Jag har bytt mig till ett par FE207 och har i svaga stunder funderat på en basreflexlåda. Hittar inte tillbaka till plejset med designen men jag vill minnas att det kördes med en 40-literslåda.
Cirklo. Det verkar intressant. Skall bara läsa på lite i texten om hur jag bygger. Skall sjutton mecka ihop ett par horn/pipor tror jag, för första gången. Kan inte påstå att jag kan något av det men det kan vara kul att prova
Om jag skulle bygga BIB, så skulle jag snabbygga och kasta in sju åtta stag för att minska resonanserna i de långa skivorna. Det kan säker bli riktigt fin musik.
Men Sachico-bilden har en mer exponetiell ökning av hornarean vilket borde ge en jämnare bas. Sen ser den ganska lättbyggd ut. De vinkelräta vindlingarna fungerar som lågpassfilter och ger ett renare ljud mellan 150-300. BIB förlitar sej på att rikta hornöppningen uppåt för att minska de högre frekvenserna från att nå lyssnaren.
Men mina FE206E, som just nu testats färdigt i platt sluten låda, ska få leva i ett tredelat jättehorn. Tredelat för att kunna flyttas in och ut genom dörröppningar. Jag ska bara få mod att välja lösning.
brigaden: Vete sjutton faktiskt... Lyssnade lite på dessa element i en annan låda igår... Dom låter väldigt PÅ, så att säga.. Dock kan lådan säkert göra sitt.