Author |
Topic  |
Pac
200.000-klubben

22009 Posts |
Posted - 2009/04/10 : 19:24:20
|
Hej forumkompisar! 
Jag har byggt en dator för att ha som musik och DVD-spelare i mitt andra-system.
Det sitter ett riktigt gammalt Soundblaster Live! value kort i den, det var det jag hade hemma...
Det spelar helt OK men jag har svårt att låta bli att fundera över att utveckling gått framåt rätt ordentligt sedan 2001 då ljudkortet byggdes.
Jag funderar just nu på hur jag kommer vidare. Finns det några erfarenheter om PCI-ljudkort som någon vill dela med sig av? Jag är tacksam för alla svar. |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
bearwik
200.000-klubben

4289 Posts |
|
Lovan
Member

3166 Posts |
Posted - 2009/04/10 : 20:33:38
|
Visst har ljudkorten gått fram från SB live. X-Fi är definitivt ett bättre kort men man ska inte bli förvånad om man får ett lika bra ljud från integrerade ljudkort på moderkort nuförtiden, iaf dyrare moderkort. Det inbyggda Realtek-kortet jag har på mitt moderkort är minst lika bra som mitt X-Fi(varianten med svart kretskort och guldkontakter). Dock kostade mitt moderkort nästan 2k också 
Ska du köpa ett X-Fi skulle jag hålla mig bort från dom små billiga utan istället satsa på t.ex. gamla XtremeMusic om du hittar ett sånt.
"The entry-level model of the X-Fi series, the Sound Blaster X-Fi Xtreme Audio, does not actually have the EMU20K1 chip but is a re-branded Audigy SE, using the same family of chips (CA0106-WBTLF), and even the same drivers."
Audigy är förvisso bättre än Live! men X-Fi är bättre 
Har du budget så tror jag nog Bernt har ett ljudkort att rekommendera annars  |
 |
|
mr.olle.norell
Member

443 Posts |
Posted - 2009/04/10 : 21:16:37
|
Jag har alltid undrat hur bra matningsspänning ljudkortet egentligen får. Datorns switchade nätaggregat borde inte ge den renaste matningsspänningen tänker jag...
|
Olle Norell |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2009/04/10 : 21:35:54
|
Jo, fast å andra sidan, det finns ju kort som matchar riktigt ordentligt dyra grejer. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
mr.olle.norell
Member

443 Posts |
Posted - 2009/04/10 : 22:06:34
|
Sånt gillar jag! Ljudkort som kostar några tusen som slår dyra hifi-apparater  |
Olle Norell |
 |
|
Marina Jansson
Member

2328 Posts |
Posted - 2009/04/10 : 22:25:12
|
Ja, vi har ett hemma. Det låter bättre än de apparater vi inte längre har kvar  Och med tanke på vilken Waf ett kort har jämfört med X antal lådor som står och samlar damm! För att inte tala om hur många sladdar man sparar... |
Waf, Waf!
|
 |
|
Pac
200.000-klubben

22009 Posts |
Posted - 2009/04/11 : 07:38:26
|
Marina, det är inte så konstigt att erat LynxTwo gör bra ifrån sig. Det är ett proffessionellt kort som kommer från en riktigt bra tillverkare. Lynx har koll vad det gäller inspelningsutrustning. Men så kostar det över 13.000:- Sek också. Jag hade inte tänkt tänkt spänna bågen så hårt i min andraanläggning, men man vet ju aldrig var det slutar...
Jag tycker att jag kommer långt med mitt live-kort, men frågan är om jag inte kommer längre med ett något modernare kort. På wikipedia finns det mycket info om Creative audios olika ljudkort. Helt klart borde vilket X-Fi som helst ha bättre prestanda än mitt Live! Så ett X-Fi eller ett av de vassare Audigy-korten kanske man skulle prova?
Är det någon som spelar med ett X-Fi eller Audigy?
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2009/04/11 : 07:45:50
|
Jag kör med X-Fi Elite, låter mycket bra! |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
 |
|
Pac
200.000-klubben

22009 Posts |
Posted - 2009/04/11 : 08:19:18
|
Creatives mjukvara är ganska komplex, är det svårt att ställa in för vårat bruk? |
|
 |
|
Marina Jansson
Member

2328 Posts |
Posted - 2009/04/11 : 09:10:43
|
quote: Marina, det är inte så konstigt att erat LynxTwo gör bra ifrån sig.
Jaha! Vad det så det hette. Jag tycker det låter bra, bara. Men det kanske är sekundärt, om det blir för dyrt?  |
Waf, Waf!
|
 |
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts |
Posted - 2009/04/11 : 09:52:23
|
Skippa Audigy-serien då de inte klarar av att spela upp 44,1 kHz utan måste omsampla till 48 kHz. Omsamplaren är inte världens hetaste heller om vi säger så. För det mesta låter det förhållandevis bra ändå, men det går att provocera fram en del oljud som visar på att det inte är helt optimalt. Förvisso går det att omsampla i mjukvara för att minimera problemet, men varför göra det om man inte måste?
De riktiga X-Fi-korten har inte det här problemet.
*host* WiFi *host*  |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
 |
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts |
Posted - 2009/04/11 : 09:54:20
|
Tidningen Studio har gjort en test av ljudkort. Allt från enkla till kort för mångkanal inspelningar.
Audiophile 2496 är väl dokumenterat och användbart till mycket. |
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
 |
|
Lovan
Member

3166 Posts |
Posted - 2009/04/11 : 12:06:20
|
Du ska absolut köpa ett X-Fi i dagens läge om du ska ha ett SB. Finns ingen anledning att köpa ett Audigy 
Jag har även märkt att nätagg ger skillnad på ljudet. Bättre nätagg ger oftast ett stabilare och mer homogent ljud. Precis som när man överdimensionerar nätagg till HiFi 
Mjukvaran behöver inte installeras. Har du Vista behöver du bara plugga i kortet så installerar den drivrutinerna. Har du XP så kan du installera bara drivrutinerna och slippa det mesta av Creatives mjukvara även om jag har för mig att man fick ta en "bakväg" för att göra det på det viset  |
 |
|
emil
Member

586 Posts |
Posted - 2009/04/11 : 14:20:33
|
Jag kör på ett Asus Xonar D2X kort som jag är riktigt nöjd med så pass nöjd att jag helt konverterat till att endast köra all musik via min HTPC. Sitter bla Burr Brown dacar på samt separat kontakt för strömförsörjnig vilket gav mig lite nya ideer. Det är meningen att man ska köra med den smala strömkabeln till floppy, jag mätte upp spänningarna till 12V respekive 5V + matning och designade en egen reglerad nätdel med en kabel som går in i lådan direkt till kortet.
Med min egen nätdel inkopplat till kortet blev det ljusår bättre än att köra med nätagget. Ska se om jag kan knäppa lite bilder på det framöver. Ännu tystare bakgrund och mer dynamik med min separata nätdel.
Länk till kortet:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=256176 |
 |
|
Pac
200.000-klubben

22009 Posts |
Posted - 2009/04/11 : 16:00:58
|
quote: Jag tycker det låter bra, bara. Men det kanske är sekundärt, om det blir för dyrt?
Marina, läs det jag skriver så slipper vi missförstånd. Klart att ljudet spelar roll, men om jag ville gå "all in" utan ekonomiska spärrar hade jag nog hellre köra med separat DAC, kanske en Lynx Aurora 8 och FW-kort istället eller varför inte en riktigt bra digitalutgång rätt in i min Gondul M. På det viset slipper man försöka integrera ett ljudkort i den "elektriskt smutsiga" datormiljön, man gör som inspelningsproffsen.
Men, nu var det inte det som det handlade om. Jag försöker testa hur långt man kan komma med enkla medel i min andra-anläggning, inte helt olikt det Bernt gjort fast i er huvudanläggning. Ni hade en hel del andra datorlösningar innan ni gick på Lynxtwo och det chassiet ni har idag.
Och så går vi on topic igen. 
Kraften påverkar säkert ganska mycket. Jag kommer att köra på det passiva 400W zalmanaggregatet som sitter i lådan.
Rightmark audio analyser har gjort en hel del intressanta SNR-mätningar. - mitt Live!-kort(på 16/44): http://audio.rightmark.org/test/creative-live!5.1-1644.html - LynxTwo B (på 16/44): http://audio.rightmark.org/test/lynx-two-b-1644.html - Asus Xonar D2X: http://audio.rightmark.org/downloads/Xonar_D2_RMAA605_TestGuide_V12.pdf
@Emil, ditt Asus kort gör bra ifrån sig i mätningarna.
Edit: ändrade ordalydelse. |
|
 |
|
Lovan
Member

3166 Posts |
|
Matrixen
Member

807 Posts |
Posted - 2009/04/11 : 16:06:59
|
jag kör X-Fi extreme music med den mest avancerade påhängskonsollen som har ett antal vridkontroller, fjärrkontroll samt förbättrade utgångar, bland annat toslink och spdif in/ut. köpte till påhängsmojängnen framförallt för att få tillgång till opstisk utgång, för att inte riskera att elda upp min finhifi. Resultatet är mycket bra. jag har inte gjort några direkta jämförelser, men skulle tro att det vore svårt att skilja ljudkvaliten när jag streamar en rippad skiva optiskt från att spela upp skivan i min excellenta cd-drive. Använder den dock inte för att spela musik vanligtvis utan mest film.
|
 |
|
Pac
200.000-klubben

22009 Posts |
Posted - 2009/04/11 : 16:37:18
|
Lovan, Elite Pro sticker ut en del från övriga X-Fi med sitt SNR på 116dB i specen på 24 bit. Jag undrar vad det är i Rightmark-mätningarna som ger spiken vid 1000 Hz.
|
|
 |
|
Lovan
Member

3166 Posts |
Posted - 2009/04/11 : 17:06:25
|
Pac: Det har du rätt i. Det missade jag helt. Vilken spik menar du, den i THD-graferna? |
 |
|
Pac
200.000-klubben

22009 Posts |
Posted - 2009/04/11 : 19:03:31
|
Jag har suttit och tittat lite på hur analysen går till. Spiken vid 1000Hz är testtonen... hehehe, tänk vad man kan lura sig själv.  |
|
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2009/04/11 : 20:09:26
|
Jo, den spiken brukar vara med i Stereophile också tror jag. 
X-Fi verkar ju vara rätt val inom Soundblasterfamiljen.
(Tack för länkarna, det var glädjande läsning för en nöjd Lynx-ägare.) |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
Pac
200.000-klubben

22009 Posts |
Posted - 2009/04/11 : 20:21:45
|
Jag har kört Rightmark på mina datorer och det är ganska enkelt att använda analysatorn. Det var ingen inspirerande aktivitet.  Det gick inte att mäta/kontrollera ingången så jag har nog fel driver för att kunna spela in.
På Senaste Asus rapporten har de skrivit: "Please note that though Xonar D2/D2X has good anti-noise design, the test results may have slight deviation on different PC platforms due to the various levels of system noise interferences and distortion, especially for 24-bit 116dB-high sensitive quality."
Så Emil, du har nog helt rätt, separat matning kan nog påverka ganska ordentligt.
|
|
 |
|
Pac
200.000-klubben

22009 Posts |
Posted - 2009/04/12 : 07:32:27
|
för skojsskull har jag bytt till ett gammal Turtle Beach Santa Cruz-kort som jag hade liggande. Det var inget roligt alls. Mitt gamla Sound Blaster åker i cirklar runt Santa Cruzen.
Ljudet har blivit essigt och ljust. Det är fortfarande ganska "lungt" och botten finns där men som sagt, det gamla var trevligare så det åker i igen.
|
|
 |
|
Pac
200.000-klubben

22009 Posts |
Posted - 2009/04/12 : 09:01:40
|
Ah, det var större skillnad än vad jag först kände. Santa Cruzen var "glittrig" och klarade inte av att lösa upp körer eller diskantrika kvinnoröster som tex Allison Krauss. Det blev en enda luddig diskantrik röra.
Hmmmmm... Det här har bara sporrat mig ännu mer. Undrar hur det blir med ett modernare ljudkort. Jag misstänker att fortsättning följer. 
|
|
 |
|
Kmj
Member

2870 Posts |
Posted - 2009/04/12 : 10:42:12
|
Auzentech ska ju ha ett fint kort som man även kan leka med OPar på. Jag hade ju en ljudkortstråd för ett tag sedan där jag fick lite olika tips samt letade upp lite andra med. De intressanta jag hittade jag först några från creative, dessa förkastades pga vad jag har för mig rykte om buggiga drivrutiner samt någon kommentar att x-fi-kretsarna i princip bara var nått som liknade en mer avancerad equalizer eller loudnessfunktion (detta kan jag inte stärka dock, slängde länkarna).
Sedan var det Asus Xonar D2X som nämndes tidigare, detta verkar vara ett gedigert bygge och inte nått ihophafsat kort. TEST:http://www.techtree.com/India/Reviews/Asus_Xonar_D2X/551-90532-542.html Detta blev det inte heller då jag inte litar på min stationära och det skulle finnas kompabilitetsfrågor med vissa kort och att det orsakade låsning för vissa. Ovanligt men som sagt, litar inte på burken där hemma.
Det sista var Auzentech X-Fi Prelude 7.1 och det var detta jag fastnade för. Ok, det är en utveckling av Creatives X-fi som jag nobbade tidigare men detta kortet har fått uteslutande bra betyg och har bra med anslutningsmöjligheter så detta skulle det bli. Tydligen ska det vara speciellt lämpat för just audiobruk. Om inte annat så låter ju en av de negativa kommentarerna bra "Overkill for mainstream market" http://www.prisjakt.nu/produkt.php?rec=198898
Så, från en som inte kan läsa audiorelaterade diagram och liknande men som däremot har spenderat nån vecka med att läsa forum om dv ljudkort för runt 2000:- så är det Auzentech som gäller. Dock blev det aldrig nått köp då jag fick flytta igen och i samband med detta så började det ryka oroväckande från nätagget, men kortet skall troligen köpas vid tillfälle eller erbjudande.
Fortsatt god jaktlycka!
|
.....where the music comes to die. |
 |
|
Topic  |
|