HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 När började Dr Forsell, sälja skivspelare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/04/09 :  14:46:12  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message

Är det någon som vet när började Dr Forsell, sälja skivspelare?

I början på 80 talet eller tidigare?

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Io
Member

473 Posts

Posted - 2009/04/09 :  17:50:07  Show Profile Send Io a Private Message
Tidigt 90-tal. 1991?

• Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2

• Pioneer 668, PC, Chord Qutest

• Bladelius Saga MkII

• Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode

• Tannoy Arden

• Supra Sword & LoRad

Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2855 Posts

Posted - 2009/04/09 :  18:05:59  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

Det är inte han som har gjort första armen uta det ä Mr KL Grundström.
Jag vet inte hur det blev med pengar mellan dom två men dom är inte direkt sams idag

Lite ot

Grundis hade efter att tonarm till forsell var överstökad skissat på en skivspelare som är luftdriven med luftlagrad talrik å luftlagrad arm.
Det blev sedan tyst från honom om skivspelare

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/04/09 :  22:00:07  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message
Io tack.
Var Grundis fört med "luftlagrad" tangentialtonarm? Vet Ni är
i så fall?
När började Continuo med "luftlagrad" tangentialtonarm?

Luft som "fluid" är hopplöst att jobba med pga att den är för kompresibel.
Man kan inte med ett flöde, centrera något med luft eller olja.
Fysikens lagar är obarmhärtiga men rättvisa i detta fallet.
Flödet måste vara större i centrerat läge än ocetriskt. Och det är den gåtan man har att knäcka.

För länge sedan provade jag att sätta snurr på en slid i en luftventil som var anslutet till en returledning från ett hydraulaggregat.
För att den skulle snurra var den tvungen att har ett initialt vartal.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/04/09 :  22:02:54  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Continuo har ingen luftlagrad arm vad jag vet.
Cantusarmen har en vagga med två kullager som går i ett glasrör.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/04/09 :  22:12:47  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message

Ååååå tusan, vad har jag fått det ifrån.

Kör BoH med kulor.

Tack för korrigeringen, Tobbe!

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Io
Member

473 Posts

Posted - 2009/04/09 :  22:16:12  Show Profile Send Io a Private Message
Leif Häggmark - Air Tangent - var fem år före Forsell med luftlagrad arm.

Jag har sett Grundis arm hemma hos Robert Grubbstad ca 88-90... Blåeloxerad. Men var den luftlagrad?

• Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2

• Bladelius Saga MkII

• Tannoy Arden

• Supra Sword & LoRad

Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/04/09 :  22:30:23  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message
Kontentan är att det finns många duktiga "HiFi-makare" i vårt land.
Banbrytande var och en på sitt vis.

Fördelen med patent är att man vet, när och vem.

Då borde Grundis skapelse sett dagens ljus runt 85.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2009/04/09 22:42:13
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2009/04/09 :  22:53:33  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Har en byggbeskrivning från high fdelity nr 3 -91, men det låter lite sent..........

Tar med den till DIY-träffen.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2580 Posts

Posted - 2009/04/10 :  02:22:44  Show Profile Send esl a Private Message
Min luftlagrade skivspelare hade jag med till HiFi konsult i Alingsås 91 och den stod där några veckor, Olle var polare med Forsell och nåt år senare kom Forsell med sin luftspelare... lite snopet.
Nu hade jag iofs stulit en del av min kostruktion från Micro Seiki :-)

I min spelare finns det dock några om jag får säga det själv riktigt positiva egenskaper som vad jag vet ingen spelare haft varken förr eller senare.
En dag skall jag damma av min (det blev några stycken, och var dom är nu vet jag inte)

esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/04/10 :  09:22:09  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message

PG:
quote:
.....men det låter lite sent..........
vadå sent,..... man har inte mulat än...
Kommer Du ihåg att ta med numret, vore det intressant att få se om det finns något att sjä.....jag menar låna.

esl: Hinner Du damma av den till Göteborg?

Vi har säkert mycket att smacka om i Götet. Nä det ska bli kul och få höra Era "skivspelar-erfarenheter". Sen ska man hinna med att lyssna i rum 2, i "rör-hörnan". Och där blir det säkert lite snack också.

HiFi-värdens teknikutveckling är lite anorlunda än många andra. Ofta löser man samma problem, men på ett sätt som ska kunna ge nya marnadsmässiga argument. Något som gör just vår/min spelare unik. Prislappen verkar inte vara något bekymmer, snarae tvärt om.

Ser Ni det på samma sätt som jag? Eller tycker Ni att jag är ute och cycklar?

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Io
Member

473 Posts

Posted - 2009/04/10 :  11:31:43  Show Profile Send Io a Private Message
Jag fick hem Peters spelare sommaren 1990, har kollat gamla anteckningar. Och då var den färsk.

• Bladelius Saga MkII

• Tannoy Arden

• Supra Sword & LoRad

Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/04/10 :  15:01:35  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message

quote:
....Peters spelare...
Är det en Forsell?

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Io
Member

473 Posts

Posted - 2009/04/10 :  15:54:40  Show Profile Send Io a Private Message
Ja, Peter heter Forsell i efternamn. Glad påsk b t w.

• Bladelius Saga MkII

• Tannoy Arden

• Supra Sword & LoRad

Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2009/04/10 :  16:06:14  Show Profile Send svejk a Private Message
Forsell spelare är inte gratis tror man får bättre betalt för dem utomlands. Detta är välan en värsting

http://www.audio-markt.de/_markt/item.php?id=2005888576&

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Bossebugg
Starting Member

29 Posts

Posted - 2009/04/10 :  17:15:50  Show Profile Send Bossebugg a Private Message
Jag tycker det är roligt att läsa dessa inlägg angående luftlagrade tangensialtonarmar.Jag har själv en Air Tagent 1B,som jag har haft sedan början av 90-talet monterad på en Audiomeca J1 spelare.Air tangent armen är den bästa tonarm jag har hört när det gäller luft och transparans på röster och akustisk musik.Jag har även en Breuer Dynamic 8 radial tonarm som har mer spänst och dynamik i ljudbilden.Jag tycker att vissa inlägg från er tyder på att ni har aldrig lyssnat på en luftlagrad tangensialarm av hög klass.Det finns väldigt många uppfinnar jockar som inte vet vad dom snackar om.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/04/10 :  22:32:35  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message

Man undrar vad betalar man för, om man delar in kostnaden i; materialomkostnader, arbetsomkostnader och vinsten. Vad blir den procentuella fördelningen?
Till vilka kunder vänder man sig?
Hur många säljs per år?
http://www.audio-markt.de/_markt/item.php?id=2005888576&

quote:
Jag tycker det är roligt att läsa dessa inlägg...

Vad är det som Du, Bossebugg tycker är roligt?
quote:
Jag tycker att vissa inlägg från er tyder på att ni har aldrig lyssnat på en luftlagrad tangensialarm av hög klass.

Vad är det som "tyder på" att vissa inte har lyssnat på luftlagrad tangensialarm?

Min avsikt var att försöka få få grepp om när i tiden Dr. Peter Forsell lanserade sin spelare med luftlagrad tangensialarm.
Kring 1990 har jag fått veta och bekräftat, tack Io!

quote:
Det finns väldigt många uppfinnar jockar som inte vet vad dom snackar om.

Att det skulle finnas någon med mer eller mindre "spetskompetens" på alla disciplinerna; akustik, elektronik och mekanik det kan vi glömma. Vist skolningens nivå kan också varierar.
Kompetensluckor skapar behov av samarbete och det är tillåtet att "tala i oförstånd och tanklöst", ända till man vet bättre. Men jag har en känsla av att drivkraften bakom dessa "uppfinnar jockar" är ett genuint intresse för HiFi mer än ära och berömmelse.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2009/04/10 :  22:44:14  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
quote:
.Det finns väldigt många uppfinnar jockar som inte vet vad dom snackar om.

Bossebugg, det här får du nog utveckla, Forsell var väl en "uppfinnarjocke" han med, eller?

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

Bossebugg
Starting Member

29 Posts

Posted - 2009/04/11 :  16:42:50  Show Profile Send Bossebugg a Private Message
Jag har nog blivit missuppfattad i det jag skrev innan.Leif Häggmark och Peter Forsell har konstruerat två av dom finast och mest vlljudande luftlagrade tangentsial tonarmar som finns.Jag betvivlar inte heller Gubben i Kalmars kunskaper,men när man skriver att luft inte går att använda som "fluid" undrar man ju om han har lyssnat på någon av dessa tonarmar.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4233 Posts

Posted - 2009/04/11 :  17:40:57  Show Profile Send pix a Private Message
Enl. denna sida håller Peter till i Schweiz och säljer fortfarande sina svarvar:
http://www.drforsell.com/home.htm
Jag har dock aldrig fått några svar på mina mail..
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Bossebugg
Starting Member

29 Posts

Posted - 2009/04/11 :  19:10:15  Show Profile Send Bossebugg a Private Message
Tack Pix! Kul information.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/04/11 :  19:38:57  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message

quote:
...men när man skriver att luft inte går att använda som "fluid"......

Men så sa jag väl inte och inte menade jag det heller.

quote:
Luft som "fluid" är hopplöst att jobba med pga att den är för kompresibel.
Man kan inte med ett flöde, centrera något med luft eller olja.
Fysikens lagar är obarmhärtiga men rättvisa i detta fallet.
Flödet måste vara större i centrerat läge än ocetriskt. Och det är den gåtan man har att knäcka.

Skulle man kunna använda olja, som är mindre kompresibelt, skulle mycket vara vunnet.

Vad det ytterst handlar om är att, med så liten kraft som möjligt, flytta puppan i sidled.
Problem ett, vad har vi som har lägsta skillnaden mellan vilo och rörelsefriktion.
Viskös friktion utan tvekan av intresse. Men det finns också speciella kullager framtagna för att lösa samma problem. (Ska rota lite mer kring dessa senare)
Båda har sina fördelar och vad som låter bäst låter jag vältränade "HiFi-öron" får avgöra.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4233 Posts

Posted - 2009/04/11 :  21:49:12  Show Profile Send pix a Private Message
Olja borde vara ett bättre lager-medium, men hur skulle tätningen lösas?
Kan bli lite kladdigt att spisa skivor
Problemet med luft är ju att spel/toleranser/rakhet mellan ytter/inner rör måste vara mkt goda.
Lite av finessen är ju att luften centrerar rören och ju högre tryck mellan rören ju mindre svaj.

Tyvärr så pyser luften ut där den får minst motstånd, dvs på sidan av ytter-röret.
Skulle vara intressant med en kolv i innerröret som flyttar sig med PU-rörelsen, så luft enbart trycks ut under ytterröret.

Luft lager är annars inget konstigt.
Tror att det går att köpa lager+rör från Rockport i USA (som fö. gör en vinylspelare med luft både här och där..[se Rockport Sirius III)

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2009/04/11 21:50:04
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6802 Posts

Posted - 2009/04/11 :  22:02:35  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
Lite av finessen är ju att luften centrerar rören och ju högre tryck mellan rören ju mindre svaj.

Nja så enkelt är det inte det finns båda varianterna med högt och lågt tryck nu var det länge sedan jag läste in mig på det men det finns för och nackdelar med bägge systemen vad jag vill minnas så är de flesta lågtrycksystem för de är lättats att bygga.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2009/04/11 :  22:51:36  Show Profile Send Bland a Private Message
Roligt att se hemsidan. Tittade på hans högtalare och kände igen dem, det är T. Åström konstruktion i grunden. Jag gillade dem och ägde ett par några år. Bra i basen och ett fantastiskt mellanregister men betydligt sämre diskant. Med rör lät dem riktigt bra. Någon som vet vad Åström gör idag?
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/04/11 :  23:03:11  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message

quote:
Olja borde vara ett bättre lager-medium, men hur skulle tätningen lösas?

Näää inga tätningar, sånt otyg skapar friktion.

quote:
Problemet med luft är ju att spel/toleranser/rakhet mellan ytter/inner rör måste vara mkt goda.

Det var väl lite av detta jag hade i åtanke när skrev tidigare: "Luft som "fluid" är hopplöst att jobba med pga att den är för kompresibel."
Luft är för visköst och kompresibelt.
Om man använder pumpar som kräver smörjning, är inte luften ren heller. Förr eller senare klibbar allt ihop. Usch vad pessimistisk typ jag är.

quote:
Lite av finessen är ju att luften centrerar rören....

Det verkar som om vi talar om olika saker.
Om Du tänker Dig en cylinder med en kolv utan tätningar. Så kommer inte läckget mellan cylinder och kolv att vilja centrera kolven utan tvärt om.
Internt läckage beräknas alltid centriskt och sedan dubblar man flödet efter som kolven alltid strävar mot ocetriskt läge. Det gäller all hydraulik och pneumatik.
Vätskor och gaser som strömmar i rör kallas gemensamt för "fluider", hoppas jag inte tallar över Era huvuden.

Men vad menar Ni med högt och lågt tryck?

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000