HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Rekommendation - klassiskt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2009/03/22 :  20:10:16  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Hej
Efter uppgradering märker jag att jag dras till akustisk och vokal
baserad musik. Lyssnade hittills på rock, fusion, progressiv.....
Tycker att det är på tiden att jag börjar lyssna på klassisk.
Blir tacksam för rekommendationer. Är ute efter stora svulstiga stråk orkesters verk helst utan blås (är allergisk mot blås). Solister kan vara fjol, piano, kontrabas.... stråk...
Romantiska, melodiösa, syrapsöta verk föredras. Har en känsla att Mahler kan vara något. Därför är tacksam om ni kunde rekommendera bra inspelningar av hans verk.

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2009/03/22 :  21:09:51  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Om du vill ha både bra musik och bra ljud börjar jag med 2 rekommendationer:

No.1
Willhelm Stenhammar, Sveriges Radios Symfoniorkester, Esa-Pekka Salonen
Serenad, Midvinter, Chitra

Musica Sveciae nr. MSCD 626

No.2
The Tallis Scholars, Peter Phillips
Allegri - Miserere
Palestrina - Missa Papae Marcelli
Mundy - Vox Patris Caelestis

Gimell Records nr. CDGIM 339

Bara lyssna och njut

A balanced diet is a cookie in each hand.

Edited by - CarlssonH on 2009/03/22 21:10:45
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2009/03/22 :  21:11:36  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Hmmm - klassiska "Romantiska, melodiösa, syrapsöta verk" utan blås. Det blir svårt. Finns nästan alltid nåt blås med. Även i cello- och pianokonserter...

Alla andra önskemål kan däremot uppfyllas.

Mahlers 4:a passar in på din beskrivning om "Romantiska, melodiösa, syrapsöta verk". Jag har en EMI-inspelning med Otto Klemperer och Philharmonia Orchstra, EMI Classics 5 67035 2

Andra som jag skulle vilja hänföra till den kategorien, med inspelningsförslag från min skivhylla:

Beethovens 7:e symfoni - inspelning: Bernhard Haitink och London Symphony Orchestra, LSO Live LSO0078 (Finns nog enbart som SACD-hybrid numera och då med annat skivnummer)

Rachmaninovs 2:a symfoni - inspelning: André Previn och London Symphony Orchestra, EMI Classics 5 66982 2

Och så en svensk:
Berwalds symphonier - särskilt den fjärde. Inspelning - en dubbel-CD med alla fyra symfonierna plus lite till: Roy Goodman och Sveriges Radios Symfoniorkester, Hyperion CDD22043.

Men helt blåsfritt är det som sagt inte...

/Jörgen G

PS
Mahler kan vara både romantisk, melodiös och syrapsöt och lite tyngre. 1:a och 5:e symfonierna passar in på beskrivnigen. Men inte den 2:a t ex.
Rachmaninovs piankonserter, särskilt den 2:a, kan också platsa bland de "Romantiska, melodiösa, syrapsöta"

Men som sagt det här med blåset ställer till det... /DS

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2009/03/22 21:21:24
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/03/22 :  21:21:57  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Kolla Kalinnikov, en av Tschaikovskijs elever. Finns en kanonplatta på Naxos.
Go to Top of Page

kme
Musik-Harry 2005

4409 Posts

Posted - 2009/03/22 :  22:27:06  Show Profile Send kme a Private Message
bibi50
Här har du och göra en stund......
provlyssna klassisk Musik på:
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about102-0-asc-0.html

Listen: Music Tip by Kurt.Välj Bland Olika Artister På: http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about92-0.html Klassiskt på: http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about102-0.html
http://www.youtube.com/watch?v=AlLpdWbSevc
http://www.youtube.com/watch?v=YvEccfdw_kU
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2009/03/22 :  23:23:36  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Snälla ni, tack ska ni ha !! uppskatar verkligen era tips. Lovar att lyssna på alla förslag ! tack igen
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2009/03/22 :  23:30:29  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Kme : Vilken samling, makalös !!!
TACK TACK
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2009/03/23 :  08:30:17  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Mahler utan blås??? Nja. Mahler är enligt min åsikt svulstigt till max med fullt utnyttjande av symfoniorkestern och gärna lite till, ett par körer eller så. 4:e kan vara undantaget, särskilt sista satsen med sången. Men där figurerar blåsinstrument, just den sista satsen börjar med oboe tror jag? Länge sedan jag lyssnade på den nu. Rätt tidsperiod dock om du är ute efter romantiken.

Schubert, Schumann, Chopin, Mendelson ligger i den tidsperiod som efterfrågas och utan blås har vi då en möjlighet med pianostyckena av Chopin och Schumann.

J.S Bach och Händel skulle väl passa bättre då. Finns många violinkonserter av dessa. Men det är låååångt före romantiken.

Garanterat blåsfritt är stråkkvartetter. Beethovens sena stråkkvartetter rekommenderas. På gränsen till romantiken, kanske Beethovens sista år räknas dit?

Med reservation dock för bristande expertis...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2009/03/23 08:33:24
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2009/03/23 :  10:06:33  Show Profile Send Leffler a Private Message
Eftersom jag är stentorsk på dramatisk klassisk musik i första hand (exempelvis Verdi eller Rachmaninow) och inte sockersött, så ville jag mest inflika att jag skulle inte kalla träblås (oboe, fagott, tvärflöjt, etc) för "blås", då tänker jag på bleckblås (trumpet, trombon, tuba...). Har jag rätt, Bibi? Sedan används ju blås i all storskalig klassisk musik, men ofta utan att man tänker på att det är blås.

Men Bibi, lyssna på Brahms (Kanske Schicksalzlied, med kör?) och Ralph Vaughn Williams (Towards The Unknown Region?) två ganska harmoniska kompositörer.

Mitt favoritsätt att skaffa ny klassisk input är för övrigt att frossa i billig klassisk vinyl, det finns många fynd i 5kr-lådorna!
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2009/03/23 :  13:37:12  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Ja, Leffler ! visst har du rätt !
Träblås - helt ok, bleckblås - inte ok
Dramatisk klassisk musik - låter intressant ! förslag ?

Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/03/23 :  14:14:29  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
Romantiska, melodiösa, syrapsöta verk föredras.
Vill minnas att det är anledningen till att jag inte har Mozarts tidiga symfonier i min samling. Så där finns det säkert mycket att lyssna på.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2009/03/23 :  17:42:43  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Eftersom du funderar på Mahler och romantiska vackra verk så..

Kurt Atterberg! Symfoni 2,3,4,5 och 6. Han är fenomenal på långsamma vackra melodier. Jag kan inte förstå att han är så lite spelad. Vår störste nationalromantiker. Vacker och slagkraftig musik som är mycket bra orkestrerad. Föredrar det här 10 gånger hellre än Mahler. Men jag är ju svensk och faller lätt för den här sortens melodier som är så ursvenska utan att det på något sätt blir kitschigt.
Den lilla sviten "Älven" lyssnar jag mycket på just nu.

Stenhammar. Symfoni nr 2 och Serenad. Tvåan anses av många som sveriges bästa symfoni.

Av Alfvén är det väl symfoni nr 4 som jag gillar. En enda lång sats med tenor och sopran som soloinstrument.

Men blås får du vänja dig vid. Du missar alldeles för mycket bra musik annars och Mahler använde mycket blås.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2009/03/23 :  18:20:05  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Dramatisk klassisk musik - låter intressant ! förslag ?

Nu blev det mycket intressantare!

Richard Strauss - Electra (Brutalopera! Försök hitta den med Birgit Nilsson som Electra. Det är för övrigt det grymmaste test för en anläggning som jag känner till öht.)

Mussorgsky - Tavlor på en utställning

Berlioz - Symphonie Fantastique (Gärna Teldec´s utgåva med Zubin Metha som dirigent)

Bartok - Musik för stråkar, slagverk och celesta

Stravinsky - Våroffer, Eldfågeln

Prokofiev - Pianokonsert Nr 4 (Gärna med Vladimir Ashkenazy som solist. Det finns en dubbelCD där han spelar alla pianokonserterna.)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Edited by - Bernt Jansson on 2009/03/23 18:22:51
Go to Top of Page

Jörgen_G

8011 Posts

Posted - 2009/03/23 :  21:08:11  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Jäpp - nu blev det riktigt roligt:

Dvoraks 9:e symfoni "Från Nya Världen" och Cellokonsert i h-moll (b-minor på anglosaxiska)

Stravinkij har Bernt redan nämnt, liksom Mussorgsky/Ravels tavlor på en utställning.

Beethovens 9:e symfoni kan inte förbigås i sammanhanget.

Personligen är jag dessutom svag för Shostakovitj symfonier: 5:an, 7:an, 8:an, 9:an och 11:an har jag lyssnat mest på (Därför att jag tycker bäst om dem...)

/Jörgen G

Edited by - Jörgen_G on 2009/03/23 21:11:21
Go to Top of Page

Jörgen_G

8011 Posts

Posted - 2009/03/23 :  21:26:05  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Bernts rekommenderade inspelning av Elektra finns på Decca, nr: 00289 475 8231. Söksträng under katalognr på avancerad sök hos CDON: UNI-475 823 -1 (kopiera och klistra) Har själv lagt den i min varukorg där...

/Jörgen G

Edited by - Jörgen_G on 2009/03/23 21:35:27
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2009/03/23 :  21:48:06  Show Profile Send NtR a Private Message
Brahms 3:e symfoni. Sibelius Finlandia- det är så vackert så man smälter. Sibelius fick med varenda sjö, varenda tall, varenda svårmodig finne och skickade med lite ryssrädsla på köpet.

Och du, jag kan ha en viss förståelse för det där med blåset. Men i rent folkbildande syfte tycker jag att du ska lyssna på en klassisk, lite äldre, inspelning på Decca. Deras "bett" i blåssektionen är legendariskt och har omvänt en och annan.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2009/03/24 :  13:02:43  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Tack för responsen !

NtR gamla Decca inspelningar.... hur gamla ? är de svårt att få tag i eller måste jag gräva i gamla rea backar
Go to Top of Page

Quadophile
Member

199 Posts

Posted - 2009/03/24 :  13:32:42  Show Profile Send Quadophile a Private Message
bibi50, du har verkligen fått en massa bra förslag. Det vore kul att höra om det är något av detta som du fastnar speciellt för och sen gå vidare därifrån.

Håller med vad alla skriver om blås, det hör oftast till. Men det finns naturligtvis undantag och de bästa stråkorkesterverken (i min mening) är:
  • Mahlers Adagietto (är fjärde satsen i femte symfonin, endast stråkar och harpa, men resten av symfonin är för full orkester)
  • Samuel Barber: Adagio for strings - egentligen en sats ur en stråkkvartett som ofta spelas med stråkorkester
  • Både Dvorák och Tjajkovskij har skrivit Serenader för stråkorkester - mycket fina
  • Allan Petterssons Konserter för stråkorkester (3 st) - Andra satsen, Mesto, ur Konsert nr 3 är helt fantastisk och ett måste för stråkälskare, resten kan möjligen vara lite modernt för vissa öron

Och så till någonting helt annat...
Jag kan inte nog rekommendera Dunedin Consorts inspelning av Händels Messias. Den är helt fantastisk och har ypperligt ljud. Kan beställas som SACD eller på vinyl(!) eller tankas ner från Linn Records:
http://www.linnrecords.com/recording-messiah-dublin-version-1742.aspx
Provlyssna! Det kan vara något för dig.

Bra ljud är bättre än dåligt.
Go to Top of Page

Jörgen_G

8011 Posts

Posted - 2009/03/24 :  15:50:29  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
quote:
gamla Decca inspelningar

Nöjer du dig med CD finns mycket att få tag på via till exempel CDON. Den där Elektra-inpselningen är ett exempel på det.

/Jörgen G

Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2009/03/24 :  17:24:15  Show Profile Send Leffler a Private Message
Tja, när det gäller dramatisk musik så vill jag rekommendera Verdi att börja med, mitt absoluta favoritverk alla kategorier är hans Requiem, maffigare än Dies Irae-sekvensen är svårt att hitta, men när man lärt känna de häftiga satserna så döljer sig exempelvis sublimt vackra Libera Me, litet, litet med full symfonisk kör som bara viskar och något av det tystaste som går att hitta, sedan en makalös, blytung fuga osv osv...

Jag har en inspelning med Solti som dirigent som är -fantastisk-!

Exempel från Youtube på Dies Irae: http://www.youtube.com/watch?v=pW1Uc-grcMs
Libera Me: http://www.youtube.com/watch?v=_5eryx1s2yM&feature=related

Några andra högdramatiska favoriter är förstås Verdis operor, särskilt Macbeth och Rigoletto, Wagners opera Parsifal är l-å-n-g-s-a-m men fantastisk, Vivaldis fyra årstider med Drottningholms Barockensemble och Nils-Erik Sparf (Bis) är hårdrock och inget annat (är för övrigt från 1984, så den finns på vinyl!). Slutligen är en annan favorit Faurés Requiem med Radiokören och orgel, en annan Bisinspelning och ett riktigt test för anläggningar förutom bra musik...

Edited by - Leffler on 2009/03/24 17:43:38
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2009/03/24 :  18:40:37  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Nå´n som kan rekommendera en bra inspelning, helst både musilaliskt och tekniskt, av Bartok´s Music for strings, percussion and celesta som Bernt nämnde ovan? Kommer ihåg att den fanns med i "Being John Malkovich" men vet inte vilken version som användes där.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2009/03/24 :  20:06:13  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Vivaldis fyra årstider med Drottningholms Barockensemble och Nils-Erik Sparf (Bis) är hårdrock och inget annat (är för övrigt från 1984, så den finns på vinyl!).
Den är G-R-Y-M-!!! Har den både på CD och Vinyl.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2009/03/24 :  20:28:10  Show Profile Send Zombie a Private Message
Satie, Schönberg, Webern

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2009/03/24 :  20:30:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Nå´n som kan rekommendera en bra inspelning, helst både musilaliskt och tekniskt, av Bartok´s Music for strings, percussion and celesta som Bernt nämnde ovan? Kommer ihåg att den fanns med i "Being John Malkovich" men vet inte vilken version som användes där.
Jag har den på vinyl med Bostons symfoniorkester och Seiji Ozawa. Deutsche Grammophon har gett ut den men jag vet inte om den finns nu.
Det är musik i skräckfilmen "The Shining" också.

Schostakovich nämndes ju också, jag rekommenderar Cellokonsert nr 2 med Rostropovich som solist. Jag har även den på vinyl med Bostons symfoniorkester och Seiji Ozawa. Flerfaldigt belönad inspelning som är rena fyrverkeriet!

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2009/03/24 :  21:03:26  Show Profile Send NtR a Private Message
De gamla Decca-inspelningarna är nog gjorda från 50-70-tal, men de finns nyutgivna på CD har jag sett. Jag lyssnar mest på vinyl och ÄLSKAR rea-backar. Mickes skivor och serier vid Hornstull i Sthlm säljer allt klassiskt för en tia styck! Jag köpte en hel hög förra veckan, men det kan finnas en hel del intressant kvar om du använder vinyl. Jag hittade nypressade Decca-grejor där förresten, utgivna på 80-90-tal men inspelat tidigare. Kan stå London FFrr istället för Decca någonstans på plattan och vara utgivet på annat bolag sen, men det är en s.k. klassisk Decca-inspelning med det berömda "bettet".

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2009/03/26 :  10:41:54  Show Profile Send Sceptic a Private Message
quote:
Jag har den på vinyl med Bostons symfoniorkester och Seiji Ozawa. Deutsche Grammophon har gett ut den men jag vet inte om den finns nu.
Det är musik i skräckfilmen "The Shining" också.

Tack, vet du, eller någon annan, om Fritz Reiner-inspelningen på JVC XRCD är inspelningstekniskt bra?
http://store.acousticsounds.com/browse_detail.cfm?Title_ID=9270
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000