Author |
Topic  |
Kaktus
Member

548 Posts |
Posted - 2009/03/22 : 00:09:46
|
Ja vad tror ni. är det dags att sälja sina skivar? Är det många som gjort det redan.? de kanske snabbt blir värdelösa när varje jäkel sitter och laddar ner tjugo plattor per natt. |
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006

4162 Posts |
Posted - 2009/03/22 : 07:07:59
|
Tror inte det, men det verkar som om några gör det. Tror heller inte skivorna blir värdelösa på länge än. Varenda jäkel sitter dessutom inte och laddar, men jag anar generaliseringen i ditt påstående och förstår argunmenten. Då och då springer man ju på dem som fått en kraschad hdd och hela film/musikbiblioteket raderat och då är det inte lika roligt att vara utan skivor längre. |
 |
|
Pac
200.000-klubben

22009 Posts |
Posted - 2009/03/22 : 08:21:21
|
Kaktus, jag tror att du är på rätt spår. Marknaden verkar polariseras så sakterliga mellan strömmad data och vinyl. Att man kan ladda högupplösta format som aldrig givits ut på skiva borde vara en anledning för malomaner och audiofiler att skicka de små skivorna all världens väg.
I förlängningen försvinner säkert CD-, DVD- och BlueRay-skivorna. Att föra över data till en skiva enbart för att kunna distribuera känns ju så här i bredbandets och internets tider som ganska föråldrat och korkat. Förutom distributions-svårigheterna är det ett resurs-slöseri som nog kommer att försvinna sakta men säkert.
Att ladda musikfiler eller att strömma Spotify med flera ser ut som ett allt tydligare alternativ.
Men, jag vet inte om alternativet till skivorna blivit så tydligt att man redan idag skall göra sig av med källmatrialet. Rannagarden slår som vanligt huvudet på spiken när han konstaterar att lagringen är ett problem.
Även om hård-diskarna är billiga så kraschar de. Hur man skall kunna bibehålla sitt bilbiotek vid en krasch finns det få självklara lösningar på. Lösningen är beroende av de lagarna där man bor.
Några av lösningarna är: - Servrar med RAID är kanske det som blir framtiden om man nu vill ha en server hemma... Beroende på hur stort bibliotek man har så blir kostnaden olika stor. - I Sverige verkar det gå att dela sitt musikbibliotek med en nära vän och det är ju en bra lösning men den fungerar som sagt inte i alla länder. - Lösa USB-diskar som back up funkar. Men det är inte en 100% bombsäker lösning. En disk kan nämligen "dö" under power up. Det betyder att när disken kraschat och du vill köra din USB-disk så finns det en pytteliten risk att USB-disken kraschar när den startas.
Jag kör en enkel serverlösning baserad på en gammal PC just nu. Den har inte någon form av RAID eftersom jag behöver de 1,5TB som är installerade. Jag har hela mitt musik- och bild-bibliotek backupat på USB-disk så jag tar risken ett tag till. Men just på grund av risken att bli av med hela biblioteket inklusive ett par bröllop och högtidsdagar... ) är det inte omöjligt att det så småningom flyttar in ett "RAID-monster" i källaren. 
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
Zombie
Member

2502 Posts |
Posted - 2009/03/22 : 09:24:21
|
Jag vidhåller som alltid att man inte kan sälja sina skivor om man behåller innehållet på en hårddisk t ex, eftersom man förverkat rätten att hålla en kopia på den och ge en vän en kopia av den. |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
 |
|
beetype
Starting Member
30 Posts |
Posted - 2009/03/22 : 09:43:56
|
Något förbryllar mig i den här ständiga rättighetsdiskussionen. Om jag inte missförstått så är det tillåtet att kopiera in skiva man köpt och sedan ge kopian till en vän, till och med flertal vänner om jag minns rätt. Det är inte olagligt att ge kopian vidare och det borde inte vara olagligt att ta emot kopian och den i sin ägo, eller hur? Hur kan det då vara olagligt att sälja skivan och och behålla en kopia själv? Är det då själva säljandet som är olagligt, och skulle det i så fall vara mer lagligt att ge bort orginalet och behålla en kopia? Jag är tacksam för svar från någon som är insatt. Själv är jag ganska kritisk till att det skulle vara lagligt att kopiera över huvud taget. Det borde anses vara olagligt, men inte straffbart. |
 |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2009/03/22 : 10:05:16
|
Jag älskar CD som format och tänker behålla mina...lyssnar också mest på cd-skivor även om det blir mer och mer datorfiler också. Roligare att lyssna på skivorna! |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
 |
|
Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts |
Posted - 2009/03/22 : 10:41:17
|
Jag kommer inte att sälja mina cd trots att jag numera endast lyssnar på dem via squeezeboxen. Jag har heller inte sålt de vinyler som jag köpte på mig under 70- & 80-talet och det är jag glad för nu.
Alla mina skivor står i hyllor i lyssningsrummet och ger på så hjälp till akustiken. |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
 |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6802 Posts |
Posted - 2009/03/22 : 11:26:39
|
quote: är det dags att sälja sina skivor?
Jag gnuggar händerna av förtjusning...varför...gissa?
Redan så finns det en beg-marknad för kvalitets CD's även om den är liten i och med att fler hoppar på den nya tekniken finns det samlare redan på detta media det gäller bara att spana djup i kristallkulan för att gissa sig till vad som blir eftertraktat.
Jag kommer inte att sälja mina få cd's jag har för få och vinylen dominerar som media för mitt lyssnande.
anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7950 Posts |
Posted - 2009/03/22 : 12:44:43
|
Jag har sålt mina vinyl utom de som inte går att få tag på i cd-formatet. Anledningen är platsbrist. Mina cd-skivor däremot behåller jag som rent arkiv.
2008 var väl året då ett paradigmskifte skett. Skivbutiker slår igen. Folk lägger sin musik på datorns hårddisk. Mediespelare av olika slag dyker upp explosionsartat.
Själv uppskattar jag att slippa trampa på tomma cd-fodral i musikrummet och att kunna nå vilken skiva som helst med några få knapptryckningar, men samtidigt oroar jag mig över att pengarna till musikbranschen minskar vilket kommer att slå hårt mot musikutbudet framöver. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
 |
|
Kaktus
Member

548 Posts |
Posted - 2009/03/22 : 13:01:56
|
Många bra svar! Rannagarden quote: Varenda jäkel sitter dessutom inte och laddar, men jag anar generaliseringen i ditt påstående och förstår argunmenten.
Precis det var menat som generalisering. jag gör det inte själv t.ex. Men tillräckligt många för att hela marknaden för musik ska förändras. Zombie: man kan inte quote: sälja sina skivor om man behåller innehållet på en hårddisk t ex, eftersom man förverkat rätten att hålla en kopia på den och ge en vän en kopia av den.
Hade inte tänkt på det där. Även om jag uppskattar din höga moral säger nog min egen moral att det är ok. jag kopierar till min nya NAS och har en kopia hos en kompis. jag köper musiken men oftast beg. Det känns ok med den begränsade kopieringen.
Jag känner heller inte så mkt för silverskivorna som för vinylen så jag insåg plötsligt att jag skulle kunna var utan dem. Förutom mer speciella utgåvor... och mina favoriter... och de som är extra snygga...:) och som Pac skrev finns det ett miljöargument i bakgrunden. Microsoft har räknat ut att det sparar 90% resurser om deras program distribueras enbart elektroniskt istället för på skiva. jag tycker Linn Records har en jättebra affärsidé där man betalar mer för musikfilen från deras sajt ju bättre den är tekniskt. Det skulle kunna vara en framtid för små musikbolag. Jag brukar tjata om att de digitala skivorna ju heller inte håller för evigt eftersom de oxiderar till slut. 15-20 år är den vanligaste uppskattningen man hittar. Kommer man att radera sina filer när originalskivan från 1990 inte går att läsa längre? jag kommer inte göra det inser jag. Däremot kommer jag ångra att jag inte sålde den med tanke på oxideringen borde det vara säkrare med mina osäkra hårddiskar än att se skivorna som säkr källa, eller hur man ska säga. Men huvudfrågan var hur marknaden kommer utvecklas. Kommer de flesta cd bli i princip osäljbara inom säg två år? |
 |
|
Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts |
Posted - 2009/03/22 : 13:20:59
|
quote: Kommer de flesta cd bli i princip osäljbara inom säg två år?
Som alltid när det gäller försäljning kommer det att bero på priset. |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
 |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2009/03/22 : 14:31:11
|
quote: Kommer de flesta cd bli i princip osäljbara inom säg två år
Knappast men kanske om 5-10 år. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
 |
|
shifts
Member

375 Posts |
Posted - 2009/03/22 : 14:35:36
|
Man köper väl inte sina skivor för att i framtiden sälja dem? För mig ändras inte värdet på dem och jag har dem för att lyssna på. |
 |
|
Melker
Member

448 Posts |
Posted - 2009/03/22 : 14:38:06
|
Det kan inte sägas tillräckligt många gånger: RAID är INTE! backup. |
Halmstad |
 |
|
tian
200.000-klubben

1554 Posts |
Posted - 2009/03/22 : 15:18:24
|
quote: Man köper väl inte sina skivor för att i framtiden sälja dem? För mig ändras inte värdet på dem och jag har dem för att lyssna på
.
Exakt, man köper väl skivorna för sig själv, dom har ju ett samlingsvärde för än själv.
|
Edited by - tian on 2009/03/22 15:19:27 |
 |
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts |
|
bearwik
200.000-klubben

4289 Posts |
|
Beat
Member

1505 Posts |
Posted - 2009/03/22 : 19:28:08
|
Varför ens fundera på att sälja!? När lagringens tillkortakommande är så uppenbara och du redan har plattan så handlar det bara om att få tillbaka dina surt förvärvade pengar. Vilket kan bli svårt ändå när det mesta av den gamla musiken som finns på platta finns på någon server. Jag har lagt mycket tid och energi på att skaffa mig de plattorna jag har och om mina diskar skulle krascha finns chansen att jag aldrig får tag i en backup igen. Vilket skulle vara sjukt trist. Men visst, jag har nog ett lite knäppt personligt förhållningssätt till min samling.. |
Du når oss på Lazy Boy hær:
sales@lazyboyaudio.no
https://www.facebook.com/lazyboyaudio/
http://www.lazyboyaudio.no/ |
 |
|
RobertH
Member

400 Posts |
Posted - 2009/03/22 : 19:28:57
|
Jag är faktiskt ganska övertygad om att CD kommer finns kvar rätt länge som det ledandet fysiska formatet - detta just pga att det är så inarbetat. visst, många kommer köra med MP3 och div lossless format. Men för mig så kommer aldrig annat än ett fysiskt format finnas, visst lyssnar jag på Mp3 & Flac ibland, men när man köper skivor så vill man ju ha omslag/booklet och hela den biten. Det finns just nu inte ens som alternativ för mig att betala för något jag laddar ner, nej då ska jag ha något i handen för slanten. Oftast köper jag både Vinyl & CD, och spelar mest CD när jag "slölyssnar" och vinyl i övriga fall. |
Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA |
 |
|
millenniumking
Member

985 Posts |
Posted - 2009/03/22 : 19:55:39
|
quote: Ja vad tror ni. är det dags att sälja sina skivar? Är det många som gjort det redan.? de kanske snabbt blir värdelösa när varje jäkel sitter och laddar ner tjugo plattor per natt.
Vadå värdelösa? De är väl värdefulla för den som äger dom... för att de går att lyssna på. Är inte det värdet det viktigaste?  |
 |
|
Kaktus
Member

548 Posts |
Posted - 2009/03/22 : 21:11:30
|
quote: Vadå värdelösa? De är väl värdefulla för den som äger dom... för att de går att lyssna på. Är inte det värdet det viktigaste?
Jag tycker nog det viktigaste är musiken. Inte skivorna. Så det är inte så enkelt säga vem det är som är materialist.
Men min fundering var mest hur "marknaden" kommer utvecklas för jag tycker det är intressant. och även för folk som aldrig vill sälja något så är det ju så att om det inte går att sälja beggade skivor, så kommer färre att köpa nya och det påverkar branschen. Så är det med de flesta områden. jag tippar nog som Matte76 eller kanske lite snabbare. Det har kanske mycket att göra med hur det blir med alternativa format.
|
 |
|
bearwik
200.000-klubben

4289 Posts |
Posted - 2009/03/22 : 22:06:00
|
"om det inte går att sälja beggade skivor, så kommer färre att köpa nya" Personligen tror jag inte att så många köper sina CD med tanke på att sälja dem. |
Jävligt nöjd Tannoyägare! Mer membranyta åt folket! Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066
|
 |
|
Eref
Member

1029 Posts |
Posted - 2009/03/22 : 22:29:54
|
Som några är inne på så lär det bli en större andel CDskivor på loppisarna framöver. Sedan om några år blir det väl samlarobjekt. Kanske t.o.m. folk som kommer att framhärda i att CD låter bäst. Och det blir en CDrevival! CDn har ändå regerat i 25 år och visst är formatet samlarvänligt. Är det verkligen sant att de har så kort tid innan de blir sämre?
Själv kommer jag att köpa och vara glad fast jag förstås gillar vinyl allra bäst. |
Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39 |
 |
|
mushkot
Member

60 Posts |
Posted - 2009/03/23 : 14:46:55
|
quote: Det kan inte sägas tillräckligt många gånger: RAID är INTE! backup.
Det beror väl på vilken typ av RAID man kör? Kör man 2 diskar i RAID enbart för att snabba upp systemet, dvs läser parallelt från dessa diskar är det ju klart att det hela blir vanskligare än att köra 2 separata diskar (kraschar en så försvinner läsbarheten från den andra med). MEN, kör man RAID med dubbellagring så har man ju alltid exakt samma data på båda diskarna! Då skulle jag iaf kalla det för backup, hur troligt är det att båda diskarna krashar exakt samtidigt? Sen är det väl klart att det blir ännu något säkrare att ha en separat backupdisk som kopplas från när man inte backar upp, men då är det ju det lilla problemet att man måste ta sig för att koppla i och ur denna, vilket kan leda till att man ändå står där utan det allra senaste man skaffat/fotat/whatever. |
 |
|
Leif Eriksson
Member

700 Posts |
Posted - 2009/03/23 : 15:52:12
|
Tänk på att man kan få en "logisk" diskkrasch, d.v.s. hårdvaran är ok, med datat är förvanskat, det händer ibland, virus kan vara en orsak, men det finns mycket annat som kan hända. Då hälper inte spegling, skräpet speglas också. Så en riktig backup till något offline media, i flera generationer är nog att föredra. |
"the bitterness of low quality, remains long after, the sweetness, of low price" //Leif |
Edited by - Leif Eriksson on 2009/03/23 15:53:20 |
 |
|
Zombie
Member

2502 Posts |
Posted - 2009/03/23 : 20:24:13
|
På samma sätt som konventionen ger en privatperson rätt att göra en backupkopia och kanske ge några få kopior här och var till vänner och bekanta, slår ju principen tillbaka med "fåtaligheten". Det är inte rätt att använda principen till att köra ett fåtal kopior på ALLA sina CD-skivor. Men det ironiska är att de stora skivbolagen själva tog fram det digitala formatet för att skära ned produktionskostnaderna och tjäna mer pengar. Dom fick in det nya formatet, tjänade pengar, men samtidigt ledde tekniken till en oförutsedd möjlighet till olaglig massdistribution och kopiering...oops, så kan det gå... |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
 |
|
Topic  |
|