HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur biampar jag?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

fripppel
Member

72 Posts

Posted - 2009/04/19 :  22:41:40  Show Profile Send fripppel a Private Message
Hej!

Får väl börja med att be om ursäkt för mitt okunnande i frågan men,
Är det möjligt att biampa 2 olika förstärkare, jag hade tänkt köra en NAD 3400 på 2*100W till basarna och en rörförstärkare till diskanterna. Om detta går, hur kopplar jag för att få rätt på signalen från cd:n. Finns det färdiga kablar eller gör jag egna som förgrenar sig från cd:n till 2 förstärkare?

Mvh Fredrik

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2009/04/19 :  23:04:14  Show Profile Send edison a Private Message
Det finns ju 1rca>2rca-adaptrar, funkar iaf till det du vill koppla (en cd-spelare till 2 förstärkare).
Bäst är ju de som är helt i metall.
Visst går det att använda de billigare som är med en kabel mellan enkelkontakten och de 2 kontakterna, men nog känns de lite mer 'småsunkiga'...MEN du får ju slabba med 2 volymkontroller...inge kul alls...såvida inte CDn har justerbar volym förstås

Skaffar du ett försteg med dubbla utgångar blir det ju lite trevligare och får då EN volympot att hålla koll på!

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2009/04/19 23:05:09
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/04/19 :  23:07:23  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Nad 3400 är en integrerad eller ?

Har den då Pre out så kopplar du ditt rörsteg där, det får då samma signal som slutsteget i Naden.
Cd:n går in som vanligt.
Ta bort blecken på högtalarna o koppla in rörsteget till dom övre kontakterna o Naden till dom undre.

MEN !!
Rörsteget bör ha volym kontroll så du kan ratta in rätt nivå. Men du kan fortfarande råka ut för att slutsteget i Naden har högre känslighet än rörsteget o då kommer det att låta murrigt o dovt.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/04/20 :  00:21:44  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Jag tycker du skall glömma idén, satsa på EN förstärkare som du gillar rakt igenom istället för att koka ihop något med två helt olika, man kan förenklat säga att du kommer att göra TVÅ högtalare av EN i den här processen.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2009/04/20 :  22:46:31  Show Profile Send tkr a Private Message
Hei,
Jeg synes at du skal glemme hele ideen med biamping hvis du ikke har god greie på det du gjør.
Det er vanskelig å få til, og som Goldfinger skriver, kan det gå riktig galt.
mvh

Musica, dona vobis pacem
Go to Top of Page

fripppel
Member

72 Posts

Posted - 2009/04/20 :  23:19:50  Show Profile Send fripppel a Private Message
NAD förstärkaren är en integrerad förstärkare, vad jag förstår så går det att göra med två olika färstärkare men det blir joxigt att få rätt på volymnivåerna mella bas och mellan/diskant. Ska nog prova i alla fall, man lär väl sig alltid nåt.

Tack för era tips.
Mvh Fripppel
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/04/20 :  23:33:38  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Bi-amp brukar oftast bara bli riktigt lyckade om talarna har aktivt filter.
Men har man 2 separata slutsteg med volym så kan man få till det ibland.
Har kört så ett par ggr förr med bra resultat :-)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7950 Posts

Posted - 2009/04/21 :  12:45:26  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Självklart ska du testa. Det är ju det som är roligt med hihi.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Tompa-T
Member

301 Posts

Posted - 2009/04/21 :  13:39:23  Show Profile Send Tompa-T a Private Message
Ja, jag tycker också absolut att du ska testa !!!
Visst, där finns fullt av fallgropar, MEN........
Är förutsättningarna dom rätta och du väl får till det med biamping, ja då kan det bli sanslöst bra
Man får härliga förutsättningar att prova sig fram med både elektronik och signal/högtalare kablar för respektive frekvens
Absolut finns risken att man snor in sig alldeles , men med en god portion tålamod och ett brinnande intresse, ja då är chansen att du får till ett utsköt personligt "frippel" ljud värt allt besvär !!

Lycka till med ditt testande !!

//-- Tompa --

HIFI & Musik nörd :-)

Edited by - Tompa-T on 2009/04/21 13:40:13
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000