt på bägge. Ingen större skillnad.
Det är ju sorbetan som har hög inre dämpning, men en gummisulalik hårdhet (något mjukare). Det är lite feltänkt som med de där "racingkonerna", att man använder ett material med hög inre dämpning. Alltså att strukturella resonanser som uppstår i en form av materialet dämpas. Det är inte sånt som står på materialet som dämpas i första hand utan resonanser i själva materialet (att prylen i sig går att få att vibrera resonant som en gitarrsträng). Fast sorbetanplattorna har även en viss fjädrande effekt till skillnad från kolfiberkoner fast dämpningen är ganska dominerade vilket ger ett ganska hårt material.
Det är mest en fördel när man vill peta på högtalaren utan att den rör sig, eller att någon kommer och försöker putta omkull den, att den står stadigt med ett fast underlag. Problemet blir istället att mekanisk energi leds mellan högtalare och golv så att det bildas resonanser i det hörbara området. I basen tex.
Vill man ha en stadigare högtalare som rör sig mindre vid ljudfrekvenser så är det bättre att koppla av högtalarna mekaniskt från golvet med fjädrar så att resonanser hamnar lägre än ljudfrekvenser. Tex med mjuka viktanpassade kuddar av något slag med mindre andel dämpning. Detta oavsett om golvet är mjukt eller hårt, man tar alltså bort betydelsen av golvets mekaniska stabilitet. |
 |
|
acebowler
Member

1178 Posts |
Posted - 2009/03/11 : 22:01:51
|
"Små bitar Sylomer. (Samma material som i SD-fötter)"
Riktigt bra!! Vi använder detta till olika applikationer i Studion på jobbet. Se till att ni anpassar det för rätt vikt bara... |
GM 70SE Nu kör vi!!
|
 |
|
Mindless
Member

198 Posts |
Posted - 2009/03/12 : 01:20:36
|
Spikesen som sitter på mina Focal högtalare -> Spikeskydd -> Dörrmatta från Ikea (korkaktigt gummi med tyg på ovansida) -> Golv.
Fungerar överlägset bäst av de olika konfigurationer jag provat. |
 |
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts |
Posted - 2009/03/12 : 19:39:51
|
Vi ska testa att göra egna "dämpkuddar" till HFRP:an.
När vi kommer dithän ska jag visa hur man gör beräkningar för att få en så när optimal "dämpkudde" som möjligt.
Jovis, "hands on" är det tänkt att bli också.
Jag är helt övertygad om att det funkar på högtalare också. Både lätta o tunga, vackra o fula.  |
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
 |
|
DMGbg
Member

301 Posts |
Posted - 2009/03/12 : 22:06:37
|
@Gubben Ser med spänning fram emot dina dämpkuddar. Meddela mig gärna när du kommit till skott
|
Två intressen är musik och ljud. Jag strävar mot att förena dem. |
 |
|
bibi50
Member

663 Posts |
Posted - 2009/03/12 : 22:52:40
|
Novibra eller Sylomer eller ?
Mina golvhögtalare står på fabrikantens original spikes. För att skydda parketten har jag lagt under 2 skivor 2 cm tjock massiv ekbitar som vilar på vita möbelskyddstopsar. Tycker ni att Novibra eller Sylomer kommer att isolera bättre ? I så fall hur borde jag göra ? |
 |
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts |
Posted - 2009/03/13 : 08:25:12
|
@DMGbg
Jag ska snart sätta igång en del experiment.
Det handlar om att använda "byggsilikon". Men torktiden är 2 mm/dygn. Man kan påskynda processen med värme. Sen är det bara att kolla fjädekonstanten. Vittsen med "byggsilikonet" är att hårdheten är ca: 20 Shore A. Vilket är mycket lågt. Standard element typ Novibra, Trelleborg osv. Har en hårhet på min 40 Shore A.
Tekniken ska vi använda till att isolera chassit på HFRP:an. Det bästa är att Du själv håller ett ögat på trånden. För mitt minne är inte att lita på. Det miljoner prylar att hålla reda på.
@bibi50
quote: Tycker ni att Novibra eller Sylomer kommer att isolera bättre ?
Det handrar om låg dämpningskoefficient och en lämplig fjäderkonstant. Det funkar inte med vilken fjäderkonstant som hellst. Ska man göra dessa dämpare själv, behöver man lite kunskaper i ämnet "vibrations isolering". Men när vi är 100 på tillverkningen kan/bör vi givet vis vara Dig behjälplig, självklart. Alternativet är annars att köpa "SD" och testa. Men jag reagerade på priset.
Jag undrar om det inte finns både trådar och uppmätta gämförelser på Forumet. Testa och sök lite.
|
 |
|
bibi50
Member

663 Posts |
Posted - 2009/03/15 : 10:10:44
|
Tack gubben, men som sagt har inte någon aning om tekniska detaljer därför följer ditt råd att inte försöka komma in på DIY. Det är väl ingen mening att kasta pengar i havet i dessa tider.... |
 |
|
Magoo
Member

509 Posts |
Posted - 2009/03/15 : 20:05:00
|
Det är filttassar från ikea hemma hos mig. Ibland funderar jag på att prova något annat mjukare men det har liksom inte blivit av än. |
comfortably numb |
 |
|
DMGbg
Member

301 Posts |
Posted - 2009/03/19 : 14:03:09
|
Klippte itu ett av barnens 12mm liggunderlag och provade, so far so good.
Någon annan som provat? |
 |
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts |
Posted - 2009/03/27 : 12:31:22
|
@bibi50
quote: men som sagt har inte någon aning om tekniska detaljer därför följer ditt råd att inte försöka komma in på DIY. Det är väl ingen mening att kasta pengar i havet i dessa tider....
Det jag skrev var inte menat att skrämma Er från DIY-svängen. Men det vi håller på med, "sillikonkuddstillverkning" av byggsilikon är inte "allmänt gångbart".
Så fort jag vet hur man ska göra så ska vi se hur jag bäst kan vara Dig till hands. Men betänk att en tub sillikon kosta 42,50 kr. Och det är 3 dl, räcker till många kubbar.
@DMGbg quote: Ser med spänning fram emot dina dämpkuddar. Meddela mig gärna när du kommit till skott..
Jag har två provkuddar på torkning.  Misstag 1 har jag redan gjort. Ytorna måste exponeras så att syre kommer till. Jag gjorde en form av "melittafilter" i hopp om att få genomsläpp av syret.
Och kommer Ni till DIY-mötet i Göteborg kanske Vi kan klämma, känna och snacka lite taktik.
|
 |
|
Mschill
Member

420 Posts |
Posted - 2009/03/27 : 13:34:45
|
Kan bara tipsa om att jag precis köpt 4 st Novibra 10*10 plattor hos Maskin & Verktyg i Uppsala för minde än halva priset 29kr/st om man köper dom hos Svalander. Dom har även hela mattor på 70*50cm på lager. |
Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud. |
 |
|
DMGbg
Member

301 Posts |
Posted - 2009/03/29 : 20:46:50
|
@ Gubben Skall hålla utkik efter dig på DIY mässan. Vet inte om jag kan bidra med så mycket taktik men skall bli kul att se dina alster.
|
 |
|
DMGbg
Member

301 Posts |
Posted - 2009/03/29 : 20:47:58
|
@ Mschill Blev det någon skillnad med dem under högtalarna tycker du? |
 |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts |
Posted - 2009/03/29 : 22:38:02
|
Samma som Petter - Dämpmatta för industrimaskiner Har alltid haft gungliga trägolv |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
 |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6802 Posts |
|
poppen
Member

1570 Posts |
Posted - 2009/04/01 : 09:21:09