Author |
Topic  |
|
CC
Member

3981 Posts |
|
CC
Member

3981 Posts |
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2009/03/11 : 00:01:49
|
Det där är nog inga motstånd utan snarare dioder (strecket är ingen färgkod, utan riktningen).
Det ser ut som det kanske legat lite välmycket spänning över de två dioderna, så risken är nog ganska stor att de är trasiga.
Kretskortet ser ut som en del av ett spänningsaggregat(?), det faktum att det hela fungerar betyder väl på att dioderna i fråga nog inte är den del av något "kritiskt", kanske ligger den över någon elektrolyt? |
 |
|
lagun49
Member

138 Posts |
Posted - 2009/03/11 : 00:03:58
|
Såvitt jag förstår är D500 och D501 små signaldioder, alternativt zenerdioder, och de ser helt normala ut. Motstånden heter R500 o.s.v.
Lars G |
Den som aldrig misslyckats har heller aldrig försökt. |
 |
|
CC
Member

3981 Posts |
|
CC
Member

3981 Posts |
|
CC
Member

3981 Posts |
|
McGyver
Member

1737 Posts |
Posted - 2009/03/11 : 07:40:23
|
Har glaset spruckit ? (svårt att se på bilden) Om inte, så ser de i alla fall ut att vara ok optiskt!
Här är en bild på en helt ny diod och som du ser så är den "sprucken" den med! 

Lyft annars ett ben på dioderna och mät om de är ok!
/R |
The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action. - A. Kindsvater |
 |
|
CC
Member

3981 Posts |
|
Lovan
Member

3166 Posts |
Posted - 2009/03/11 : 16:15:52
|
Det där är zenerdioder så det är inte så enkelt att mäta om dom fungerar som dom ska. Jag skulle tippa på att dom fungerar och man använder dom som skydd eller regulatorer(dom svarta dioderna ser ut att kunna vara en diodbrygga). |
 |
|
CC
Member

3981 Posts |
|
pak
Member

1572 Posts |
Posted - 2009/03/11 : 18:45:00
|
hejsan. jag har en liten undran. tittade lite i din gamla tråd och såg på en bild att det sitter 4 blå trimpotar på ett kort. är ingen elnisse men jag VET att såna potar kan generera ett fräsande skrapljud.-åtminstonde i slutsteg,om dom börjar bli slitna.har själv bytt ut sådana i mitt ena steg för att det skrapade.funkade att skruva nåra varv fram och tillbaks en stund innan det blev för illa.dessa kanske inte har nåt som helst med detta ljud att göra-inte vet jag,men det är hellre inte omöjligt... |
-----------OBS------------ Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
|
 |
|
CC
Member

3981 Posts |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2009/03/11 : 20:50:32
|
quote: Hm? Skydd? Hur/mot vadå? (Nyfiken som ja e)
Skydd mot för hög spänning. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
CC
Member

3981 Posts |
|
Lovan
Member

3166 Posts |
Posted - 2009/03/12 : 17:52:58
|
Är inte det svarta tryck på dioden för identifiering? Jag tror inte dioderna är trasiga. |
 |
|
CC
Member

3981 Posts |
|
manw
Member

445 Posts |
Posted - 2009/03/15 : 09:33:45
|
Ser onekligen lite ut som glaset har spruckit mitt på i mellanrummet mellan metallelektroderna, där själva dioden sitter. Är det så är det nog inte så speciellt bra för funktionen.
Ifall de spruckit (där de är ömtåligast) så kan det säkert bero på för mycket mekanisk spänning, i samband med temperaturvariationer. Byter du dem så montera dem en bit upp från kortet så de står på kanske 2 - 5mm höga ben, så är det inte så stor risk för mekaniska spänningar om det blir varmt. |
/Mats, född nyfiken |
 |
|
CC
Member

3981 Posts |
|
|
Topic  |
|