Author |
Topic  |
|
Askolin
Starting Member
5 Posts |
Posted - 2009/03/11 : 03:22:37
|
Tänkte se om någon har något att säga om ett par philips 66rh431?!
Det är ett par 2-vägs högtalare med 8"bas/mellanreg och en diskant på fronten samt en på toppen av lådan och en ställ skruv till dom på baksidan
köpte dom inklusive stärkare, cd, lp spelare, samt bandare och allt funka perfekt för 25:- och ja tycker de låter riktigt fint men lådorna är dåligt byggda och ser inte särskillt vackra ut. skulle va kul om nån visste lite mer om dom eller har hört dom och tips på nya lådor eller hur man kan lägga ut bild på dom här! Mvh Andreas |
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006

4162 Posts |
Posted - 2009/03/11 : 07:11:55
|
En snabb googling ger högtalare från -74. Ett konto på photobucket är enkelt i dagsläget för att länka hit bilder. |
 |
|
Askolin
Starting Member
5 Posts |
Posted - 2009/03/11 : 13:09:15
|

sådär då en bild på "skönheterna" men som sagt tycker ja de spelar riktigt fint, snabb o skapligt djup bas och riktigt skönt mellan register. |
 |
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006

4162 Posts |
Posted - 2009/03/11 : 22:43:53
|
Med lite snickarvilja och några säkra mått kan man nog fixa nya lådor till dem om det var tanken. Ur med elementen, kolla inuti, filter och uppbyggnad. Sedan är det bara att måtta och fixa ämne för låda. Filtret kanske behöver sig en översyn då de kan vara lite till åren. Kan nog bli trevligt. |
 |
|
lagun49
Member

138 Posts |
Posted - 2009/03/12 : 00:20:51
|
Haha! Ett par sådana högtalare köpte min dotter för 6 år sedan tillsammans med en japansk 70-talsreceiver för en 100-lapp på ett returvaruhus. Det har fungerat sedan dess och ljudet är överlägset de billigare anläggningar som säljs idag.
Lars G |
Den som aldrig misslyckats har heller aldrig försökt. |
 |
|
Askolin
Starting Member
5 Posts |
Posted - 2009/03/12 : 15:11:17
|
tycer som sagt att de låter bra, kanske beror på att ja aldrig hört ett par riktiga hifi högtalare tråkigt nog de ja jämfört me hemma är mina eltax millenium 500 och växlar man mellan de 2 paren så hör man va eltax högtalarna inte har något mellan register och de låter dovt jämfört men snygga e dom tycker jag men de blir nog ett par nya lådor till philips talarna, ett par golvare av nån modell, kanske me en diskant i fronten och en på ovansidan som de sitter nu eller om man ska ha en diskant bakpå istället?! möjligtvis kanske bygga ett par större golvare och få i en 10" 12" kanske till och med 15" och sen driva på separat steg...
har ett pågående projekt nu också, baslåda i betong... |
 |
|
Maruder
Member

240 Posts |
Posted - 2009/03/12 : 15:37:51
|
Jag hade ett par såna som förstahögtalare! Har fortfarande kvar lådorna som arbetspallar =)
Vad jag kommer ihåg så lät dom inget vidare, men jag hade i och för sig ingen riktig förstärkare då heller...
Jag kan ev. ha nån/några diskanter liggande kvar nånstans om du är intresserad. |
 |
|
Askolin
Starting Member
5 Posts |
Posted - 2009/03/12 : 15:51:20
|
hehe okej ja lådorna i bakelit är väl inget att hurra över direkt men jämfört med mina eltax låter de fint iaf, man blir sugen på att lyssna på ännu mer musik tack för förfrågan, men konstigt nog är alla element hela o fräcsha trots sin ålder riktgit feta magneter på diskanterna, de verkar va samma magneter som sitter på bas/mellanregistret  |
 |
|
Maruder
Member

240 Posts |
Posted - 2009/03/12 : 15:56:35
|
Ja, jag har för mig att diskanterna var lite speciella, riktigt ordentlig magnet och nån form av oljefyllning va? Länge sen nu, minnet kanske sviktar :)
Lådorna är inte allt för skraliga, dom är faktiskt ganska stabila fast dom saknar inre stagning.
Jag tog en extra titt på bilden också, jag har precis för mig att baselementen på dom jag hade hade helt rund ytterkant, så mina kanske var äldre/nyare. Lådan och diskanterna ser dock identiska ut.
Visst är det fast högtalarkabel och inte terminal? Nån grå kabel på typ 0,5mm2, riktigt hardcore :)
Edit:

som sagt, dom används fortfarande :) |
Edited by - Maruder on 2009/03/12 16:02:48 |
 |
|
Askolin
Starting Member
5 Posts |
Posted - 2009/03/12 : 16:19:32
|
kanske är annan årsmod eller så e de utbytt nån gång?! jo stabila för att vara i typ plast, med vibrerar hårt när man drar på lite japp en grå tunn kabel är det utan något delningsfilter en konding på diskaterna.. |
 |
|
|
Topic  |
|