HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 otydligare anslag när subben är på!?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2009/03/15 :  12:08:27  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Ja, som rubriken antyder anser jag att ljudet från min anläggning blir mindre attackvilligt med subben inkopplad. Jag har provat att vrida fasen stegvis från 0-180° utan nämnvärd förändring på den punkten, jag har också labbat en del med placeringen av såväl högtalarna som subben (dock med begränsningar vad gäller subben) den är hörnplacerad och talspolen sitter c:a 50-55 cm från båda väggarna (enligt min tolkning av Ing. Öhmans rek.). Vidare har jag testat med både fullregister på stativarna och subb vid olika delningar och med stativarna delade ovan subben. De frekvenser som finns att välja är 80 100 och 120, 100 fungerar bäst (ger bäst balans och integration. Upplevelsen är att basen på något sätt stör attacken i mellanregistret. Vad som sker vet jag inte och det är ganska marginellt men dock lite störande eftersom helhetsbilden blir lidande. Känslan blir att dynamiken försämras. Alltså det verkar det kosta dynamik att få djupbas i mitt system. Jag har också sett till att både subbens stärkare och min receiver har rätt fas på elen vilket gjorde en liten skillnad vad gäller tajmingen mellan subben och stativarna. Möjligen är det så här med billiga basar, jag vet inte då jag aldrig testat någon dyr bas.

Högtalarna är Proson Reality 52MkII med banddiskant en ok högtalare och en, i mitt ycke, fascinerande bra högtalare för den lilla pengen den kostar. Basen är Dynavoice Definition SW-10 och receivern Marantz SR7500.

Någon som har något eller några tips på vad som händer och hur man eventuellt kan minska problemet ytterligare alternativt eliminera det förutsatt att man inte säljer grejjerna och köper andra.

Mvh, Jesper

Retro låter fint.

ud
Member

894 Posts

Posted - 2009/03/15 :  13:26:01  Show Profile Send ud a Private Message
När vi har testat en del med olika basar (basreflex/tappat horn)
till både stativare och öppna bafflar mm. behöver man ha möjlighet
att sätta delay på de senare för att få till tajmingen i ljudet.

Med min placering av tappade hornen i hörnen och stativarna ca 1,30
från bakvägg behövdes ca 7ms delay på stativarna.

Nu har väl TH i sig en längre delay än BR så den största delen av
delayen får nog tillskrivas konstruktionen.

Fasen justerade jag tills jag inte fick en kraftig dipp i frekvensgågnen över 100Hz.
Delningen ligger på 80Hz (48dB) men tappade hornen har kraftiga ringningar runt 120Hz.

Så för att svara på din fråga, kan man inte justera delayen i recivern
så prova att ställa subben närmare lyssningsplats (än frontarna) för att se om det är
det som är ditt problem.

/Urban

torsdag 11 oktober 1956 - tisdag 26 januari 2010
Medlem i Svavel - Södra Vätterbyggdens Audiofiler & VälljudsELit
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10071
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/03/15 :  13:29:30  Show Profile Send gcs a Private Message
Det kanske är så att din subwoofer står lite fel i förhållande till dina stativare. Man kan ju anta att en stor bashögtalare är lite långsammare än mindre element. Jag föreslår att du flyttar subben så att den står närmare dina stativare, kanske t.o.m mitt emellan stativarna.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2009/03/15 :  15:03:48  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Tack för tipsen, jag har ju möjlighet att justera avståndet till högtalarna och basen (delay) inte i millisekunder men väl i meter och centimeter. Jag har låtit receivern kalibrera detta automatiskt med mätmikrofon. Tidigare hade jag basen placerad mellan stativarna och då hördes den knappt men det är säkert värt att testa placera om den igen.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2009/03/15 :  15:41:21  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
quote:
Tidigare hade jag basen placerad mellan stativarna och då hördes den knappt men det är säkert värt att testa placera om den igen.

Man brukar säga att subben inte skall höras, däremot ska det märkas när man slår av den.

Prova att höj nivån till du hör subben och sänk sedan till du inte hör den. Prova då att slå av den.....märket du att basen förvann? om inte höj nivån lite och prova igen.

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2009/03/15 :  19:41:33  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Mja

Att en sub stör mellanregistret verkar konstigt, där skall den ju inte låta alls. Kanske spelar den alldeles för högt upp i frekvens?
Kan du justera delningen och lägga den så lågt i frekvens du kan?

Ett annat scenario är att det är en multipel av en rumsresonans långt nere i basen som subben sätter fart på. Då gäller att dämpa den resonansen och så kommer problemet att försvinna. Kollar alla trådar om basabsorbenter som finns i DIY delen.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2009/03/15 :  20:56:45  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Ok, tack för ytterligare input. Jag flyttade basen så att den nu står bakom vänster fronthögtalare. Delningen är 100hz och jag justerade delayen manuellt genom att ange det avståndsvärde som gav bäst resultat. Det här med att basen inte ska höras har jag också tidigare hört, men förstått det som att det handlar om att man inte ska höra att det är en separat bas, alltså basen ska integreras i helhetsljudet och ge de lägre oktaverna i samklang med stativhögtalarna. Det är dock mycket problematiskt att få till här. När jag skrev att den inte hördes tidigare handlade det om att jag uppfattade det som att basen på något sätt åts upp av rummets frekvenssvar (eller vad man ska kalla det). Det som Micke Y skriver om kan mycket väl vara ett problem då jag inte anser basen vara bra nog som det är nu men åtminstone bättre än tidigare. Nu upplever jag inte längre att det blir sämre anslag utan basen fyller på neråt utan att märkbart påverka klangen i mellanregistret. Ljudet är nu mer öppet (med stor sannolikhet pga att jag dessutom flyttade isär stativarna c:a 40 cm. Däremot tycker jag mig uppleva basen något ojämn i frekvens och också något dov (om man nu kan säga så). Jag vill ha mer kontur så att säga. Kanske beror det på att jag är lite bortskämd sedan tidigare och att jag hört en del bra bas. Denna sub kostar trots allt inte så mycket och systemet är i sig låg budget på alla plan, men man vill ju trots det bli nöjd. Hoppas att det går.

Jag får nog ta och testa med subben mellan burkarna framöver och se om det blir lite luftigare och öppnare bas för det är nu det jag söker förbättra sedan problemet med anslaget blivit ok.

Micke jag kan inte dela lägre än 80 utan att slå på det interna filtret men jag tror inte det är där problemet ligger. Marantzen har säkert ett ok delningsfilter vad gäller brantheten så att basen skulle spela frekvenser i mellanregistret håller jag för otroligt.

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2009/03/15 20:58:37
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2009/03/15 :  23:00:29  Show Profile Send edison a Private Message
Är ju inte helt omöjligt att du kan få det lite bättre genom att prova lite varierande "kontaktmedia" mellan suben och golvet (?) (!)

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=73519

Även en sub låter bättre om den är "korrekt" "kontakterad" gentemot underlaget, och jag skulle anta det gäller i MINST lika hög grad om suben är billig (och därmed antagligen ganska lätt, i kilo räknat)

VAD som kan vara bäst ger jag mej inte in på att veta, du kan ju börja med att jämföra hårda(re) material med mjuka(re)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2009/03/15 23:01:13
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/03/16 :  06:47:09  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Kolla en sak som kanske inte är optimalt i mångas ögon, nyttja filtret i suben till att skära fronthögtalarna.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2009/03/16 :  08:50:42  Show Profile Send sopwith a Private Message
Finns flera orsaker, egentligen skall man inte behöva sub till stereolyssning,(till bio är det självklart ), man har en tendens att använda en alldeles för stor sub till musik samt att man oftast lägger delningsfrekvensen för högt, en billig stor sub låter dessutom inget vidare, en liten 6,5" sub med minst 1Kw stärkare hade funkat bättre, rappare så att den hinner med samt kraft, Obs!, ovan är mina personliga åsikter och absolut inget jag vill trycka på någon annan, ok.
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2009/03/16 :  08:55:35  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Kör med 2x18" till sub, har inga som helst problem med att det är otight.
Men det delas aktivt (!)

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2009/03/16 :  08:56:55  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Micke Y är inne på en sak som jag också kan tänka mig är orsaken. Suben väcker nån låg
rumsresonans till liv som grumlar anslagen. Basabsorbent av valfritt slag borde lösa bekymret.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2009/03/16 :  09:24:44  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det jag har lärt mig av mitt system är att placeras inte suben rätt då blir det inget bra alls.
Och i dom 2 rummen systemet har stått i så har suben bara kunnat stå på 2-3 olika ställen.

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2009/03/16 :  21:07:28  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Tack för alla intressanta funderingar och tips. Det här med akustikreglering blir nog knivigt, både dyrt och skrymmande. angående basens storlek så tror jag inte att det är bättre med en mindre bas, snarare tvärt om. Jag tror bas behöver stor membranyta. Mina tidigare högtalare hade tolvtummare och det var blan den bästa och mest nyanserade bas jag hört.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2009/03/16 :  21:44:14  Show Profile Send sopwith a Private Message
Bas skall ha stora membran, minst 8 tum, stora membran på en sub däremot och en klen stärkare gör inte mumma för ljudet.
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2009/03/16 :  22:09:28  Show Profile Send shifts a Private Message
Skaffa två. Jag drömmer redan om klivet upp till fyra.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2009/03/16 :  22:36:22  Show Profile Send lennartj a Private Message
Fyra 10 tums subbar lämpligt placerade i rummet, slutna med Linkwitztransform i det aktiva delningsfiltret och massor av kräm från klass-D slutsteg och en Helmholtzresonator, betydligt större än alla subbarna tillsammas stämd för att tackla värsta rumsresonansen har gjort underverk.
Systemet är inte färdigtweakat ännu, men funkar redan kanon!
Två av subbarna står direkt under frontsystemen för närvarande, 80 Hz delning, spelar heltight.
För tillfället har jag 3-5 dB mer nivå vid 16 Hz (min tongenerator går inte lägre ) än vid 25 Hz, men det ska rättas till.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"

Edited by - lennartj on 2009/03/16 22:40:08
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2009/03/17 :  00:30:24  Show Profile Send NewMount a Private Message
Min åsikt: skippa subban, det blir bara otight buller och byxfladder som svårligen kan synkas med de "vanliga" högtalarna.

Förståsigpåarna menar dessutom att subbor skall användas i par, om de skall användas för musiklyssning, då bas faktiskt har riktning och det finns bas både på höger och vänster kanal.

Om du vill ha tydliga anslag, skulle jag rekommendera fronthögtalare som levererar sådana utan hjälp (stjälp) från subbor. Själv är jag fanatisk anhängare av hornladdad bas. Där kan man snacka om anslag.

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/03/17 :  00:33:27  Show Profile Send gcs a Private Message
NewMount! Har du läst den här artikeln.

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=6696
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/03/17 :  09:18:58  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Det är väldigt vanligt att man får problem när man kopplar till en subb! Rummet belastas ju med basenergi långt ned i frekvens och rummets dåliga sidor kan bli väldigt påtagliga. Detta smutsar ner hela ljudbilden.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2009/03/17 :  10:29:54  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Jeppe72 - Jag tycker att 100 Hz verkar lite i högsta laget, hur låter det om du delar lägre?
Jag har väl grejor i ungefär samma prisklass som du, och kan ibland märka liknande fenomen som det du beskriver, jag delar min Cerwin Vega sub (12" 250w) vid ca. 60 Hz.
Men jag har märkt att ljudet blir lite tightare i ett mindre rum - kan den kanske vara så att större rum kräver två subbor?

Sub eller inte sub?
Visst, jag har aldrig haft så mycket problem med prylarna och ljudet som jag fick med subban (brumljud, svårigheter att få till bra ljud, olika nivåer på olika plattor osv.) men aldrig att jag vill vara utan.
Har svårt att tro att jag kommer att hitta en högtalare som presterar den basen jag vill ha.
OK, det finns säkert - men man ska ha råd också

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2009/03/17 :  15:24:08  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Jag får sämre energi i kopplingen mellan bas och stativare med lägre delning, eller hur man ska uttrycka det? Ljudet blir också dovare (upplever jag). Möjligen kan inte stativarna leverera riktigt potent nog under 100hz. Visst skulle jag vilja ha fler basar. det skulle inte vara dumt. min sub är inte så tokig tror jag. Den har en klass D förstärkare som specas till 300+ watt (vad det nu innebär?) och lådan verkar ok stabil (den är rätt tung) men jag inser ju att det inte är någon superbas man får. 3000kr är nog för lite då. däremot har jag ganska goda förhoppningar om att det faktiskt ska gå att få till mer välljud än jag kanske tidigare trodde om så här billiga doningar. Horn och dipoler har jag generellt mycket goda erfarenheter av men det är liksom en annan värld, både ekonomiskt och utrymmesmässigt. Jag har inte hört några hornbasar men väl fina hornhögtalare och de är minst sagt dynamiska. Jag har däremot hört mycket fina dipolbasar och det var inget annat än fantastiskt fint. Men, igen, det är en helt annan nivå, nu pratar jag om högtalare för mellan 150.000 och c:a 400.000. En helt annan sport, så att säga. Nu handlar det mest om att optimera den anläggning jag har och att kanske på sikt införskaffa ytterligare en bas. Om Dynavoice SW-10 är bra nog vet förmodligen inte många, mig inräknad. Men, jag försöker hitta acceptabla lösningar i den här prisnivån. Kanske det skulle löna sig att köpa större golvare från dynavoice eller proson, vilka jag faktiskt upplever som mycket prisvärda högtalare. På så vis skulle man ju kunna införskaffa ett par golvare som kan ge tydligare anslag och fylligare (mer) mellanregister.

Då kan man ha subben på när man kollar på film för att få LFE.

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2009/03/17 15:24:42
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2009/03/17 :  15:33:12  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Har du kopplat frontarna via suben ?
Om inte så testa

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2009/03/17 :  19:17:57  Show Profile Send sopwith a Private Message
Vi hade en Velodyne spl-800i som innehåller ett 8" membran och en stärkare på 1Kw, denna lilla låda för 6000 jämfördes med en Focal CHORUS SW800V som kostar nästan 9000, den lilla basen fullkomligt pulveriserade Focalen som lät bumligt (11" membran) bumligt och bumligt hur man än ställde in den, vi hade även en Proson Fatboy 10" som kopplades in för skoj skull, krokelikrax vad bummel den presterade, du skall ha en så liten och stark sub som möjligt om du skall lyssna på musik, vill du prova en riktigt billig så kör på XTZ:s 8" sub, den är överraskande bra för de 1400 den kostar.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2009/03/17 :  20:45:39  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Har inte kopplar frontarna via suben Johan för då fungerar det inte med riktig hemmabio och man vill ju inte hålla på och koppla om. Annars kan jag tänka mig att det är bättre för musik, fler inställningsmöjligheter. Tack för tipset om XTZ 8 om den är bättre än min Dynavoice vet jag inte. Dynavoicen kan vara bra men jag kan inte riktigt avgöra hur den låter eftersom rummet och placeringen är så viktig och jag har inte haft tid att laborera så mycket. Vad gäller den basen så är den inte bumlig på något sätt, däremot kan jag ibland och beroende på placering uppleva den som något entonig. Det blev dock mer nyanser och luft när den kom bort från hörnet. Jag är benägen att tro att subbasar lider av hörnplacering precis som vanliga högtalare gör det. Visst får man en förstärkning av basen men luftighet och nyansrikedom minskar (Jag kan ha fel).

Retro låter fint.
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2009/03/17 :  20:52:28  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Tänkte mest på att då blir frontarna delade med o ska då teoretiskt vara lättare att integrera med suben.

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000