HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 golvhögtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

chleide
Starting Member

9 Posts

Posted - 2009/04/01 :  08:23:06  Show Profile Send chleide a Private Message
Hej alla! en ny medlem här!
går i högtalarbytes tankar, eller rättare sagt skaffa högtalare, har i dag ett par modifierade audio pro,vilka inte lät så bra innan mod,nu låter de skapligt men vill byta upp mej ett par knäpp, har sneglat på B&W DM 683 och xtz 99,36!
efter lyssning och fundering kom tanken in på att bygga själv, någon med bra erfarenheter,kunskap,tips och tricks?

tacksam för svar
chleide

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2009/04/01 :  08:52:07  Show Profile Send edison a Private Message
Hej och välkommen till forumet!

Om du inte har extremt bråttom att byta bort dina AP kanske du ska ta och åka till DIY-mässan i Götet 18/4...du lär finna MKT hembyggda saker att inspireras av/lyssna på.

Kolla här:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=73669

&

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=73192

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2009/04/01 08:52:22
Go to Top of Page

beetype
Starting Member

30 Posts

Posted - 2009/04/01 :  12:34:57  Show Profile Send beetype a Private Message
Om du inte orkar vänta, så har jag tips på en del färdigbyggda.
Jag köpte nya högtalare för en månad sedan i samma prisklass som du verkar intresserad av. Jag lyssnade på båda modeller du nämner, samt flera andra i samma klass.
Jag tycker du bör ljämföra med Elac's prisvinnare FS 137 Jet, vilken jag tyckte lät bättre än de två tidigare nämnda.
Dock föll inte mitt val på någon av de ovanstående, utan på Dali's Ikon 6. Denna 2 1/2-vägs golvare tyckte jag levererade bäst, framför allt gav den en tydlig rymdkänsla. Det är ett härligt djup i ljudbilden och då pratar jag inte om Hz, som den iofs också har (där finns det andra som slår Dali på fingrarna. Överlag så upplever jag en ganska korrekt ljudåtergivning och en otrolig spelglädje,något som många andra saknar i den här klassen.

Jag vill utfärda en varning för Ikon 7( en större 3-vägsmodell), som inte alls lever upp till vad en storebror bör göra. Den låter mycket tråkigare, helt enkelt. Jag litade in på mina öron först, men fick medhåll från flera personer som upplevde samma sak.

Edited by - beetype on 2009/04/01 12:36:13
Go to Top of Page

chleide
Starting Member

9 Posts

Posted - 2009/04/01 :  13:01:54  Show Profile Send chleide a Private Message
ok,kanske lutar åt göteborg en sväng då, har kollat på en firma där som säljer kit, element filterkomp, samt ritning, Valutronic, någon son vet något om dessa??
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2009/04/01 :  17:29:08  Show Profile Send urban a Private Message
Hej, har en tid kört med Valutronics SQ-50H och har varit mycket nöjd med dessa. För ett par veckor sedan så färdigställde jag dock ett par bamsehögtalare baserade på just denna modell men med fyra baselement istället för det enda i originalhögtalaren, Ett lyckat projekt men betydligt dyrare pga större antal element, och dessutom är det inte så WAF-vänliga lådor (h= 123, bredd=33, djup=63).
Nämner detta projekt pga av att du verkar vara en GDS-are ! Men annars spelar SQ-50 med samma grundklang och om du inte har ett alltför stort rum så spelar dom med en riktigt potent basåtergivning (full nivå vid 25hz i mitt rum, men det kan bero på en gynnsam rumsnod att den går så djupt!, annars är dom specade till ca 32hz, dom nya lådorna uppnår subjektivt sett full nivå vid ca 22-23hz -i det rum där dom nu står!!).
SQ-50 upplever jag som mycket transparenta och har du bra grejor så låter det bra!
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2009/04/01 :  23:08:48  Show Profile Send edison a Private Message
Minns att Valutronic hade ett rum på DIY mässan för några år sen (2-3 år sen) och nog var deras högtalare klart trevlig, i synnerhet mot sitt enkla utförande/spec/låga pris lät det i mitt tycke bra.

Lyssnade dock inte särskilt länge eller noga, men intrycket var iaf gott

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2009/04/01 23:09:32
Go to Top of Page

DMGbg
Member

301 Posts

Posted - 2009/04/02 :  08:48:25  Show Profile Send DMGbg a Private Message
Hej, jag har byggt några Valutronic högtalare av deras modell SQ50L och använder dem i ett surroundsystem. Visst låter de bra för materialkosten MEN jämförde dem för ett tag sedan med ett par gamla stativare QLN signatur (4-5000kr begagnade). Sedan denna jämförelse sjönk de ordentligt i min alldeles subjektiva bedömning.
Valutronic är enligt mig bra att börja sin "karriär" med men min rekomendation blir att antingen bygger du bättre grejor själv som t ex HFLS-1 som du kan läsa massor om här på forumet eller köp begagnat

Två intressen är musik och ljud. Jag strävar mot att förena dem.
Go to Top of Page

chleide
Starting Member

9 Posts

Posted - 2009/04/02 :  11:24:23  Show Profile Send chleide a Private Message
Är inte ute efter djupbas, det har jag via 2st 12" sinuselement som subwoofers med varsitt rotel steg.
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2009/04/02 :  17:03:53  Show Profile Send Smackman a Private Message
quote:
Jag tycker du bör ljämföra med Elac's prisvinnare FS 137 Jet, vilken jag tyckte lät bättre än de två tidigare nämnda.

Mja ,jag sålde mina Elac 203A , Xtz 99.26 är en bättre högtalare för mig ialf .
Elac är inte dum alls riktigt prisvärd .. Men dock så är xtz oslagbara när det gäller prisvärdhet

Go to Top of Page

Schmutziger
Member

233 Posts

Posted - 2009/04/02 :  19:01:55  Show Profile Send Schmutziger a Private Message
Här är några potenta förslag på gör det själv:

DIY-tävlingen från faktiskt:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewforum&f=21

Toppsystemen LTS S1, S2 då du redan har 12" basar, dela vid 80 Hz o spela så öronen blöder!
http://hifikit.se/index.php?id=50

lts 2v-f1, dela dessa också vid 80Hz och du har ett par fina sateliter:
http://hifikit.se/show_prod.asp?id=1396

Läs o begrunda! sitter o funderar på ett toppsystem baserat på 2v-m2, som f1 men med 2 basar

Valutronic hade jag hoppat över.

Lycka till!
Go to Top of Page

chleide
Starting Member

9 Posts

Posted - 2009/04/03 :  08:53:15  Show Profile Send chleide a Private Message
ok, ska i alla fall lyssna på valutronic, hifi kiten verkar ju intr. i alla fall LTS 2V-f1
det andra kitet har en bas jag har erfarenhet av, dåliga erfarenheter så det går bort direkt, men 2v-f1 kan vara värt en lyssning och chans.

chleide
Go to Top of Page

chleide
Starting Member

9 Posts

Posted - 2009/04/15 :  10:48:59  Show Profile Send chleide a Private Message
har nu lyssnat på valutronic, och det blir inte dom i alla fall, lutar åt xtz 96,36 eller nåt annat, i denna djungel av högtalare, i en del fall undrar man om musiken kommer i andra hand, att man glömmer att lyssna på musiken, utan lyssnar på andra saker, högtalare färgar ju musiken/ljudet som det var tänkt i studion. är jag ute och cyklar eller? man vill väl ha en högt. som färgar så lite som möjligt, och en högtalare kan låta kanooon i någons öron och som skräp i andras. blir till att jaga vidare.

chleide
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/04/15 :  11:30:40  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag var för någon vecka sedan och lyssnade på XTZ högtalare 99:36 den som av många fått bra kritik. Men inte från mig. Däremot tycker jag att kombon 99:26P och 99W10.17 låter bra mycket bättre. Vill man sedan få ännu bättre lyssning kan man komplettera senare med en 99W12DSP. Den här kombon låter både stort och dynamiskt och har man sedan råd, då kan man ju dela dom aktivt.
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2009/04/16 :  09:03:29  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Själv är jag väldigt nöjd med mina 99.36! Riktiga allroundhögtalare som passar bra till all musik.

Sedan kan man ju faktiskt göra dem till ett par 99.26 genom att helt enkelt inte koppla in baselementet. Då blir det ju ett par 99.26 med inbyggda stativ. Det finns ju massor av olika möjligheter med dem, väldigt praktiskt och kul att mixtra lite med alla inställningar!

Edited by - millenniumking on 2009/04/16 09:05:01
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000