Tidigt 90-tal fanns en mycket bra integrerad förstärkare som hette precis så. Svart. Kostade ny kring 8000 kr då (tror jag) och vann en del tester som prisvärd. Den hade jag några år och var nöjd. /Tomas F.
Precis som TomasF säger är 8000 A en integrerad förstärkare. Det finns ett slutsteg som heter 8000 P (med matchande försteg 8000 C), som jag tror liknar slutsteget (och försteget) i den integrerade 8000 S, vilken avlöste 8000 A.
*edit: Jag kan minnas fel. Rätta mig gärna i så fall!
"My head kissed the ground, I was half the way down" Mina system
Numren på Audiolabbarna är svåra och har ändrats. När jag var liten så var 8000A en Integrerad-budget-men-mycket-bra och 8000S en lite krafitgare integrerad som gick bra att koppla ihop med en 8000P som var ett Toppklass-slutsteg. Men en helt ny produktserie kom kring 1999, dock förvillande nog med nummerbeteckningar som tidigare använts för någon helt annan Audiolabprodukt... / Tomas F.
Det jag känner till är att alla (tror faktiskt det!) deras produkter från 1990-95 var mycket bra och prisvärda. Senare och tidigare produkter känner jag inte till. Någon annan? /Tomas F.
Mycket pålitliga grejor som, i mitt tycke, är något för ljusa i klangen och i viss mån förmodligen startade trenden med ljusare klangåtergivning som varit förhärskande sedan tidigt 90-tal.
Det med den ljusa klangbilden verkar stämma fortfarande. Har lyssnat på det nyinköpta slutsteget ett par timmar nu. Det visade sig heta Audiolab 8000P, Hifi-consult skrev tydligen fel i annonsen. De skrev även att det var på 2 x 80 Watt när det låg på 2 x 100 Watt, men det är jag inte ledsen för.