Author |
Topic  |
|
urban
Member

317 Posts |
Posted - 2009/04/08 : 19:37:05
|
Hej, framförallt till ni med rörvana! Det är så att jag funderar på ett högtalarprojekt med 8 bas/mellanregisterelement per kanal (linjekälla?). Det är 8-Ohms element, så inkoppling av dom kan bara göras i 4 eller 16 Ohms konfiguration. FRÅGAN blir då - vilken koppling skulle passa min Edison 12? Jag har förstått att 16-ohms alternativet gör att effektiviteten (utnivån) sänks med 2-3 db men jag tror att det kanske kompenseras av högtalarkonstruktionen - ljudet "kastas" längre! Och att förstärkaren får en behagligare tillvaro ?! Jag antar att 16-ohms alternativet är det bästa men finns det något som talar för 4-ohms varianten? tacksam för svar,
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2009/04/08 : 20:09:03
|
Är du tvingad att ha åtta element? Med nio kan du få 8 ohm. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
urban
Member

317 Posts |
Posted - 2009/04/08 : 20:31:01
|
OK, kanske ett bra alternativ ! Eftersom elementena inte är bredare än 175mm så finns det nog utrymme i höjdled. En annan fråga som då dyker upp är: Blir ett ensamt diskantelement bland dessa nio basar inte lite för lite? Tanken var att köra med två diskanter per sida. Leverantören hävdar att ett diskantelement kan bli för lite bland så många basar, men det kanske också behövs två för att jämna ut ohm-problematiken vid 8 bas/mellanregisterelement. Vid nio element så klarar jag mig alltså med en diskant men hur skulle det fungera? |
 |
|
Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts |
Posted - 2009/04/08 : 21:11:31
|
Edison 12 fungerar alldeles utmärkt med 4 ohms last, bättre än med 16, trafon har bara en utgång, ca 6 ohm och som Erik själv sagt så låter det bättre när man lastar trafon hårdare.
Ingvar |
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co. |
 |
|
urban
Member

317 Posts |
Posted - 2009/04/08 : 22:21:08
|
det påminner mig om en Anderson triod som jag dumt nog sålde, den upplevde jag som att det lät bättre på 4-ohmsutgången! Kan ju naturligtvis ha berott på dom högtalare jag hade då, vad det nu var för några, kan ej minnas?
|
 |
|
Erik Andersson
Member

1950 Posts |
Posted - 2009/04/10 : 14:42:24
|
Som Ingvar här fullt riktigt påpekat så trivs 12:an alldeles utmärkt med 4 ohms last.
Lite ot kanske,men när vi nu är inne på Edison 12+One kanske det kan vara på sin plats att bemöta lite kritik angående volymkontrollens placering på förstegets utgång. Jag håller med om att det var lite korkat men det var en billig lösning med tanke på att förstärkarbyggsatserna hade ett mycket förmånligt pris. Med facit i hand hade det naturligtvis varit bättre att placera ingångsväljare och volymkontroll på slutsteget samt låta Ettan endast vara en RIAA förstärkare. Det är alltid lätt att vara efterklok. När Edison 60 konstrurerades hade jag lärt min läxa, och gjorde precis så. Dessutom hade det digitala mediet i alla dess former blivit mer förekommande varvid behovet av RIAA förstärkare ej var lika aktuellt jämfört med när Edison 12+One kom till. |
Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet erikasson@telia.com
|
Edited by - Erik Andersson on 2009/04/10 14:44:17 |
 |
|
urban
Member

317 Posts |
Posted - 2009/04/10 : 16:10:05
|
som jag nämnde i annat topic, hur kan denna lilla skrutt låta så förb-at bra!!? När detta högtalarprojekt är slutfört så ska krafterna inriktas på att införskaffa en bättre rörförstärkare! |
 |
|
urban
Member

317 Posts |
Posted - 2009/04/10 : 16:13:28
|
och med det menas alltså en FÖRHOPPNINGSVIS bättre rörförstärkare! |
 |
|
Erik Andersson
Member