HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Problem med LURig?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2009/03/10 :  00:53:04  Show Profile Send Hemling a Private Message
Har precis suttit och byggt ihop en lurig, funkar bra förutom att jag har högre förstärkning på vänster sida? Vad kan det vara som gör det ? Är det volym poten eller kan det vara något annat som spökar ?

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4162 Posts

Posted - 2009/03/10 :  09:15:45  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Lödning som spökar? Prova en annan op-amp för att eliminera den som felkälla. (Jag förutsätter att L/R motstånden är matchade.)
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2009/03/10 :  15:17:19  Show Profile Send Hemling a Private Message
Jo hade 47,4 och 47,3 k och 11,97k och 11,95k, jag hoppas det är bra nog?

Mätte dock volympoten nu och den verkar vara lite skum.. kan diffa ca 1-2kohm.. på en 100k pot. motstånden som är efter är båda på 987ohm

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2009/03/10 :  15:56:43  Show Profile Send Hemling a Private Message
hittade problemet. det var lurjacket som var kasst

Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2009/03/10 :  16:09:44  Show Profile Send Hemling a Private Message
Måste dock kolla en till sak, 1uF kondingen till ingången och motståndet som ska sitta där till jord (det som är 10x potens värde)
På vilken sida av kondingen ska motståndet vara ? följer man banorna på kortet som finns att etsa så är det ju direkt på ingången och sen konding till opamp
men i din tråd (rannagarden) så sitter kondignen först och sen via motståndet till opampen. har det någon betydelse och isf hur ska det vara ?

Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4162 Posts

Posted - 2009/03/10 :  22:53:36  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Lovan, som caddade korten, vände lite på layouten och ordnade en stjärnjord. Konstruktionen i sig är inte så kinkig utan kan tåla att labbas med. Det är det som är en del av det roliga. Det kommer funka vilketsom var du sätter motstånden.

/M
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2009/03/11 :  01:46:18  Show Profile Send Hemling a Private Message
Jag hade dom före kondingarna först men sedan flyttade jag dom efter för att jag hade ett hemskt sprakljud vid max volym och det blev mycket bättre, dom hade jag tagit fel motstånd... hade 1kohm istället för 1mohm, vet inte vad skillnaden blir ? ska iaf byta dom i morgon, tycker dock att man inte att den spelar "nog högt" kan det vara för mig miss med motstånden ?

Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4162 Posts

Posted - 2009/03/11 :  07:05:02  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Öka värdet på 47k motstånden för högre gain om du tycker att det inte spelar tillräckligt högt. R2 och R4. Ett par 200k kanske?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.37 sekunder. Snitz Forums 2000