Author |
Topic  |
|
OcA
Member

2184 Posts |
Posted - 2009/03/16 : 22:48:47
|
Kan inte riktigt släppa detta med dipolbas, även fast hustrun ser minst sagt irriterad ut vid samtal om ett dylikt projekt... 
Pro Audio 12" från Hifi-kit är inte bara billiga, de har ett synnerligen intressant Q som får det att vattnas i munnen på dipolnisse.
Har nån av er byggt med detta element i öppen baffel? Värdena på elementen är inte direkt jättemånga på hifi-kits hemsida, men om man gissar lite får man en rätt schysst simulering i diverse olika program. Bästa resultatet var nog f3 på 30hz i öppen baffel! 
Tanken var att köpa fyra, eller åtta av dessa sketabilliga element och smacka upp i en öppen baffel, driva dem med nåt pa-steg och ett aktivt filter att dela med.
Gör man bort sig om man köper dessa och testar? Är ju annars inte lätt att hitta snorbilliga element att experimentera med och behöver man upp till 8 stycken så drar det iväg lite grann om man ska köpa något med "fint" märke på.
Är alltså inte ute efter W baffel, utan en baffel som mer liknar Jamos dipolmonster...
Tanken är sedan att de ska få andas i 60 kvadrat och delas vid runt 80hz, rätt brant. Något sorts subsonic filter vore kanske också vettigt att få till. Tänkte även hitta nån fiffig lösning så att man enkelt kan "rulla" ut dem från bakvägg när man ska lyssna och sedan "rulla" tillbaka dem när man är klar. Kan ge viss acceptans hos inredningspolisen.
Verkar iaf som ett kul helgprojekt som inte behöver kosta as.
Baffeln kan man ju med fördel klä med samma tapet som bakomvarande vägg, mest för att göra hustrun glad (igen?) 
Kan nog bli en rolig bildtråd om inte annat... |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2009/03/16 : 23:02:02
|
Pro Audio SW12 har jag byggt dipolbasar med och de är bra för pengarna. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
OcA
Member

2184 Posts |
Posted - 2009/03/16 : 23:08:28
|
Ok, man kan ju kanske inte förvänta sig mirakel för de pengarna, men de duger att prova med iaf?
Får man blodad tand finns det ju andra fina element att spara ihop till.
1000 pengar för element, 500 pengar för mdf+lite kontakter och kabel och så lånar man ett aktivt filter av vänligt sinnad musikhandlare. Ett relativt billigt helgnöje... 
|
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
 |
|
Sundström
Member

745 Posts |
Posted - 2009/03/17 : 09:09:22
|
Jag byggde två w-bafflar. Frekvensgången blev inte rak mellan 30 och 50 hz som jag hoppades. Men det kan ju bero på rummet. Med en tillbyggd hornlik tunnel på ca 1 meter så fick jag upp 30 hz till jämnare nivå.
Men jag funderar på att göra en platt baffel av dem istället (så jag kan ha högre delningsfrekvens). Ska bara testa dem i ett större rum först. |
 |
|
Sundström
Member

745 Posts |
Posted - 2009/03/18 : 09:44:32
|
Jag har inte testat, men intället för min enmeters horntillbyggnad så skulle det kanske bli samma resultat genom att proppa luftkanalerna fulla av tyg. Det behövs större låda eller horn eller annat rum för att komma ner under 30hz (mitt rum är på 3.70*4.20). |
 |
|
scorpion
Member

608 Posts |
Posted - 2009/03/22 : 22:44:33
|
OcA,
Jag måste ge mig till känna. Vi bor tydligen "grannar". Kom och lyssna till fyra Eminenca Alpha15 i MJAO G 098 i Söderköping och se vad du tycker. Ta med hårdrocken ! Vi är några stycken på forumet som använt SW12, den ännu billigare modellen. Den är hygglig men inte mer. Jag har dem i ett par baffler också. Sedan var jag faktiskt inne på Hi-Fi Kit i fredags och bl a kände på SW1230, kvaliteten är inte helt övertygande, nästan så att SW12:orna verkade mer gedigna. PM:a så ordnar vi det hela om du är intresserad.
/Erling |
OB ... cd |
Edited by - scorpion on 2009/03/22 23:40:24 |
 |
|
OcA
Member

2184 Posts |
Posted - 2009/03/23 : 15:04:52
|
scorpion -> Du har ett PM!  |
 |
|
|
Topic  |
|