HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Mäta trasig konding?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2009/03/11 :  07:58:08  Show Profile Send CC a Private Message
Hej igen på er!

Håller sakteligen (!) kolla genom kondensatorerna i min dac. Har lött loss de största elektrolytkondingarna, ett tiotal.

Men. Kan en konding vara trasig/felaktig även om resinstansen stiger när jag mäter med min analoga multimeter?

Ps. Ni får ursäkta mina troligtvis korkade frågor, men alla är vi barn i början, vissa av oss lite länge bara...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/03/11 :  08:13:21  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Självklart. Den kan ju ha en mycket hög läckström (låg isolation). Bäst vore om du laddade upp den till 80% av märkspänningne och under loppet av några minuter kollade om spänningen sjönk oroväckande.
Du kan också ha fått till ett högt ESR vilket dock är svårare att mäta.
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2009/03/11 :  08:14:27  Show Profile Send sopwith a Private Message
Ändrar sig resistansen så är den inte sönder, vad har du för problem med din dac?
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2009/03/11 :  08:51:51  Show Profile Send CC a Private Message
Tack för svaren, om än att de är lite motsägande..

Felet på dac finns i en gammal tråd,
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=58024&SearchTerms=ecd1
med ljud å allt... Att jag inte tagit tag i det är bara
Men ibland finns det annat i livet som pockar på uppmärksamhet.

Soundbrigade, uppskattar dina tips, får bara lära mig lite nytt om hur jag går tillväga för att testa dina förslag... Mäta ESR? Finns det någon bra grunka för dylikt? Som man har råd med = billigt...

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2009/03/11 :  10:27:51  Show Profile Send sopwith a Private Message
Ett underskattat enkelt felsökarhjälpmedel är kylspray, man kyler helt enkel ner en komponent i taget tills man hör en förändring av ljudet, kyl ner en IC och lyssna, låt den sen vila en stund innan man går på nästa komponent osv, ta IC:na (alla) och kondingarna först, prova sedan dioderna.
Om du har turen att höra en skillnad när du kyler en komponent så är sannorlikheten stor att det är den som felar.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2009/03/11 :  10:33:07  Show Profile Send CC a Private Message
Ah! Sicken fräck ide#180;! Kylspray skall här investeras.

Men ingen risk att någon frisk komponent skadas?

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2009/03/11 :  10:57:53  Show Profile Send sopwith a Private Message
Komponenter är oftast specade att fungera i drift ner mot -40, kylspray drar ner mot -55, ingen fara för komponenterna i detta fallet.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2009/03/11 :  12:15:28  Show Profile Send CC a Private Message
Oki! :-)
Ska bli intressant! Tack för tipset!

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/03/11 :  13:25:12  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Fan vet om inte någon här inne byggt en ESR-mätare. Googla internt (sök heter det visst på HiFi-språk).
Annars är bra instrument dyra.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2009/03/11 :  13:48:21  Show Profile Send CC a Private Message
goda instrument brukar vara dyra... Gjorde en liten googling på webben tidigare, hittade väl ingen "lättbyggd" i första ögonkastet. Men jag ska kolla/googla/söka vidare! :-)

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2009/03/11 :  13:55:52  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Har för mig att det var pix som gjorde den där ESR-grunkan....men jag kan minnas fel med.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2009/03/11 :  16:05:51  Show Profile Send CC a Private Message
Sökte lite men... Äh, jag löder loss å byter ut alla elektrolytkondingarna. De e ju inte så många trots allt och de lär inte bli allt för dyrt skulle jag tro... Illa bara att jag lyckades skada ett par kretsbanor med för hög värme... Kass jag känner mig. Får väl lappa samman dem... :-(

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2009/03/11 :  16:06:14  Show Profile Send CC a Private Message
dubbelsidiga kretskort.. bah...

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4233 Posts

Posted - 2009/03/11 :  16:32:18  Show Profile Send pix a Private Message
Hej
Ta det försiktigt med kylspray
Komponenterna kanske är specade för kylan, men kan ta skada om av tempväxlingen när nerkylningen går fort.

ESR-meter
Jodå, här är länken
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=67485&SearchTerms=esr

Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2009/03/11 16:33:04
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2009/03/11 :  18:31:54  Show Profile Send CC a Private Message
Ah! Tack för länken. Där har jag något att lura på... ;-)

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2009/03/13 :  08:16:22  Show Profile Send CC a Private Message
Alla Elyter utom de minsta gick bra att mäta med min gamla analoga multimeter. De betedde sig så som de ska enligt beskrivning. Fullt utslag och sedan ett växande motstånd. Däremot kunde jag inte få någon reaktion på de minsta (27uF, 33v). En begränsning på min gamla multimeter? Eller kanske de är de felande?

Men då det finns tveksamheter om testmetoden så tar jag mig en sväng till Elfa och köper lite nya elyter... Tips på ersättare när jag ändå håller på? Som helst finns på Elfa? Tänkte sedan att om jag får ordning på#180;t så skulle jag Wima-fiera dem. Har ju stått en del positivt om det på moddarsidorna... :-)

Hjälper inte detta så får jag börja löda loss resten av kondensatorerna som inte är av elektrolyt-art... De är några stycken... Hm...

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4233 Posts

Posted - 2009/03/13 :  09:50:16  Show Profile Send pix a Private Message
CC
Bygg dig en ESR-meter enl. länken ovan
Med den kan du mäta kondensatorer från ca 1uF och uppåt.
Det fina är att du kan mäta ESR på plats utan att lossa dem.
Ett kallasinstrument vid felsökning.

En kapacitansmeter finns annars i de flesta multimetrar nuförtiden
Men kapacitansen är inte ett bra mått på om kondensatorn är ok eller ej (vilket däremot ESR är)
Jag har ofta haft helt uttorkade e-lytar (våta) som ändå visat på rätt kapacitans. Dessa har jag dock detekterat som felaktiga med min ESR-meter.

Att resistansmäta en kontdensator är fel metod.
Visserligen kan ett gammalt analogt visarinstrument ge en fingervisning, men kondensatorns storlek är helt avgörande hur instrumentet uppför sig.

Har du e-lytarna löst så kan jag ESR + kapacitans -mäta dem åt dig. Skicka dem bara med ett framkerat returkuvert.

Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2009/03/13 :  10:24:30  Show Profile Send CC a Private Message
Hm... Kan man mäta alla sorters kondensatorer med en sådan ESR-mätaren? Verkar i första ögonkastet inte helt lätt att bygga en sådan, om man har begränsade kunskaper?

Ps. Jag tackar (och överväger) ödmjukast för ditt erbjudande pix... :-)

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Bardis
Member

3348 Posts

Posted - 2009/03/13 :  10:27:57  Show Profile Send Bardis a Private Message
Till ESR-mätaren skall det vara en 400:20 trafo. Kan man köpa en sådan någon stans?
Inser nyttan av att ha en sådan mätare. VILL HA!

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4233 Posts

Posted - 2009/03/13 :  12:18:50  Show Profile Send pix a Private Message
Hej
quote:
Kan man mäta alla sorters kondensatorer med en sådan ESR-mätaren? Verkar i första ögonkastet inte helt lätt att bygga en sådan, om man har begränsade kunskaper

Den funkar så att det är en oscilator (svängningskrets) som svänger med ca 50kHz, och mätaren visar medelvädet av hur mycket av signalen som passerar kondensatorn, Dvs växelströms motståndet.
Step down trafon är bara för att avlasta oscilatorn
Kalibreringen sker mha att resistorer kopplas in och skalan märks upp med penna.
Jag satte även in en liten pot för att kunna fintrimma sista op´n, men detta är ej nödvändigt.

ESR är beroende av vilken oschilatorfrekvens man använder. Dyra ESR-meters kan frekvensen justeras. Men i felsökningssamanhang är man ju bara intresserad av att hitta felaktiga komponeneter, eller i viss mån jämföra komponeneter. Så detta tycker jag är fullt tillräckligt.

Det är inga kritiska värden i konstruktionen. Se länken (orginallänken) att det funkar bra att bygga på experimentplatta.

quote:
Till ESR-mätaren skall det vara en 400:20 trafo. Kan man köpa en sådan någon stans?
Inser nyttan av att ha en sådan mätare. VILL HA!

Jag lindade min själv mha en symaskin
Mätte bobinen och räknade ut hur mycket som skulle fyllas med resp lindning. Ritade ett streck i bobinen, och gasade på
Det behöver inte vara exakt 400:20

Kolla i en gammal monitor eller switchad nätdel. det brukar finnas något liknande

Mvh
/Pix

(Edit stavfel..)

Edited by - pix on 2009/03/13 14:46:10
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/03/13 :  13:03:05  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
ESR heter ESR hos elektrolyter. För foliekondingar heter motsvarande tgd, tangens delta, förlustfaktor eller något snarlikt.
Detta värde är så mycket lägre för en foliekonding att det krävs speciella mätmetoder och instrument att mäta. Det kanske går att komma över någom GenRad mätbrygga för ett antal 10-tusenlappar.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2009/03/13 :  13:30:52  Show Profile Send CC a Private Message
Jag tackar dig för beskrivningen pix. Den är såpass bra att jag nästan förstår! ;-)

soundbrigade, de pengarna lägger jag nog inte för att mäta upp foliekondingarna ;-) Då byter jag nog hellre rätt av! Lär bli billigare...

Suger lite att jag kommer att byta komponenter lite på en höft... Men jag lär mig något på vägen... ;-)

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2009/03/13 :  14:52:33  Show Profile Send CC a Private Message
Fast å andra sidan e de ju aldrig fel att ha lite komponenter hemma att leka med! :-)

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Keld
Member

215 Posts

Posted - 2009/03/13 :  16:54:03  Show Profile  Visit Keld's Homepage Send Keld a Private Message
Här finns färdigbyggda för 50 euro. 40 för kit:
http://clientes.netvisao.pt/greenpal/evb1.htm

Hittade länken via: http://members.ozemail.com.au/~bobpar/esrmeter.htm

DIY is in my DNA
Go to Top of Page

Bardis
Member

3348 Posts

Posted - 2009/03/13 :  18:27:38  Show Profile Send Bardis a Private Message
ÅÅÅ vad bra!

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2009/03/14 :  16:09:26  Show Profile Send CC a Private Message
Vart förbi Elfa igår. Var inte lätt att finna "samma" kondingar... Framförallt inte Elna-kondingar som är original. Det bidde en packe Jamicon... Men nu har jag i alla fall lite att labba med! Hittar jag mot förmodan den felande länken så får jag väl kasta mig ut och leta efter "roligare" kondingar sedan!

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000