HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 OPA med mindre bas än 2134?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2009/03/26 :  00:14:20  Show Profile Send Hemling a Private Message
Har en opa2134 i min LURig som används både som försteg ibland och lurstärkare men tycker att det är lite väl mycket bas i den.

Finns det någon lämplig ersättare med kanske lite mer detaljer och mindre bas?

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2009/03/26 :  08:25:27  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Är du nöjd med ljudet generellt så är ju OPA2604 ett alternativ. Jag föredrog den över 2134 när vi moddade min Vincent RIAA - tajtare bas och lite mer detaljerat mellanregister tyckte jag i den applikationen. Annars är jag ingen expert.

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4162 Posts

Posted - 2009/03/26 :  08:36:49  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Några generella linjer om vad som passar till din utrustning är ju svårt att ge. Däremot så om du har tillgång till eller kan hamstra lite dual-opampar så är det ju bara att pluppa i och pluppa ur. Håll koll på volten bara. AD8066 och OPA2604 är några favoriter jag har. Man kan få gratis samples från tillverkarna också. Bara att regga sig och fylla korgen. AD, TI och Maxim.
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2009/03/26 :  08:53:25  Show Profile Send Hemling a Private Message
Jo har kollat samples med det verkar bara vara ytmonterat. samplade dock ett par LM4562 eftersom jag läste någon som ansåg ljudet bli mer detaljerat med denna.

Några andra förslag?

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2009/03/26 :  12:19:11  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Kretstekniskt verkar den ha bashöjning??? Varför då?

Sen undrar jag om inte en normal hörlurslast är något tung för en "normal" opamp?

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

jonasz
Member

2543 Posts

Posted - 2009/03/27 :  12:48:38  Show Profile Send jonasz a Private Message
Jag tycker inte heller att 2134 är speciellt bra. Den har i mitt tycke en lite bumlig onyanserad bas och en "rasslig" diskant. 2604 är ett steg i sidled, bättre bas men med en grå slöja över resten av registret. Nationalkretsen lär ge ett rejält lyft!

Allt mina subjektiva åsikter förståss...

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2009/03/27 :  15:00:35  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Du kan väl meddela hur 4562:an låter när du provat? Det vore intressant - kanske man själv skulle prova om den är bättre än 2604 i RIAAt!

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

jonasz
Member

2543 Posts

Posted - 2009/03/27 :  16:55:02  Show Profile Send jonasz a Private Message
Läste fel...

You'll Never Walk Alone...

Edited by - jonasz on 2009/03/27 16:56:02
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000