Author |
Topic  |
|
Sundström
Member

745 Posts |
Posted - 2009/03/18 : 06:22:19
|
Ja! Något positivt med hög nivå på cd-skivor.
Ni som kan elektronik eller har gjort på liknande sätt kan kanske berätta om ljudfärgning och nackdelar.
Mina 6" hornhögtalare med gammal Fostex FE164 lät lite för avrundat uppåt. Jag gör närfältsmonitorer av dem, tänkte jag. Kopplade dem till hörlursutgången för att lyssna av vad det skulle bli för ljudnivå. Oj, en liten diskanthöjning! Eller jo, mycket renare ljud. Letade upp Robyn - Dont stop the music. Den skivan har hög volymnivå. Det blir bara 3-4 db lägre volym än i mina normala lyssningssessioner!
Hornhögtalaren tappar bas vid 45-50 hz. Jag hör därför inget större bastapp med hörlursutgången. Sen är det ju ett enda element på 8 ohm (hörlurar har väl runt 30 ohm) så det är ganska snäll last.
Testade en liten Amp6-förstärkare i julas (t-klass?) den lät distat på mansröster och lät konstigt på baskaggeljud, det finns inga sådana tendenser med hörlursutgången. Har inte hunnit testa 8" Fostex FE206E. Men jag misstänker att det ger för mycket diskant med dem.
|
|
Sundström
Member

745 Posts |
Posted - 2009/03/20 : 08:42:09
|
Inbillningssjuka? Nej, inte helt.
Jag körde 20 till 120 hz testet. Mycket rak kurva mellan 52 och 103 hz, sen kom en svacka mellan 103 - 109 hz. Ska man vara petig så fanns en liten dipp vid 85 hz.
Sen flyttade jag runt högtalarkablarna mellan Edison 14, Audion Silvernight, Sony STR 4800 (gammal reciver) och ett annat hörlursuttag...
Edison 14 större svacka vid 85-90 hz och mellan 106-114 hz. Silvernight uppförde sig på liknande sätt. Båda rörförstärkarna hade lägre volym vid 52 hz än hörlursuttaget, volymen steg upp till ca 65 hz där hörlursuttag och rörförstärkare var volymmässigt lika (givetvis kan volymen på förstärkarna skruvas upp till högtalarna spyr, men nu gäller det rakhet i basfrekvenserna).
Sony STR 4800, liknade faktiskt hörlursuttaget men med lite högre nivå redan vid 50-52 hz. Dock lite större dipp vid 85 och 103 men inte lika mycket som rörförstärkarna.
Det andra hörlursuttaget lät nästan likadant som det först i basen.
Visst, det blir helt andra resultat med andra högtalare men det var inte inbillning! |
Edited by - Sundström on 2009/03/20 08:57:47 |
 |
|
Sundström
Member

745 Posts |
Posted - 2009/03/20 : 08:52:33
|
Och nej! Rörförstärkarna ska inte slängas.
Musiken blev mer luftig med dem. Edison 14 är lite luddig i jämförelse med hörlursuttaget. Silvernight är skarp och har fina cymbaler (måste göra blindtester för att avgöra om den är etta eller tvåa på just dessa högtalare)
Sony STR 4800 är ett mellanting mellan Edison och hörlursuttag (kanske klass A förstärkare, har inte brytt mej om att kolla).
Det andra hörlursuttaget distade någonstans mellan 2000-6000hz.
(Sen lyckades jag ju upptäcka att min gamla högtalarkabeldragning på 6-7 meter gav en stark höjning vid 95 hz (Kan det verkligen vara så, ska jag kolla igen?). Och jag som alltid trott att det var rumsresonans!) |
 |
|
Lovan
Member

3166 Posts |
Posted - 2009/03/20 : 14:18:09
|
Du menar alltså att du kör en högtalare på hörlursutgången? Du lär inte få ut några höga volymer ur det med tanke på att det är en 8 ohm last. Det enda du lär få är distortion  |
 |
|
Sundström
Member

745 Posts |
Posted - 2009/03/20 : 14:42:29
|
Trodde jag också. Men jag blev överraskad. Mitt rum är på 16 kvm och högtalarna drygt 2 meter bort. Efter 10-20 olika skivor kanske jag har hittat någon svaghet. Eller så är det den där fulländade matchningen som slagit till. |
 |
|
|
Topic  |
|