HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Koppla 2 förstärkare till 1 par högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tobba
Member

116 Posts

Posted - 2009/03/19 :  16:08:10  Show Profile Send Tobba a Private Message
Hej!

Jag undrar om man kan koppla 2 förstärkare till ett par högtalare? Jag tänker ha en förstärkare med en skivspelare inkopplad och en förstärkare med en cdspelare inkopplad,mina högtalare har dubbla högtalarterminaler så jag kan alltså ha separata högtalarkablar.
Jag ska naturligtvis bara använda en förstärkare åt gången,frågan är nu om man kan göra så här utan att det blir någon form av kortslutning? För att detta ska bli en bra lösning för mej måste högtalarkablarna sitta kopplade hel tiden.

Mvh,

Tobbe

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/03/19 :  16:43:57  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Inte annat än att om du stänger av en förstärkare så kopplas utgången bort, men det lär ju inte hända.
Alltså om du förväntar dig att kunna ha båda förstärkarna anslutna hela tiden kommer det inte att gå.
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2009/03/19 :  17:00:02  Show Profile Send Sundström a Private Message
Gör en switsch för en av högtalarens ingångar (på båda högtalarna). Eller billigare, knyt ihop plus-sladdarna och låt en av dem hänga ner till golvet (båda minus-sladdarna kan vara i högtalaren samtidigt).

Edited by - Sundström on 2009/03/19 17:01:32
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2009/03/19 :  18:41:16  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
mina högtalare har dubbla högtalarterminaler

Det är inte så att högtalarterminalerna är till för diskant resp mellanreg/bas? I så fall kommer det inte bli bra då du från den ena anläggningen bara kommer att få diskantljud.
Om så är fallet får du skaffa dig en omkopplare som väljer från vilken anläggning ljudet skall komma.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000