HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Närfältslyssning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jonasz
Member

2543 Posts

Posted - 2009/03/13 :  21:43:47  Show Profile Send jonasz a Private Message
Har upptäckt att jag mer och mer sitter vid datorn och lyssnar. Jag har mycket bra datorhögtalare och det nära avståndet gör att jag mer eller mindre helt slipper rumsproblem, det låter helt enkelt jäkligt bra!

Någon som har gjort samma observation?

You'll Never Walk Alone...

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2009/03/13 :  21:57:51  Show Profile Send Sundström a Private Message
Jo, det blev även riktigt bra djup i ljudbilden hos mej. Nu har jag flyttat högtalarna platt mot framväggen och tycker mej höra mer mikrodynamik. Det är lättare att höra/förnimma små nyanser i anslag och harmonier men jag tror jag hör färre detaljer (lite motstridigt, jag vet).

Närfältslyssning liknar hörlurslyssning fast med djupperspektiv, för min del.
Men jag tycker längre avstånd har mer musikaliska kvaliteer.

Olika rum och högtalare ger säkert olika effekter.

Edited by - Sundström on 2009/03/14 05:49:49
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/03/13 :  22:26:35  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Inte alla högtalare fungerar för närfältslyssning, ibland behöver man komma en bra bit ifrån för att det skall bli ordning i ljudbilden, vissa verkar dock fungera i båda fallen. Mina små monitorer Snell type M har bibehållen ljudbild i princip så länge öronen är på rätt sida bafflarna.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2009/03/14 :  00:23:39  Show Profile Send edison a Private Message
Har provat med mina "Cyburgs Needle" (bredbands Tangbandelement i en låda med elementet i lyssningshöjd) att ställa dom direkt intill en fåtölj, typ alldeles utanför respektive armstöd.
En enorm ljudbild bredde ut sej i luften mellan och bortom högtalarna.Ett närmast totalt "släpp".
Även basen hördes ganska bra, mkt detaljerad och "snabb" från det lilla 3" elementet, till dels pga det behövdes avsevärt mindre pådrag på volymkontrollen (vilket gav kortare konutslag därmed lägre distorsion i alla registren).

Skitkul var det iaf!

Nu är dom bakhögtalare på var sin sida av lyssningssoffan.Går rätt bra det med mkt pga de kommer så nära att de inte heller nu behöver jobba särskilt hårt.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2009/03/14 00:25:34
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2009/03/14 :  10:16:05  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Små monitorer brukar fungera bra för "nearfield" medan större högtalare, som ofta har flera element, kräver längre avstånd för att de ska integrera.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000