HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Streck av metallföremål på kakel - ta bort?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2009/04/03 :  20:38:33  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Någon som har nåt bra knep för att få bort streck och märken som blivit på kakel (vitt) från metallföremål? Det är precis som om det blivit nån kemisk bindning mellan metallen och kaklet vilket gör att man kan "rita" med aluminium och div. andra bruksmetaller på kaklet och lämna svart/grå steck. Tvärsvåra att få bort.

Olika regörings-/avkalkningmedel fungerar dåligt. T-sprit inte alls. Skrubba med disksvamp och diskmedel verkar heller inte ha någon som helst verkan.

Av den mängden grejer vi provat verkar vanliga suddgummi funka bäst - men långt ifrån bra.


Någon som kan veta hur man får bort såna streck?
I så fall evigt tacksam.
/M

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2009/04/03 :  21:13:30  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Prova dela en grapefrukt och strö tvättmaskinsmedel på frukten och skrubba i cirklar.

Artphotography
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2009/04/03 :  22:03:31  Show Profile Send govinda a Private Message
Prova suddi-gummi tar omöjliga streck på färg imellanåt kanske det funkar.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2009/04/03 :  22:59:27  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Skall prova grapefrukttricket i morgon.

Som jag nämner så är suddgummi användbarast av alla "bort"-medel vi har i huset. Men långt ifrån effektivt.


Googlar som besatt efter nåt bra trick, men hittar inget vettigt.
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2009/04/03 :  23:29:49  Show Profile Send govinda a Private Message
Ups! läste inte klart hela texten
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/04/04 :  09:06:57  Show Profile Send huzze a Private Message
http://www.husmorstips.nu/ kanske har något
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2009/04/04 :  10:18:10  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Grapefrukt och tvättmedel gick bet. Förutom att det luktade ganska gott. Nåt mer förslag?

Edited by - rannagarden on 2009/04/04 10:44:58
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2009/04/04 :  10:44:00  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
http://www.coolstuff.se/Beta_Pen En liknande effekt som denna pennan har kan jag misstänka. "nästan omöjlig att sudda" låter inte så lovande...

Känns som om det sker någon kemisk reaktion. Är det kolet i metallen som släpper och binder sig med underlaget?
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2009/04/04 :  12:37:40  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message
Kanske enklast att byta ut kakelplattan

Edited by - DahlbergAudio on 2009/04/04 12:38:02
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8772 Posts

Posted - 2009/04/04 :  12:47:16  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Jag ser framför mig hur rannagardens tvåbenta illbattingar har målat hela badrummet med fina metallstreck.

Tyvärr dåligt med förslag... Har ett fult streck på undersidan av en skål som tillkommit enligt liknande recept och det behagar inte heller gå bort med Vim Cream, citroner, jultomteskägg, stekta kvalster från Kamerun och andra spännande varianter...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2009/04/04 :  13:29:56  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Gott om stöd och förslag här...

Snarare är det så att den avsedda tvättsvampen man "tvättar" bort överbliven fogmassa med hade en aluminium kant som då och då slog i kanterna mot väggen vilket resulterade i svaga, gråsvarta streck här och var.


Borde väl finnas något mer hi-tech än suddgummi för tusan!?
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2009/04/04 :  14:59:20  Show Profile Send govinda a Private Message
Du får använda ett Hi-Tech gummi! Finns olika blandningar vettu

Metallskrap: Alkaliskt rengöringsmedel/syra/polermedel

Go to Top of Page

Mschill
Member

420 Posts

Posted - 2009/04/04 :  15:04:22  Show Profile Send Mschill a Private Message
Aluminiumkant på tvättsvampen ?!?! helt galet!! Fogar säkert 2-3 badrum i veckan och har aldrig sett en tvättsvamp med aluminiumkant, och en sådan hade skådats så hade jag aldrig använt den. Var köpte du den tvättsvampen?

Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud.

Edited by - Mschill on 2009/04/04 15:06:11
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2009/04/04 :  15:23:40  Show Profile Send mace a Private Message
http://www.sealitnano.se/pdf/produktbeskrivelser/specprodukter/nanosvampen.pdf

Löjligt namn men ¤%# bra svamp

Prova!!

http://www.sealitnano.se/front.html

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2009/04/05 :  00:17:28  Show Profile Send Mickeman a Private Message
Aluminium kan man rita bra med.. jag har tyvärr inget tips om hur man får bort det förutom det uppenbara - slipa bort det. Våtslippapper kornsorlek över 600 eller stålull borde funka. Se upp med att inte missfärga fogen, tejpa över dom först.

Använd en sådan här - det är beprövat.


Think what's inside the box!
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2009/04/05 :  07:43:28  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Typ en sån var det jag använde fast plattan som handtaget och svampen sitter på är av alu. Inget man tänkte på när man började foga och knappast läge att hoppa in i bilen och åka och köpa en ny svamp just när man börjat tvaga klinkelgolvet.

Läxan lärd och det verkar som om nötning är en metod som hjälper - om än ganska jobbig. Slippapper låter vanskligt - jag vill ju inte matta ned kakelytan?

Finns det inte nån rolig vätska som löser upp aluminium?
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2009/04/05 :  11:38:01  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message
Etsvätska kanske
Go to Top of Page

bmxx
Member

256 Posts

Posted - 2009/04/05 :  13:59:36  Show Profile Send bmxx a Private Message
saltsyra och aluminium reagerar ju rätt bra med varandra. finns att köpa på färgaffären i 20% lösning.
samma med väteperoxid reagerar ju ganska bra med koppar på kretskort så det borde ju funka på aluminium också.

Å för er som inte trodde att det skulle bli nå mer rock... NU JÄVLAR BLIR DET MER ROCK! - bob hund, hultan -99
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2009/04/05 :  14:42:48  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Just nu kör jag med en polerpasta som man kan polera upp matta tvättställ och dyl med: Clean´n Shine, heter den. Funkar bättre än suddgummi. Men i kombo med en vanlig disksvamp har jag nu blåsor på tummarna efter 30min tuff gnidning. Strecken mattas ned sakta, sakta... Bara de kraftigaste märkena kvar nu. Ger det några timmar till annars blir det saltsyra!

Skall gräva ned den där usla fogsvampen på tomten när jag är färdig.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000