Author |
Topic  |
|
Kaktus
Member

548 Posts |
Posted - 2009/03/13 : 09:38:11
|
inser att jag missat något när jag fick höra Mozarts requiem Agnus Dei.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=73485
jag är antagligen sist. igen.:) Otroligt starkt. "Dont play this on my funeral, it will wake me up" som någon skriver. kan någon ge tips på bra, kanske billiga, inspelningar och kanske liknande verk så vore jag tacksam. |
|
Kaktus
Member

548 Posts |
|
alpinist
RödaTråden-vinnare

966 Posts |
Posted - 2009/03/13 : 12:41:54
|
Cantus av Pärt tycker jag lirar i samma liga. Ingen körsång, utan rent orkesterverk, lite minimalistiskt, men otroligt vackert och sorgligt... Kyrkklockans klämtande, de mullrande kontrabasarna...
http://www.youtube.com/watch?v=e348n660zrA |
Tremolo junkie! |
 |
|
Kaktus
Member

548 Posts |
Posted - 2009/03/15 : 17:22:42
|
Tack, den var häftig! Har inte hört Pärt heller. Ja det var väl lite av samma känsla som requiemet.
Om någon har förslag på bra utgåva av Mozart till att börja med vore det väldiigt bra. |
 |
|
Wolverine
Starting Member
39 Posts |
Posted - 2009/03/15 : 18:14:05
|
Mozartinspelning kan jag tyvärr inte hjälpa dig med. Men om du helt missat Arvo Pärt så bara m å s t e jag tipsa om två skivor till att börja med: "Te Deum" med Estonian Philharmonic Chamber Choir och Talinn Chamber Orchestra under Tõnu Kaljuste (ECM New Series 1505 439 162-2) "Sanctuary" med ett antal körer och orkestrar (Virgin Classics 7243 5 45338 2 2)
Pärt är imho den mörka "klassiska" (han är ju faktiskt nutida) musikens ohotade mästare. Men det är ingen bakgrundsmusik! Den kräver lyssnarens hela uppmärksamhet, och släpper inte greppet om en förrän en god stund efter att sista tonerna tystnat. Vackert så man blir nästintill gråtfärdig...
Jag misstänker dessutom att Herr Pärt är något av en lågbasjunkie; på den första skivan ovan används dubbla kontrabasar i en kammarorkesteruppsättning och när jag hörde Te Deum live i Gustav Wasa Kyrka '95 tror jag t o m att det var tre eller fyra! Fast jag kan minnas fel. Maffigt var det iaf.
Förlåt mig min yviga OT här, det var ju Mozart du frågade om. Jag går så lätt i spinn när Pärt kommer på tal... =) |
Hellre åt helvete för starkt kaffe än bara lite för svagt. |
 |
|
Kaktus
Member

548 Posts |
Posted - 2009/03/18 : 12:54:42
|
Hej tack för tipsen. det var kul OT. jag har aldrig lyssnat på konsert i kyrka men pratade just om att man borde gå på Händels messias i december i storkyrkan. |
 |
|
Quadophile
Member

199 Posts |
Posted - 2009/03/19 : 21:07:08
|
Kaktus, kul att du upptäckt Mozarts Requiem. Lite ironiskt att det skulle vara just Agnus Dei-satsen som förmodligen inte är av Mozart utan av Süssmayr som fullbordade requiet efter Mozarts död. Men visst är det bra musik för det. Och de satser som Mozart skrev är ännu bättre. 
Jag började titta över mina inspelningar och upptäckte att jag har tio stycken. Ett skäl till det är att jag inte har hittat någon klar favorit än och fortsätter sökandet. Så nu snurrar en massa mozartrequier under min nya Nagaoka MP-11 som jag håller på att spela in inför testandet av den.
Men för att du inte ska behöva vänta på att jag lyssnat igenom alla törs jag mig nog på en ganska "säker" rekommendation, nämligen den med Claudio Abbado från 1999 på Deutsche Grammophon med bl.a. svenska Radiokören:

Den kan beställas i DG:s webshop som CD och för nedladdning - mp3 bara, men 320kbps. Tyvärr är det en fullprisinspelning och som euron står nu så blir det inte direkt billigt. 
Billigast blir förstås att hitta den på begagnad vinyl. Jag törs nog även säga att du inte blir besviken om du hittar någon av dessa:
- Christopher Hogwood på L'Oiseau-Lyre (1984)
- Nikolaus Harnoncourt på Teldec (1982)
De är inspelade på tidstrogna instrument och har en lite lättare, sprödare klang. Givetvis finns de på cd också.
Jag återkommer om jag hittar en klar favorit efter det requiemaraton som jag just påbörjat. 
Edit: Glömde länken till webshoppen: http://tinyurl.com/dejn3z |
Bra ljud är bättre än dåligt. |
Edited by - Quadophile on 2009/03/19 21:13:07 |
 |
|
Quadophile
Member

199 Posts |
Posted - 2009/03/20 : 15:42:04
|
Har lyssnat igenom de flesta av mina requier nu och har några kommentarer. Först måste jag rätta mig om Agnus Dei. Jag läste noterna till Hogwoods skiva och det kan vara så att Mozart ligger bakom den satsen också, åtminstone delvis. Den är nämligen ganska lik en äldre mässa av Mozart. Men troligast är kanske att Süssmayr stulit temat från denna mässa. Det är för bra för att vara av Süssmayr, som inte var någon dunderkompositör precis.
En brasklapp om Hogwoods inspelning förresten. Han struntar i de satser som Süssmayr skrev och tar inte med dem alls. Han har dock med Agnus Dei, av ovan nämnda skäl. Men det är alltså inte lika mycket musik som vanligt på hans skiva. Annars är den ganska bra spelad.
Mina två favoriter är dock Abbado (se ovan) och Peter Schreier på Philips (1983). Den sistnämnda ska finnas på mellanpris-cd (fast är eventuellt slutsåld):

Fullprisutgåvan ser ut så här:

En annan intressant inspelning som fått bra kritik men som jag inte hört är en ny på LSO Live med London Symphony Orchestra och Colin Davis:

Den finns både som CD eller som SACD och priset är helt okej. Kan köpas direkt från LSO:s hemsida: http://tinyurl.com/d4vrwf
Pundet är ju inte så farligt högt så det blir kanske överkomligt.
Lycka till med Mozarts Requiem! |
Bra ljud är bättre än dåligt. |
 |
|
Kaktus
Member

548 Posts |
Posted - 2009/03/20 : 22:07:58
|
oj, vilken research. billigt är bra just nu och jag har inte sacd. kanske finns på vinyl på nån börs också. Det där med Süssmayr är ju verkligen ett conversation piece! :) det vanligaste uppfattningen verkar vara att Sussmayr skrev Agnus-delen efter att Amadeus fru pröjsat för att få det klart: Of the three following numbers #8211; Sanctus, Benedictus, and Agnus Dei #8211; there is no evidence in Mozart's own handwriting. So these parts must be regarded as Süssmayr's compositions.
http://classicalmusic.suite101.com/article.cfm/mozarts_requiem_completed
|
 |
|
Kaktus
Member

548 Posts |
|
Kaktus
Member

548 Posts |
|