Author |
Topic  |
|
Smackman
Member

968 Posts |
Posted - 2009/03/15 : 12:17:29
|
Hej ! Nu har jag glömt hur man mätte rätt fas på stömkabeln ...? Och spelar det nån roll om man har ojordat.. Om jag håller i strömkabeln mot mig så polerna ser ut som ett V va det den högra som bör vara fasen ? Mvh
|
|
|
Goldfinger
Member

1797 Posts |
Posted - 2009/03/15 : 12:25:04
|
Oftast den vänstra om du håller så, men det är av ringa betydelse om du inte vet var du har fasen i apparaten. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
 |
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts |
Posted - 2009/03/15 : 12:35:54
|
quote: Oftast den vänstra om du håller så, men det är av ringa betydelse om du inte vet var du har fasen i apparaten.
Nja... Var fasen hamnar i kabeln beror ju på hur det är kopplat i uttaget samt hur man sätter i kabeln i detsamma. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
 |
|
Smackman
Member

968 Posts |
Posted - 2009/03/15 : 13:09:08
|
"men det är av ringa betydelse om du inte vet var du har fasen i apparaten"
Förvisso , men jag har för mig att den satt på samma ställe på typ 95% av alla apparater ..
Annars på man använda fingret metoden :) MVh |
|
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2009/03/15 : 13:18:03
|
Fasen i ett eluttag kan man kolla med hjälp av en test-mejsel som kan köpas för några kronor. När man sedan ansluter den elektriska apparaten, en förstärkare med metall hölje så kan man ofta genom en lätt strykning med fingrarna känna en svag ström. Gör man det så ska man vända på apparatens stickpropp så att den elektriska vibrationen upphör. Det här är det enklaste och framförallt det billigaste sättet att kolla apparatfasen. |
 |
|
Leif Eriksson
Member

700 Posts |
Posted - 2009/03/15 : 14:40:29
|
Ja det spelar definitivt roll även med ojordat, det är inte särskilt svårt att höra skillnaden. Jag hörde tydliga skillnader, verifierade detta sedan med en Elfix. |
"the bitterness of low quality, remains long after, the sweetness, of low price" //Leif |
 |
|
Smackman
Member

968 Posts |
Posted - 2009/03/15 : 15:53:13
|
Jo , tror jag fick till det nu , tack för hjälpen . |
|
 |
|
Goldfinger
Member

1797 Posts |
Posted - 2009/03/15 : 18:51:22
|
quote: -------------------------------------------------------------------------------- Oftast den vänstra om du håller så, men det är av ringa betydelse om du inte vet var du har fasen i apparaten. --------------------------------------------------------------------------------
quote: Nja... Var fasen hamnar i kabeln beror ju på hur det är kopplat i uttaget samt hur man sätter i kabeln i detsamma.
Javisst, men nu menar jag i vilket stift i kabeln fasen i de flesta fall skall ligga för att det skall bli rätt i apparaten. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
 |
|
CC
Member

3981 Posts |
|
|
Topic  |
|