| Author |
Topic  |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts |
|
|
Magoo
Member

509 Posts |
Posted - 2009/04/16 : 20:08:59
|
Håller de på ännu? Det var inte dåligt. Fel stad för mig, men hade det varit på västkusten hade det kanske blivit ett besök. |
comfortably numb |
 |
|
|
huzze

10180 Posts |
Posted - 2009/04/16 : 20:46:53
|
Låt dem inte sluta än, de är ju tonåringar jämfört med Metallica och småbarn mot Rolling Stones  |
 |
|
|
opethic
Member

2890 Posts |
Posted - 2009/09/14 : 10:56:52
|
Jag ska dit!
Fast det är ju egentligen inte "bara" en spelning med Dream Theater, utan mer en rullande festival (av Ozzfest-modell). Jag ska väl främst dit för att se mina hjältar Opeth! Men även DT ska bli kul att se, jag har aldrig sett dom och deras tre senaste plattor har ju varit kanonbra (jaja, de har gjort ännu bättre album förr men jag upplevde en svacka efter "Scenes From A Memory") Jag har kollat upp de andra banden lite som hastigast också, de verkar helt okej.
Lineup för Progressive Nation 2009 Europe: Dream Theater Opeth Bigelf Unexpect
Mums för oss proggisar!  |
 |
|
|
Terminator
Moved on...

1124 Posts |
Posted - 2009/09/14 : 14:58:56
|
| Om man står på sändlistan till Livenations nyhetsbrev får man 25% på biljettpriset till detta evenemang. Jag vet inte om det går att anmäla sig i efterhand men i vilket fall verkar det lite svårt att få biljetterna att gå åt. Konstigt då detta borde vara mumma för de som gillar prog. metal! |
 |
|
|
opethic
Member

2890 Posts |
Posted - 2009/09/15 : 09:04:36
|
Om det nu är så som du tror Terminator så är det ju skandal! Detta är ju den största musikhändelsen i Sverige sen... ja, jag vet inte när! Utsålda arenor på AC/DC och Metallica, men bara en halvfull Hockeylada när århundradets grej kommer... Suck! Nåja, då kanske man slipper trängas. |
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
 |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ

2894 Posts |
Posted - 2009/09/25 : 17:47:08
|
Jaha! Snart bär det av till Hovet   |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
 |
|
|
huzze

10180 Posts |
Posted - 2009/09/26 : 09:22:36
|
Ojojoj vilken tillställning. DT var outstanding. Bättre än sist för två år sedan. De sätter ju ALLT och ljudet var faktiskt helt OK. De hade problem vid ett tillfälle då gitarrstacken inte ville. Då visade de verkligen vad de gick för. "Let's continue at; Da-da-da-da", snabb inräkning och de var på banan igen. Stacken stack igen och "Animal" fick slå på sina prylar en stund till och sen var det fixat. (Sen om det var en del av showen...?) Dock var väl JLB lite högt mixad, det tar över lite för mycket, men han hade ju den goda smaken att inte vara på scen största delen av konserten. (Men så gillar jag inte riktigt hans sång och han höll inte hela konserten för två år sen, bättre den här gången, men Opeth-sångaren skulle platsa bättre med DT.)
Unexpect var en udda upplevelse. Frugan blev imponerad.
Bigelf var inget som tilltalade oss någonstans.
Opeth började bra men sen blev det bara bullermatta. Jag tycker inte att den genren passar på en stor arena utan ska avnjutas i klubbmiljö. (Glömmer aldrig Entombed på Underground i början av nittiotalet.
Till förbandens försvar, så hade de ju inte tillgång till den stora riggen utan fick kräma skiten ur sina småstackar.
Kanske återkommer med mer intryck när jag kvicknat till lite och andra delgivit sina åsikter.
PS: Opeth gör sig nog kanon i hemmastereon. |
Edited by - huzze on 2009/09/26 09:53:43 |
 |
|
|
opethic
Member

2890 Posts |
Posted - 2009/09/27 : 22:27:48
|
OK, vi fastnade i en bilkö straxt före Sthlm (ungefär vid avfarten till upplands väsby - vi kom från Uppsala) så vi missade tyvärr Unexpect och Bigelf. Nu var det ju främst Opeth och DT som vi ville sen men det var trist ändå...
Vi kom in precis lagom till Opeth (toalettbesök och drickaköp hanns tom. med) och de var ju naturligtvis så underbart bra som bara Opeth kan vara - tight och välspelat, bra ljud, Mickes halvknasiga mellansnack "Det är lite stökigt här nu - Håll käften" - extra kul var det att de spelade en helt annan setlist än när jag såg dom i Örebro i februari. Det enda som gjorde mig något besviken var väl att de inte fick använda sin backdrop eller dekorera scenen på typiskt Opeth-manér, samt att ljudet inte var lika maffigt som när kvällens sista band spelade...
...som ju var Dream Theater! Ett band som jag har delade känslor till, superbra ibland - skitjobbiga ibland (tex. när det blir för mycket solon eller jazzflum). De visade att de är ruskigt duktiga och samspelta musiker, ljudet var kanonbra och showen var helt OK, klart över förväntan faktiskt. Men jag misstänker att "strulet" med PA:t bara var en ploj, en ursäkt att ge Portnoy utrymme att spexa lite på trummorna  |
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
 |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ

2894 Posts |
Posted - 2009/09/28 : 20:16:39
|
Jo!
Denna tillställningen var ju hans verk |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
 |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20863 Posts |
Posted - 2009/09/29 : 11:31:27
|
Dom kanske kopierade när Rudess rigg slutade fungera under en Liquid Tension konsert. Då visade det sig att Rudess är en fena på Gura!! |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
 |
|
| |
Topic  |
|