Author |
Topic  |
|
Tomas J
fd _T_

1558 Posts |
Posted - 2009/04/07 : 20:02:03
|
Som toppic, villka kriterier ska en bas ha för att passa i Öppen baffel konstruktion?
Anledningen till att jag frågar är att jag följde med en kolega till en bilstereo butik i dag och där reade de ut ett element välldigt billigt just nu.
elementet i fråga är GAS WC1220.2
Hittade lite data på elementet på sidan, men jag vet inte vad mans ska kika efter  Bas: 12-tums bashögtalare med cellulosamembran och foamupphängning. Svartlackerad plåtkorg. Aluminium talspole 1,5". Impedans 4ohm. Känslighet 89dB. Magnet 20oz. Frekvensomfång 35Hz-4kHz. Effekttålighet 250W max 125W RMS. Monteringshål 281mm. Monteringsdjup 112mm. Vas 116liter. Fs 36Hz. Qts 0,94.
Är detta något att ha? Jag vet att GAS är ett budgetmärke och inte ansett särskillt fint, men man vet alldrig, är siffrorna rätt så var det ruskigt bra pris på dem :) |
Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera! |
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8336 Posts |
Posted - 2009/04/07 : 20:42:24
|
Fs och Qts ser hyfsat rätt ut för att det ska kunna funka i ÖB utan EQ. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
 |
|
scorpion
Member

608 Posts |
Posted - 2009/04/08 : 16:42:37
|
Lite om Baselement för Öppna Bafflar.
Man brukar säga att basen ska ha ett högt Qts värde för att passa i Öppen Baffel. Med högt Qts följer också en bashöjning i lägsta basen som man kan utnyttja utan att ta till EQ.
Men vi kan kvalificera detta resonemang lite ytterligare. Alla högtalarkonstruktioner har ett Qt värde, som enkelt uttryckt kan sägas vara en summa av elementets Qt och lådans Qt. För att nå bästa transientrespons (eller snabbaste höjningen gentemot (från) den linjära frekvenskurvan) så siktar man på Qt värde 0.707 idealt med marginal kanske upp till ca 1. För en Öppen baffel så är "lådans" bidrag lika med noll (liten baffelpåverkan finns) så du behöver ett element med Ot värde 0.7 åtminstone för att få rätt Qt värde för högtalarsystemet.
Ofta hör man att baselement med högt Qts värde har dålig "kontroll" över basreproduktionen. Detta är också lite missvisande. Istället för att tala om kontroll bör vi tala om "överdämpade" eller "underdämpade" element eller system. System med Qt < 0.7 tenderar att vara överdämpade och de med Qt > 0.7 underdämpade. Du bestämmer själv i din högtalarkonstruktion var Qt värdet ska ligga.
Om vi sedan titta på "kontroll" ur en annan aspekt, så bestäms djupbassvaret från en Basreflexlåda inte av elementet utan till största delen av basreflexröret, numera mestadels av plast. I en sluten låda bestäms visserligen bassvaret av elementet men i kamp med ett fjädrande luftmotstånd inne i lådan, som blir allt större vid lägre frekvens. En Öppen Baffel saknar fördelaktigt nog båda dessa externa "kontroll"-mekanismer.
Man kan säga att elements byggkvalité har stor betydelse för användningen i Öppen Baffel. Det gäller konens konstruktion, konupphängningen, talspolen och magneten för att inte tala om själva chassiets stabilitet. I min MJAO OB - se Bildreportage Teknik & DIY -har jag använt baselement med högt Qt värde men av god konstruktion på flera kritiska punkter. Har du möjlighet att komma till DIY-träffen i Göteborg, så kan du själv bilda dig en uppfattning om hur basen låter.
/Erling
|
OB ... cd |
Edited by - scorpion on 2009/04/08 17:38:04 |
 |
|
Tomas J
fd _T_

1558 Posts |
Posted - 2009/04/08 : 18:45:53
|
tack för kanon input Erling!
Jag tror att dessa element får vänta, även om de har bra pris och någorlunda rätt värden så är jag tveksam till kvallite'n!
Funderar i stället på att bygga enligt din byggtråd "MJAO OB" lite längre fram i stället. Men nu vet jag i alla fall vad jag ska kika efter om jag hittar andra intressanta element!
Tyvär så är Göteborg på helt fel sida av landet för mig,villket är lite synd, då jag gärna lyssnat på dina skapelser! |
Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera! |
Edited by - Tomas J on 2009/04/08 18:46:57 |
 |
|
|
Topic  |
|
|
|