HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Erfarenheter av Multiphysics fd FEMLAB ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2009/03/26 :  22:31:19  Show Profile Send Andrén a Private Message
Hej!

I en kurs som nu startat kommer jag att behöva använda detta program och dess akustikmodelltillägg. Så jag tänkte höra med er på forumet om bra tips på att komma igång med modeller samt bra saker att tänka på när man är helt ny med programvaran.

Modeller som skall simuleras är tämligen enkla, men iom at jag är helt ny med programmet så skulle lite hjälp inte skada. Tipsa gärna om färdiga modeller eller bra funktioner som man kan testa, eller liknande.

Mvh Andrén

Akustikchef på Sounds of Science

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2009/03/27 :  00:14:04  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag har inte använt de senaste versionerns av Comsol speciellt mycket, i jobbet jag har gjort lite enklare elfältberäkningar i 2D; det är allt.
Jag har dock lekt lite med akustikdelen av programmet och bland annat simulerat mitt vardagsrum i 3D (utan möbler).
Att sätta ihop en enkel modell är rätt enkelt, om man vill göra realistiska simuleringar så är det svåra nog snarare att lista ut randvillkor etc som ska användas.

Det kan vara värt att kolla upp Comsols konferens CDs (de verkar ge ut en CD på år), om jag inte minns fel så har där funnits en del akustikrelaterade modeller med tillhörande artikel.

Det viktigaste för att förstå programmet är nog att man har lite koll på den bakomliggande matematiken (i grund och botten är ju Comsol en PDE lösare), dvs. att man förstår hur matematiska begrepp såsom egenvärden/egenfunktioner är relaterade till fysiska fenomen (rumsmodér etc).

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000