HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 otydligare anslag när subben är på!?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2009/03/17 :  21:12:10  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Jaha, men frontarna är redan delade eftersom jag angett dem som små i receivern. Om jag förstått det hela rätt klipper receiverns filter frontarna på samma frekvens som basen.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2009/03/17 :  21:29:56  Show Profile Send marens a Private Message
Jeppe72: Det är bland de bästa sätten att dela både sub/fronthögtalare mha reciverns inbyggda filter. Bara ett separat aktivt filter kan bli bättre.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/03/17 :  22:06:55  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag måste ha missat det i texten
*Skäms*

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2009/03/18 :  11:40:56  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Igår fick jag lite lugn och ställde ner delningsfrekvensen till 80 samt justerade avståndet så att upplevelsen av att basen kommer samtidigt med frontarna blev bättre. Ljudet är nu rätt ok och jag är rätt fascinerad av återgivning i de små Prosonburkarna. Trevligt! Det skulle vara väldigt spännande att ha två subbor.

Johan: Skam och skuld är våra finaste svenska traditionella känslor

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2009/03/18 11:41:37
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2009/03/19 :  00:38:19  Show Profile Send NewMount a Private Message
gcs!

Det där med "aktiv reglering av utamplituden" låter bra i alla fall teoretiskt. Jag är rent allmänt skeptisk mot alla former av rumskorrektioner o.s.v. då kombinationen stereo + rum är fullt tillräckligt komplicerad att få rätt... Jag har dock inte provat denna Soutien-apparat, så jag kan inte uttala mig om den. Skulle vara kul att testa.

P.S. soutien = "stöd" på franska.

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo

Edited by - NewMount on 2009/03/19 00:39:27
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/03/19 :  10:51:05  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Det där med "aktiv reglering av utamplituden" låter bra i alla fall teoretiskt

Jag har ännu inte heller hört Soutien men jag har själv en Velodyne DD18 som också fungerar enligt bas servo principen. Det fungerar utmärkt bra och jag tycker att fler borde satsa på det. Vad som nu skulle vara intressant är att jämföra den här typen av subwoofer med den från XTZ som har en inbyggd eq. Vad jag kan säga om Velodyne är att den har mycket låg distorsion och den verkar inte ha några begränsningar när man spelar starkt mycket starkt. Basen sitter som en hästsparkt i kroppen när det finns sånt i musiken som man just spelar.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2009/03/19 :  12:51:33  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Soutien och DD18 är ju iofs i en anna liga rent prismässigt med sina runt 40000kr st, så i sammanhanget (alltså denna tråd) är de ganska mycket overkill. Frågan är om man kan få respektabelt bra bas med basar som kostar en tiondel så mycket? Samtidigt som övriga systemet också, får man förmoda, spelar i en eller en tiondel så hög division ekonomiskt sett.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/03/19 :  13:05:06  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Frågan är om man kan få respektabelt bra bas med basar som kostar en tiondel så mycket?

Ja den frågan har jag tidigare också mig. Jag har också ett par ACE basar från Audio Pro(B39 & Bass 2) för film och musik. Jag måste säga att det är en stor skillnad. Så för mig har det varit värt pengarna. Men man behöver ju inte köpa den dyraste, Velodyne om vi ska prata om dom har ju andra och mycket billigare modeller. Sedan har vi ju begagnat marknaden. En kompis köpte en bilbas(12" & 15") från JBL som han satte i en köpt låda från Hifikit och det blev väldigt massivt och bra ljud. Tyvärr så har vi inte kunnat jämföra våra subbor på grund av vikt och storlek,men det skulle ju vara kul att jämföra.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2009/03/22 :  12:30:13  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Ja ni nu har jag lyssnat ytterligare och måste säga att det är sjukt svårt att få subben snyggt integrerad. Nu står den bakom ena fronthögtalaren och det har blivit ett bättre resultat än tidigare men det är fortfarande något som inte stämmer. När jag jämför hur det låter med och utan sub växlar jag mellan stora frontar och små vilket kopplar till eller från subben. Totalupplevelsen är att det försvinner något när subben kopplas till. Det är dock svårt att avgöra vad. Upplevelsen blir sämre på det sätt att musiken inte riktigt hänger ihop lika bra. Det känns som att nyanserna, konturerna eller anslagen blir dovare så att säga, vilket förbryllar mig då subben skärs vid 80hz. Förmodligen är det ett rent litet helvete att hitta rätt placering av subben för att få så bra frekvensgång som möjligt och så liten påverkan som möjligt av de frekvenser som ligger högre. Ljudet blir liksom mindre levande, inte plattare eller med sämre stereoperspektiv men med sämre sammansättning och utklingning, alltså inte lika ambient om ni förstår vad jag menar. Dessutoma kan jag inte ställa subben var som helst i rummet eftersom det sabbar estetiken någon vansinnigt att ha den mitt på golvet någonstans. Nåja, jag får labba vidare med placering och återkommer med vidare rapportering (om jag orkar, puh)

Retro låter fint.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/03/22 :  12:42:55  Show Profile Send gcs a Private Message
Testa med att inte låta subben gå så högt som 80Hz. Hos mig går den bar upp till 50Hz. Det kan ju vara så att basen inte blir så disting om den får jobba för högt upp. Eller är det möjligen så att det är skillnad på basar från olika tillverkare. Jag kan tänka mig att de flesta subwoofrar är gjorda för film och då är det inte så viktigt att den är så väl integrerad. Bara det mullrar när den ska göra det.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2009/03/22 :  21:32:49  Show Profile Send marens a Private Message
Att dela lägre borde förvärra problemen med artikulation. Jag tror helt enkelt det är subben som har en eftersläpning pga hur basreflexavstämningen är gjord. Är den "pucklig" så får man fördröjning pga det.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2009/03/22 :  22:37:29  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Jag kan inte dela lägre med receiverns filter. Det är helt möjligt att den här basen inte duger eftersom den förmodligen i första hand är tillverkad för hemmabio. Möjligen är det alltså så att basar måste kosta en mindre förmögenhet för att bli tillräckligt bra?

Jag är lite förbryllad av effekten dock. I min värld definierar mellanregistret och diskanten basen genom att ge de nödvändiga konturerna till ljudet. Här liksom klaffar det inte och resultatet blir svårtolkat. Jag förstår liksom inte automatiskt vad jag kan göra för att rätta till det.

Det var bättre förr.

Oj vilken Watkinsbasabstinens jag fick plötsligt, hehe.

Den anläggning jag sålde av spelade så makalöst i alla register att man blir tårögd bara man tänker på det. Nåja, hifi kommer och hifi går som en vän till mig nyligen påpekade.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2009/03/23 :  09:07:48  Show Profile Send Sundström a Private Message
Du borde få besök av ett aktivt filter. Jag har en Behringer dcx2496 (tyvärr bor jag för långt bort - men det skulle vara kul att komma förbi och ratta till ljudet med min Behringer). Den får ju dålig kritik då och då, men jag tycker den funkar utmärkt hos mej.

På den och andra filterburkar kan man ratta in delning, lite eq och göra tidförskjutningar/fasvridningar så att det blir bra övergång mellan registren. Har du någon stegande frekvensskala mellan 20-140 hz att spela? Det hjälper mycket att kunna lyssna snabbt på vart stigningar och dalar i ljudvolym ligger frekvensmässigt.

Bra bas behöver inte bli dyrt. Behringer dcx2496 såg jag på annons för 1500:- för någon vecka sedan. Kan räcka med den (eller annan enklare).

Edit: Min köpesubs filter släpper igenom väldigt mycket över 100hz trots att den ställs på 50hz delning.

Edited by - Sundström on 2009/03/23 09:10:08
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2009/03/23 :  10:26:51  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Min erfarenhet av subbar att väldigt få är musikaliska.
För skoj skull koppla jag vår Sub till hifin-hemma.
Hur jag en skruva o ratta på subben så ville den inte integrera sig med mina AAD 2002. Den låter ungefär som du skrev i ditt inlägg.
Men den funkar fint till Film, då gör den sitt jobb.

PÅ Arken-mässan hiita jag bara en uppställning där subben funka och det var i Amphion-rummet. Alla andra var "missanpassade" enligt mina öron iaf. Som sagt vi upplever ljud olika.

//Henrik

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000