HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Det här med detekteringsförmåga
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/04/10 :  13:07:49  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Nogräknad som man är lägger man ju alltid in analyser i musiklyssnandet, det är en del i min hobby att fortlöpande (parallellt med njutningen)utvärdera återgivningen för att hitta ev fel att åtgärda, satt igår och var inte 100% nöjd med övre mellan, nedre diskant, tyckte mig sakna lite energi runt delningen, jag tog cd-skivan och spelade den i windows och lekte lite med equalizern, och jag tyckte att jag hittade den problematiska frekvensen (runt 1khz) nu är det så att mina högtalare är rescencerade i en Stereophile från 95 som jag sedermera råkar äga, började titta mera noggrant på frekvensdiagrammet och upptäcker till min förvåning att jag faktiskt har gissat väldigt nära sanningen, det finns där en 2.5db dipp vid 1.5khz. Alltid kul när ens teorier stämmer och lyssningsintryck kan översättas så pass precis. Särskilt som när det i det här fallet var fråga om förhållandevis små avvikelser i db.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/04/10 :  13:50:34  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Det var träffsäkert inlyssnat!

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/04/10 :  22:15:52  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Det ger ju hopp om en fortsättning iaf..

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7950 Posts

Posted - 2009/04/11 :  10:43:00  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Risken finns att analyserandet slår ut musikglädjen, eftersom man sitter och irriterar sig på fel man tycker sig höra.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2009/04/11 :  14:58:29  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Så där hjälpte TobbeL och jag Magils att få lite bättre snurr på hans aktiva delningsfilter. Nja dra basen lite högre upp än 100 Hz och så sänder du toppen med 1 dB - ja så där höll det på en stund. Vi kom en bit på väg och tog bort en del som inte skulle vara där.

Man lär sig höra ungefär var det finns toppar och dalar ju mer man lyssnar. DIY folket brukar kunna vara ganska säkra på sånt där.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/04/11 :  17:15:58  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Man lär sig höra ungefär var det finns toppar och dalar ju mer man lyssnar. DIY folket brukar kunna vara ganska säkra på sånt där.

Absolut, det är någonting som utvecklas med tiden när man håller på och grejar.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000