Jag har en Arcam DAB/FM tuner och jag undrar vem som uppgraderar tunern till DAB/II. DAB/II är det nya formatet som troligen kommer att ersätta den hittills varande. Nu har man sagt att man även ska sända P2 som DAB vilket gör att saken kommer i ett annat läge. Jag lyssnar hellre på P1 och P2 än Sisu radion.
Okej jag trodde att dom slutat helt med Arcam. Är det någon som vet skillnaden mellan DAB och DAB II? Idag hörde jag förresten att det är tydligen jätte många som lyssnar på radio via digitalbox. Hur är kvaliteten på ljudet från en box?
Själv lyssnar jag mest på P1 på jobbets dator. Men jag har ett hyffsat Ljudkort i datorn som jag sen matar ut till en gammal Marantz förstärkare. DAB bygger visst på mp2 standard så det är ju inte High End det heller.
En bra analog tuner är nog lika bra. Vintage tuners går att fynda på tradera i bland.
Jag antar att du med DAB/II menar DAB+. Det finns så vitt jag vet inga beslut om att det ska sändas digital radio med DAB+ i Sverige även om Sveriges Radio vill det. Att lägga pengar på att bygga om sin tuner för något som kanske kommer till Sverige om några år skulle inte jag göra. DAB+ är i princip DAB med effektivare kompression vilket skulle kunna innebära bättre ljud men som antagligen kommer att innebära fler kanaler med bibehållen ljudkvalitet på de flesta ställen.