Jag undrar om man kan koppla 2 förstärkare till ett par högtalare? Jag tänker ha en förstärkare med en skivspelare inkopplad och en förstärkare med en cdspelare inkopplad,mina högtalare har dubbla högtalarterminaler så jag kan alltså ha separata högtalarkablar. Jag ska naturligtvis bara använda en förstärkare åt gången,frågan är nu om man kan göra så här utan att det blir någon form av kortslutning? För att detta ska bli en bra lösning för mej måste högtalarkablarna sitta kopplade hel tiden.
Inte annat än att om du stänger av en förstärkare så kopplas utgången bort, men det lär ju inte hända. Alltså om du förväntar dig att kunna ha båda förstärkarna anslutna hela tiden kommer det inte att gå.
Gör en switsch för en av högtalarens ingångar (på båda högtalarna). Eller billigare, knyt ihop plus-sladdarna och låt en av dem hänga ner till golvet (båda minus-sladdarna kan vara i högtalaren samtidigt).
quote:mina högtalare har dubbla högtalarterminaler
Det är inte så att högtalarterminalerna är till för diskant resp mellanreg/bas? I så fall kommer det inte bli bra då du från den ena anläggningen bara kommer att få diskantljud. Om så är fallet får du skaffa dig en omkopplare som väljer från vilken anläggning ljudet skall komma.
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"