Author |
Topic  |
|
wallraff
Member

1077 Posts |
|
shifts
Member

375 Posts |
Posted - 2009/04/13 : 10:23:54
|
Hej då välljud är min misstanke. Det står i artikeln att de ska "modernisera" ljudet, vilket direkt får varningsklockorna att ringa. Men hoppas går ju. Ursäkta min skepcisism. |
Edited by - shifts on 2009/04/13 10:24:20 |
 |
|
räven
Member

3653 Posts |
Posted - 2009/04/13 : 11:11:54
|
Ja, det kan gå precis hur som helst. |
ombud för Intelligent Sound |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2009/04/13 : 17:10:42
|
Vet någon hur man moderniserar ljudet? |
 |
|
shifts
Member

375 Posts |
Posted - 2009/04/13 : 17:26:01
|
Jag läser automatiskt in "komprimerar" på en sådan sak, även om det inte står så :) |
Edited by - shifts on 2009/04/13 17:26:23 |
 |
|
guy gadbois
Member

2415 Posts |
Posted - 2009/04/13 : 17:44:30
|
Jag antar att det kanske blir riktig stereo på vissa av skivorna från att tidigare vara uppdelat strikt höger/vänster per instrument... det skulle vara positivt. Lite mer botten i de tidiga inspelningarna skulle vara välkommet. Däremot får man hoppas att de hoppar över komprimeringen.... |
Min anläggningstråd |
 |
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2009/04/13 : 17:55:37
|
Komprimering har sedan länga använts på alla inspelningar -inklusive orignalutgåvorna av Beatles skivor- så det skulle nog låta lite märkligt om de helt hoppade över det. Vad man kan hoppas på är väl snarare att de inte komprimerar sönder inspelningarna så att det blir en jämntjock smet med en mer eller mindre konstant medelvolym; dvs. att de inte förändrar dynamiken alltför mycket.
|
 |
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts |
Posted - 2009/04/13 : 18:27:10
|
Beatles har alltid varit en garanti för försäljningsrekord. Kavliten på deras produktioner den allra bästa. Så låt oss hoppas att Beatles andan fortsätter.
Tur att man har LP:n köpta på 60-talet att gämföra med. Abby Road är deras bästa album och det ska bli kul att jämföra.
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
 |
|
räven
Member

3653 Posts |
Posted - 2009/04/13 : 19:07:14
|
Soundtracket till Yellow Submarine gjordes ju om för ett tag sen och jag vill minnas att det blev till det bättre. |
ombud för Intelligent Sound |
 |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2009/04/14 : 11:43:32
|
Det jag har läst på nätet är att skivorna ska ges ut i både mono och stereo. Mono ska inte komprimeras alls om jag förstått rätt, medan stereo komprimeras en del men "inte så att det påverkar dynamiken negativt" |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2009/04/14 : 14:42:17
|
Nytt moderniserat ljud innebär att man eq:ar en gammal inspelning samtidigt som man komprimerar lite snällt och kanske lite brusreducering. Jag gjorde ett litet jämförande stickprov ur albumet "Love" som jag jämförde med originalet från 60-talet. Faktum var att skillnaden inte var så stor mer än att diskanten var något bättre på skivan pressad på 60-talet. Jag minns inte vilka låtar det var men skillnaden kan också bero på att analoga band tappar efter så många år lite diskant. Jag tycker ändå att det är förunderligt hur man nu lyckats med att samla ihop olika tagningar till en bra lyckad mixning i 5.1. |
 |
|
pick-me-up
Member

1382 Posts |
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts |
Posted - 2009/04/15 : 11:33:13
|
quote: Jag gjorde ett litet jämförande stickprov ur albumet "Love" som jag jämförde med originalet från 60-talet.
Vad heter albumet? Kolla en gång till. |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2009/04/15 : 13:32:04
|
Jag kan tyvärr nu inte längre säga vilka låtar det var, men det det är ju så att låtarna i det gula albumet "Love" finns ursprungligen på flera olika LP album. Som jag då gjorde var att försöka lokalisera några av låtarna och sedan lägga dom som ljudfiler tillsammans med det gula albumet. Då upptäckte jag att det inte alltid var exakt samma tagning på det gula albumet som på de tidiga 60-tals originalen. När jag gjorde jämförelsen var det mot den gula CD-skivan och inte DVD-A. Det här visar att det så klart finns flera tagningar av samma låt. Precis så är det också med de tidiga inspelningarna med Elvis. Där har man också klippt ihop låtarna från de olika tagningarna. Det här kan man exakt läsa om på en speciell hemsida. Det vill till att man har en noggrann dokumentation för kunna hålla reda på 10-30 olika tagningar som det oftast blev med Elvis. |
 |
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts |
Posted - 2009/04/15 : 18:11:42
|
Ja, ja nu är jag med; "Love Songs". En samlings LP med mycket Paul Mc.... Han är grym på kärleksbalader.
Beatles gjorde inte allt för många tagningar. Inspelnings takten var rekordsnabb, med dåtidens mått räknat. 2 timma per låt. Sen var deras insats klar. Hade dom något ärende till London eller var på genomresa kunde man göra ett kortare stopp för att spela in något nyskrivet. Tiden 63 till 66 var ett hårt liv herrarna.
Detta med olika tagningar kom sig av att man gjorde en singel så enkel och snabbt och i mono. Men om tre singlar toppat englandslistan, planerades en LP. Och då skulle det vara stereo. Vilket fick till följd att man fick spela in på nytt.
Undantaget är Rolling Stones. Dom gjorde inte en andra inspelingsrunda. Därför är deras tidiga PL:n i mono. Men det är en annan historia.
När Ni har lyssnat igenom den nya Beatles CD:n. Hör gärna av Er med Era lyssnar intryck. Jag tror många med mig, skulle tycka att det skulle vara mycket intressant.
|
 |
|
mikaels
Member

160 Posts |
Posted - 2009/04/16 : 09:40:54
|
'Love Songs'? Nja, vi talar nog om 'Love', det remixalbum som George Martin och son gjorde för Cirque du Soleil, http://en.wikipedia.org/wiki/Love_(The_Beatles_album)

Och det innehåller ju så otroligt många olika delar, en del från originalbanden, en del från George Martins gömmor, en del från andra håll, så det är nog svårt att göra korrekta jämförelser.
DVD-A-spåret låter dock magnifikt, det är skäl nog att skaffa en spelare... |
- "Do you indulge in any form of worship?" - "Life. I love life, very much indeed. David Bowie interviewed by Russell Harty, 1973
|
 |
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts |
Posted - 2009/04/16 : 10:45:47
|
Ja nu tror jag att jag är med på tåget.
Den jag fick i skallen är denna utgiven 1977:
 1. Yesterday 2. I'll Follow the Sun 3. I Need You 4. Girl 5. In My Life 6. Words of Love 7. Here, There and Everywhere 8. Something 9. And I Love Her 10. If I Fell 11. I'll Be Back 12. Tell Me What You See 13. Yes It is 14. Michelle 15. It's Only Love 16. You're Going to Lose That Girl 17. Every Little Thing 18. For No One 19. She's Leaving Home 20. The Long and Winding Road 21. This Boy 22. Norwegian Wood (This Bird Has Flown) 23. You've Got to Hide Your Love Away 24. I Will 25. P.S. I Love You
Det är inte lätt att hålla ordning på alla "samlingskivor".
Men vist det finns säkert mer inspelat med gruppen efter 1966 då dom slutade resa jorden runt. |
 |
|
SW
Member

542 Posts |
Posted - 2009/04/17 : 11:54:41
|
Det kom ju ut en samling 1995 Beatles Anthology som var remastrad och jag tycker den låter förskräckligt dåligt.
|
S |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2009/04/17 : 12:26:20
|
Jag har ju själv de flesta original pressade stereo vinylerna som faktiskt inte heller låter så där jättebra. Typiskt 60-tal. |
 |
|
|
Topic  |
|