Author |
Topic  |
|
Gozzi
Klubbmästare i UA, 200.000-klubben

953 Posts |
Posted - 2009/04/13 : 20:00:57
|
Precis som det låter, någon som kan komma med lite tips ?
tack på förhand  |
[i][purple]
|
|
shifts
Member

375 Posts |
Posted - 2009/04/13 : 20:18:37
|
Tyvärr inget placeringstips, men jag noterade att döma av bilderna i medlemstråden så såg lyssningsrummet lite kalt ut. Jag föreslår försiktigt lite mer textilier och skrot på väggarna här, även om det inte var vad tråden handlar om. |
 |
|
Gozzi

953 Posts |
Posted - 2009/04/13 : 20:33:56
|
Kör med ganska mycket toe in nu, vart helt klart bättre ljudbild. Helt sant det där med textilerna, har tänkt göra rummet lite mjukare.
Blir mer och mer imponerad av dom här högtalarna, kan bara tänka mig hur dom kommer låta med bättre cd & försteg |
[i][purple]
|
 |
|
guy gadbois
Member

2415 Posts |
Posted - 2009/04/13 : 21:21:25
|
Den optimala placeringen är nog till syvende och sist endast du själv som kan avgöra var dina högtalare låter bäst/som du vill att de ska göra...
Har lyssnat en del på Schweikert, hade själv VR-2 och en god vän har haft VR-4 i olika generationer. Mitt intryck är att de mår bra av att inte stå för tätt ihop. Har läst att Albert V S själv menar att hans högtalare bör ställas något bredare än genomsnittshögtalaren (möjligtvis gällde detta just specifikt VR-2). Stereobilden i VR-4 är inte av det bredaste slaget och känns till och med rätt så smal (men exakt) när högtalarna hamnar tätare ihop.
Vredet för den bakåtriktade diskanten dras med fördel ner om man hamnar nära bakvägg eller har väldigt reflekterande väggar. Volymen på diskanten dras upp i små steg tills den hörs märkbart i ljudbilden - sedan drar man ner från den nivån ett litet snäpp. Mycket bakåtstrålande diskant ger ökat rumslighet i ljudet, medan mindre ger en exaktare stereoplacering. De VR-4:or jag har hört har spelat bra i olika typer av rum och utan att verka behöva flyttas jättelångt ut från bakvägg (normalavstånd gäller...?). Jörgen på Ultimate i Vimmerby vill jag minnas rekommenderade en liten toe-in, men så att du fortfarande ser en bit av insidorna av högtalaren.
Inte säkert att detta blir bäst för just dig, men lite av det jag snappat upp under en tid...  |
Min anläggningstråd |
Edited by - guy gadbois on 2009/04/13 21:30:19 |
 |
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2009/04/13 : 21:33:15
|
#180;Det är nästan omöjligt att svara på för det är olika i varje rum men vissa tips får du i Kokboken.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
 |
|
Gozzi

953 Posts |
Posted - 2009/04/13 : 21:42:09
|
Jag dyker ner i kokboken :) |
[i][purple]
|
 |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts |
Posted - 2009/04/14 : 07:30:12
|
Är det inte en dipol i övre registret o ganska baskompetent ? Ut med dom från väggen då, det är mitt enda lilla tips. Förutom kokbocken :o) |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
 |
|
shifts
Member

375 Posts |
Posted - 2009/04/14 : 10:34:07
|
Dipol tror jag inte det räknas som, då det inte är samma membran som alstrar ljudvågorna på baksidan, men en bit från bakvägg är nog ändå ett bra tips. |
 |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts |
Posted - 2009/04/14 : 10:43:51
|
En bakre diskant ur fas då ;-) |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
 |
|
pak
Member

1572 Posts |
Posted - 2009/04/14 : 14:42:06
|
Jag tycker att mina vr5 låter bäst när de står ganska brett isär och med pyttelite toe in. om man har mycket toe in så tycker jag att det blir lite för påträngande och jobbigt efter en stund. vr5 ska helst stå utan vinkling alls enligt instruktion,men det är ju direkt beroende hur rummet ser ut och hur man sitter.antar att alla v.s är utvecklade efter ungefär samma princip. |
-----------OBS------------ Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
|
 |
|
|
Topic  |
|