HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalare (aktiva?) Dux 6544 Motional Feedback
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2009/03/21 :  16:37:24  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message
Hejsan!

Var på en loppisrunda idag och sprang på dessa högtalare som jag bara blev tvungen att köpa.

Vet inte så mycket om dem (eller rättare sagt, hur man använder dem), ska jag koppla ett försteg direkt till dessa eller?
Har inte vågat starta upp dem än så funktionen är okänd.

Bifogar lite bilder (öppnade burkarna av nyfikenhet).

Tacksam för råd om hur jag ska koppla igång dessa emottages tacksamt.

Edit: hittade lite info med smarriga bilder http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=473989&highlight=

Är dock fortfarande lite osäker på hur jag kopplar dem.

Mvh /

Comus

Edited by - Comus on 2009/03/21 17:25:28

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2009/03/21 :  18:01:52  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message
Hmm..

Letade i kassen med kablar som följde med och förutom 2st jättelånga strömkablar så földe de med 2st kablar (ca 5 meter långa) med DIN-kontakter i ändarna.

På en av DIN-kontakterna sitter det en övergång till den äldre typen av högtalarkontakter (flatstift och pinne), detta får mig att misstänka att de anslutits till högtalarutgångarna på en förstärkare.

Det finns reglage på baksidan för att välja mellan power eller pre amplifier.

Kopplingen bör alltså ha varit: Högtalarutgångar på förstärkare
---> "signal in" på den första högtalaren, sedan en DIN-kabel från "signal out" på samma högtalare ----> "signal in" på högtalare nr 2.

Så via ett försteg bör det alltså bli "pre out" ---> "signal in" på den första högtalaren, sedan en DIN-kabel från "signal out" på samma högtalare ----> "signal in" på högtalare nr 2.

Eller ska det vara så att jag skickar signalen direkt från försteg till "signal in" på vardera högtalaren via DIN-kablarna? Om de är så det ska vara så blir det problem då jag bara har en pre out på försteget.

Är så rackans osäker att jag ska råka bränna något genom att koppla fel.

Mvh /

Comus
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/03/21 :  18:16:25  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Grattis till ett kanonfynd!! Det där är riktigt bra högtalare.
Dom skall helst kopplas till försteg, som ett par, dvs stereo från utgång till den ena högtalaren och sedan dinsladd från den till nästa. Om man ansluter till slutsteg så har höger/vänsteromkopplaren ingen funktion, man bör dra ner ingångskänsligheten så mycket som möjligt om man ansluter till slutsteg, låter bäst så.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2009/03/21 :  18:29:17  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message
Hej och tack för svar!

Då ska jag prova detta senare ikväll (ska på barnkalas hos en brorsdotter först :-)

Jag har ett gammalt Aiwa microförsteg som kanske skulle trivas med dessa högtalare, på detta sitter det dock RCA-utgångar på "Pre-out".

Däremot på samma försteg har jag en "tape out" som har en DIN-anslutning, kan jag använda denna eller ska jag rota fram en övergång RCA-->DIN och använda den riktiga "Pre-outen"?

Mvh /

Comus
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2009/03/21 :  18:37:03  Show Profile Send svejk a Private Message
Är det inte samma högtalare som Philips aktiva burkar? Dux och Philips var välan samma sak?

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/03/21 :  18:50:47  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Jovisst Svejk, exakt sama sak som Philips.

Nej använd inte tape out, den sitter före volymkontrollen, fast utnivå, det blir att ordna adaptrar men med råge värt besväret!

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.

Edited by - Ingvar.Ahlberg on 2009/03/21 18:51:50
Go to Top of Page

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2009/03/23 :  16:10:10  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message
Kopplade upp dessa igår för test och som tur var så fungerade högtalarna som dom skulle.
Insåg också ihåg varför det där försteget från Aiwa låg på en hylla i skrubben (mycket glapp i kontakterna var det).

Får nu försöka hitta nåt äldre försteg som har DIN på pre-outen så jag slipper multipla övergångar.

Hade Philips/Dux något försteg i samma serie?

Mvh /

Comus
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2009/03/23 :  17:06:20  Show Profile Send linnar a Private Message

Jag säger grattis!
Som Ingvar.Ahlberg säger så är detta ett par kanonhögtalare.
Tvärr har högtalarna inte fått den respons de borde ha. Högtalarna
kan fortfarande ge många av dagens svindyra högtaklare en riktig kamp.

Motional Feedback betyder att det sitter en rörelsesensor på basmembranet
som mäter membranets rörelser. Denna information skickas tillbaka till
förstärkeriet som jämför den signalen mot den som kommer från musiken
och korrigerar skillnaden. Resultatet blir en grym bas för lådstorleken.

Första gången jag lyssnade på en sådan låda var jag tvungen att gå fram och
lyssna om det är de stora lådorna som stog bredvid som basen kom ifrån.
Men nej, det var dessa små burkar som fick rummet att skaka.

Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2009/03/23 :  20:11:31  Show Profile Send Zombie a Private Message
Går ju koppla ihopa flera också, och koppla bort det "övre" slutsteget. Glöm inte att byta ut gamla torra elyter.
Kolla in www.mfbfreaks.com. Kan skicka dig schema om du vill...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2009/03/24 :  19:00:42  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message
Hej igen!

Linnar, jag tycker till och med att de är lite småsnygga (även om jag inte kan låta bli att tycka att DUX låter lite fånigt :-)
Ska skaffa ett passande försteg sen ska det rockas.

Zombie, ett schema är alltid nyttigt att ha, om du kan skicka det till warnick@hotmail.com vore jag väldigt tacksam.

Mvh /

Comus
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000