Author |
Topic  |
|
guy gadbois
Member

2415 Posts |
Posted - 2009/04/07 : 12:29:26
|
Ibland blir man mindre glad när gamla favoriter fortsätter att släppa skivor. Man inser att de kanske "peakat" och aldrig mer kommer att nå upp till fornstora dagar... Så kände jag efter My dying brides förra skiva A Line of Deathless Kings...
Desto gladare blir jag nu när deras nya släpp For Lies I Sire håller så mycket bättre!   
My Dying Bride kan kategoriseras som Goth/Doom-metal och har släppt skivor sen -92, men har alltid haft ett eget stilbildande sound som influerat mängder av grupper i genren. Inte minst hör man spår av influenserna i de mer sentida Draconian och Swallow the Sun, eller i de tidigare av Theatre of Tragedy:s skivor. Soundet kan beskriva som långsamt och melankoliskt, detta är inte metal för den som har bråttom. Skivorna går mer ut på att bygga upp en stämning eller känsla - än att leverera imponerande trumpartier, häftiga gitarrsolon eller individuella insatser. Faktum är att det är svårt att spela upp ett spår för en oinvigd på ett vettigt sätt "du gillar ju My Dying Bride, spela upp nåt så får jag höra...", det går liksom inte. Det tar sin stund att sätta sig ner och låta sig sugas in i de här skivorna.
Karakteristiskt är också sättet gitarristerna spelar i stämmor, varsin ton/melodi i varsin kanal (vä/hö), på ett sätt som liknar hur fiol eller cello spelas med långa långsamma drag, detta varvat med tunga riff.
På For Lies I Sire dammar man också av fiolen i sig som instrument där den återkommer efter att ha varit frånvarande i gruppens sound i tiotalet år. Låtarna är försiktigt arrangerade, något mer minimalistiskt än de tidigare skivorna från 2000-talet, men inte desto mindre intrikata. Det är till och med så att jag tycker att MDB här verkligen visar hur de har det fulla greppet om sin stil och genre, tar upp gamla trådar och utvecklar nya, det fullständiga behärskandet av ett musikhantverk i en stil som är alltför undanskymd. Skivans jämnhet utgör också ett stabilt fundament för att en lyssningssession blir så lyckad. Fjärrkontrollerna får ligga orörda (möjligtvis åker volymen upp lite... ), inga spår hoppas över, inget får störa.
Sångaren Aaron Stainthorpe brukar blanda sin melodiska röst, fylld med romantisk svärta, med mer olycksbådande growl. På For Lies I Sire dominerar den förra och growlandet får stå tillbaka för en mer ödsligt klingande ren sång. Musiken är långsam, inte tal om nåt annat (även om det finns snabbare partier), men det får inte misstolkas som att det skulle vara tråkigt. Det brukar sägas att "man måste vara i rätt stämning" för MDB - och det ligger nog lite i det. Det är inget man bör lyssna på när man är för stressad, eller för den med koncentrationssvårigheter. Jag är iofs nästan alltid i "rätt stämning"...
För den som vill lyssna mer rekommenderas också: Songs of Darkness, Words of Light (2004), The Dreadful Hours (2001) och A Light at the End of the World (1999).

Jag brukar bifoga länkar till lyssningsprov på myspace el dyl. Dels så har det inte dykt upp än, och dels känns dessa små prov lite kontraproduktiva. Det här är inte nåt man bara "provlyssnar", man köper det helt enkelt och njuter i sin finanläggning i ett mörkt rum (inte i bilen, eller från sin mobiltelefon). 
Du har nog gissat vid det här laget att jag tycker att For Lies I Sire är rätt bra! Jag ger den fem korpar av fem möjliga.
|
Min anläggningstråd |
Edited by - guy gadbois on 2009/04/07 12:41:32 |
|
guy gadbois
Member

2415 Posts |
Posted - 2009/04/07 : 12:35:19
|
En kommentar om ljudet också. Jag tycker at MDB har fått till ljudet riktigt bra på denna skiva. Allt är välsorterat och välklingande. Trummor och gitarrer här "kött på benen". Skivan känns spontant inte sönderkomprimerad.
Edit;
Hittade några ljudklipp i alla fall, här från youtube
For Lies I Sire
|
Min anläggningstråd |
Edited by - guy gadbois on 2009/04/07 13:00:51 |
 |
|
educk
Member

316 Posts |
Posted - 2009/04/07 : 14:12:09
|
om du inte misstycker så slänger jag med länk till albumet i spotify lite bättre än youtube
http://open.spotify.com/album/2wziEWILsxb5KLApBl2NLt |
Ljudrättsaktivist arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista |
 |
|
opethic
Member

2890 Posts |
|
guy gadbois
Member

2415 Posts |
Posted - 2009/04/08 : 14:14:14
|
Japp Opethic! Här är dags för ett tvåhandsgrepp i den berömda kragen!  
Jag tror att jag läste nåt om någon specialutgåva i vinyl på deras hemsida...  |
Min anläggningstråd |
 |
|
|
Topic  |
|
|
|