Author |
Topic  |
|
OcA
Member

2184 Posts |
Posted - 2009/03/20 : 13:41:55
|
Har bytt upp mig på datorfronten pga ras i gamla maskinen.
Fick tag i en begad hem-pc från företaget och slog till. Prestandan räcker för mig och 500gb hårddisk är bättre än 120gb som jag hade innan...
Dessutom satt det ett Creative Xfi Music i datorn. Hade ett Audigy av första årgången tidigare.
Har kopplat kortet digitalt både i nya och gamla datorn och förväntade mig inga större skillnader. Min Sony tar hand om D/A omvandlingen.
Så, efter ett par timmars "tankande" (av musik, inte dryck) var det dags att lyssna och till min stora förvåning var det faktiskt skillnad på ljudet! Trodde att ettor och nollor var just ettor och nollor, men icke!
Med nya kortet går det att köra 24 bitars upplösning ut istället för 16 bitar emd gamla kortet. Bara det borde göra en "viss" skillnad tycker man.
Spelar upp all musik i Foobar av senaste variant, det enda programmet jag tycker är vettigt och överskådligt. Givetvis med Kernel-bypass som kringgår Windows ljudcentra. Ställde även ner samplingen från 48khz som alla Creative-kort envisas med till 44.1khz istället.
Skillnaden är itne gigantisk, men den finns där. Lite högre upplösning, lite tydligare ljudbild, men framförallt ett större lugn i musiken. Det som tidigare blev lite rörigt spelas nu upp med full koll även vid ohälsosamma volymnivåer.
En notoriskt svår låt i diskantupplösning tycker jag är Ayreons The Decision Tree (We're Alive) från Into the electric castle. Den tenderar att bli riktigt jobbig på höga volymer i system där diskanten kan sticka till. När låten väl drar igång är det cymbalfest bakom trummorna och med många andra högtalare sänker jag volymen för att det blir jobbigt helt enkelt. Igår var första gången jag inte gjorde det. Allt presenterades och visst är det mycket diskantenergi, men det blir aldrig jobbigt att lyssna på - heder åt Creative denna gången.
Drog igenom ett antal andra låtar med mycket information i de högre registren och kunde konstatera att detaljeringen var grym, men ändå fullkomligt avslappnat och lättlyssnat.
Tydligen är det skillnad på digital källa och digital källa, det hade jag faktiskt mina tveksamheter om innan. Använder i övrigt samma utrustning såsom kabel och elektronik som med gamla ljudkortet.
Sammanfattningen blir att med nya kortet har jag hoppat upp ett par pinnhål vad gäller detaljering, samtidigt som ljudet fått större lugn och känns helt oansträngt och liksom svävar i rummet. Alla register har tjänat på bytet och ett sådant ljudkort som jag har nu kostar väldigt lite pengar.
En vekca fylld av ljudmässiga fynd är snart avverkad. Först ett snorbilligt slutsteg för 1200 spänn och nu ett "nytt" ljudkort!
Fasen vad denna hobby är rolig!  |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
martinsson
100.000-klubben

3311 Posts |
Posted - 2009/03/20 : 14:59:24
|
Jag blir lika glad varje gång någon blir toknöjd över hur bra billiga lösningar kan prestera, men sedan är man ju småläning i grunden också.
Faktumet att det inte behöver kosta särskillt mkt alls är en fröjd att ha med sig i diskutioner med folk som inte riktigt förstår vad vi pysslar med egentligen, vanligtvis brukar dessa lida av vanföreställningen att vi lägger ner 100.000kr för att få det vi hifi entusiaster kallar bra ljud.
Grattis !
Jag är sugen på att prova någon streamlinad linuxvariant med jack och realtime kernel vilket sägs kunna ge grymt ljud, gratis desutom om man ser till mjukvaran. |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2009/03/20 : 15:18:27
|
quote: Så, efter ett par timmars "tankande" (av musik, inte dryck) var det dags att lyssna och till min stora förvåning var det faktiskt skillnad på ljudet! Trodde att ettor och nollor var just ettor och nollor, men icke!
Ja visst är det skillnad. Bara som ett exempel, efter ettorna och nollorna sitter ju ett analogt utgångssteg. Utgångsteget ska ha ström och då kommer vi in på nätdelar, osv, osv... 
Datorlösning är mycket smidigt och de olika fördomar som varit vanliga om det ger vika mer och mer. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2009/03/20 : 15:21:22
|
Visst kan det föreligga skillnader mellan olika digitala källor, ibland väldigt stora...jag kör också med Creatives X-Fi kort och det är klart bättre än det ljudkort jag hade tidigare (Hercules). Ljudet blir inte lika bra som min Marantz CD/SACD, men ändå väldigt bra för priset. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
Edited by - matte76 on 2009/03/20 15:23:13 |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2009/03/20 : 15:38:00
|
Sen finns det ju studiokort... |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
 |
|
OcA
Member

2184 Posts |
Posted - 2009/03/20 : 15:39:31
|
Ja, visst är det kul att fynda! 
Vore väldigt intressant att jämföra denna kombo mot någon bättre CD i prisklassen 5-10k kr... Dels för att jämföra analogt ut från ljudkortet, men också digitalt från ljudkort till min processor jämfört med analogt cd -> processor.
Att datorn är en utmärkt drive har jag hävdat länge, detta bevisar bara min tes... Dock är det svårt att knyckla in vinylskivor i datorn, men det går.  |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2009/03/20 : 15:57:52
|
quote: Sen finns det ju studiokort...
Du menar LynxTechnik. |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2009/03/20 : 16:02:42
|
Japp |
MVH Bernt Mitt system
|
 |
|
|
Topic  |
|