HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Soundblaster kort för HiFi?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2009/04/12 :  11:16:07  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message
Kan ett RME vara intressant ?
Har haft det här kortet i ett par år och det har fungerat felfritt
hela tiden. Har mestadels använt det för mätändamål men det låter
helt ok också.
http://www.stereophile.com/computeraudio/299/

Utvecklingen går väl framåt även hos RME så det här
kanske kan vara intressant.

http://www.thomann.de/se/rme_digi_9632_hdsp_pcikarte.htm

PS. Tror inte att kortet jag har finns att köpa längre.
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2009/04/12 :  13:51:47  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
Här kommer lite bilder på mitt Xonar D2X kort med tillhörande hemmasnickrad nätdel.

Har haft SB Extreme music samt Auzentech Cinema 7.1 innan och i mitt tycke ligger dom korten en bra bit efter mitt xonar kort med den separata nätdelen, störst förändring är bakgrunden som är knäpptyst plus att dynamiken och bredden på ljudbilden blev mycket bättre.

Såg dessutom att priset gått ner till runt 16-1700 för xonar kortet vilket gör det otroligt prisvärt, köp säger jag bara

Nåväl här sitter kortet monterat i min HTPC, floppy strömkontakten sitter längst bak på kortet i nedankant vilket är lite svårt att se på bilden, den separata strömkabeln går i genom blindplåten bredvid mitt grafikkort.

Så här ser den ut inuti, 2 kort ett för +5V matningen samt ett för +12V matningen.

Lådan är förästen en gammal skrotad datanätdel som jag lackat svart och satt en borstad aluminium front på, ser helt ok ut.

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22009 Posts

Posted - 2009/04/12 :  16:46:00  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Jag fick tag på ett begagnat X-fi Elite Pro idag. Det har också separatmatning som ditt Xonos Emil. Av specarna och ryktet på nätet verkar Asus ha tagit ett rejält grepp om ljudkortsmarknaden.

Ditt D2X är ju ett PCI express-kort. Kan man sätta det i en vanlig PCI-slot på moderkortet?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2009/04/12 :  16:53:59  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
Pac Nej man kan inte sätta det i en PCI slot, iom att det är ett PCI express kort måste man ha separat spänningsmatning, express slotten är mindre med färre pinnar så jag kan tänka mig att dom uteslutit spänningsmatningen på slotten och därför kör man separat matning.

Det är därför jag tog PCI E varianten det finns ett likadant xonar kort i PCI utförande men då är det mycket svårare att köra separat nätdel eftersom det får sin spänning från moderkortet.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22009 Posts

Posted - 2009/04/12 :  18:13:23  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Emil, har du mätt prestanda med Rightmark? Jag skulle gissa att du tjänar några dB med din kraft och att du eventuellt kan se bakgrundsbruset sjunka.

Nu spelar X-fi kortet.
Jag skall låta det landa ordentligt innan jag beslutar mig, men det känns som om det spelar bättre och bättre för varje minut.

Som vanligt har man svårt att hålla sig när man ser att något går att fixa. Jag gick inte riktigt lika långt överbord som du Emil. Jag lindade kraftkabeln till kortet runt en ferrit innan jag slog igen locket. På det viset stoppar jag lite CM-störningar i alla fall.

Nu är det slappa och njuta musik som gäller.

Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2009/04/12 :  18:14:34  Show Profile Send Lovan a Private Message
Anledningen till extra matning är förmodligen för att man inte vill ha lika mycket störningar till dom analoga kretsarna, därav drar man en ledning direkt från nätagget. Möjligtvis för att man vill ha högre spänning iomed att PCI-E använder 1,5V istället för 5V som PCI använder. Även X-Fi har den extra matningen men jag vet inte om det är för att dom vill ha 12V kanske?
PCI-E har spänning i sig annars skulle inte några saker(tänk nätverkskort m.m.) fungera alls utan att man behöver koppla in strömkontakter
Det behövs bara en PCI-E x1 men du kan även sätta dom i en 4x/16x som är ungefär lika lång som den gamla PCI-porten. Dessa brukar man ha enbart för grafikkort men har man en sån över fungerar det till ljudkort också.

D2X är PCI-Express medans D2 är vanlig PCI port. Vad jag vet är det enda skillnaden mellan dom två så man behöver inte oroa sig om man saknar PCI-E
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2009/04/12 :  18:41:16  Show Profile Send poppen a Private Message
Det externa sound blaster kortet är bättre. Det har jag på jobbet för avlyssning.

Ttill digitaliserng används Avid kort.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22009 Posts

Posted - 2009/04/12 :  18:45:31  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Äh, jag kunde ju inte bärga mig.

Jag har ju rightmark analysatorn i maskinen så den lille mätjävulen dök upp på min axel med att lite förslag; Varför inte göra mätningen???...

Sagt och gjort, här är resultaten för 24/96 mätningen i mitt chassie.

Frequency response (from 40 Hz to 15 kHz), dB +0.01, -0.07
Noise level, dB (A) -114.0
Dynamic range, dB (A) 113.8
THD, % 0.0004
THD + Noise, dB (A) -103.6
IMD + Noise, % 0.0008
Stereo crosstalk, dB -112.0
IMD at 10 kHz, % 0.0007

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22009 Posts

Posted - 2009/04/12 :  18:46:32  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Poppen, vilket externt kort pratar du om?

Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2009/04/12 :  21:49:26  Show Profile Send Lovan a Private Message
Riktigt bra siffror. Visst följde det med en låda till dom där? Skulle vara kul att se hur dom mätningarna ser ut när man använder uttagen på dom. Eller var det dom du visade nu?
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22009 Posts

Posted - 2009/04/12 :  22:29:41  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Nej, mätningen var när kopplade mellan linjeingången och linjeutgången. Jag hittade att den har ett RIAA, men det finns ingen linjeutgång på lådan vad jag hittat. Är det någon som vet vad den är till för?

Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2009/04/12 :  23:12:51  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
Kul att du hittat något som passar dig, Per.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22009 Posts

Posted - 2009/04/12 :  23:37:53  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Det är en resa Marina, vi får se var det slutar.

Kul att Bernt tände på RightMark. Det är ett ruskigt smidigt sätt att mäta THD, Brusgolv, SNR med mera. Det går att applicera på det mesta om man har ett ljudkort som är bra nog.

Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2009/04/12 :  23:43:10  Show Profile Send Lovan a Private Message
Det är väl för att kunna spela in från vinyl i första hand. Den är väl inte enbart för RIAA utan bara en hög impedansingång(instrument m.m.)?
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22009 Posts

Posted - 2009/04/12 :  23:49:56  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Ja, den har så man kan välja högimpedans också.

Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2009/04/19 :  08:40:10  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jag har elite pro xfi med och ljudet via den externa boxen är sämre än direkt från ljudkortet, lyssnat med hörlur. Boxen finns på bordet ändå, volymkontrollen är fin. :)

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22009 Posts

Posted - 2009/04/20 :  09:49:10  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Jag kör direkt ur kortet men får väl testa boxen vad det lider.

Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2009/05/03 :  12:45:23  Show Profile Send Lovan a Private Message
Jag snubblade över ett annat intressant ljudkort häromdagen nämligen Asus Xonar Essence STX.

Kollar man på lite tester ser man att det finns en hel del godsaker i dom bl.a.:
  • LM4562 med sockel så man kan byta
  • PCM1792A
  • Nichicon och OS-CON kondingar
  • TI6120A2
  • RCA-kontakter och 6,3mm hörlursplugg

Rightmark mätning:http://norge6.com/temp/xonar/xe2.htm
Review där dom går igenom delarna: http://www.guru3d.com/article/asus-xonar-essence-stx-review/

Verkar väldigt intressant. Priset är relativt lågt om man ser till sakerna dom stoppat i den:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=376133
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22009 Posts

Posted - 2009/05/03 :  15:11:50  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Ja, ASUS korten verkar ha potential.

Jag har hittat ett annat kort som verkar högintressant. E-mu 1212M är ett tvåkanalskort som verkar mäta riktigt bra.

http://chumiecki.com/MyEMU/
http://www.djuke.nl/html/rmaa/E-mu%201212m.htm

Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2009/05/03 :  15:59:06  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Kör själv med ett Sounblaster USBkort. Funkar bra, nöjd. Klart bättre än att köra ut ljudet direkt via hörlursuttaget till förstärkaren. Dessa så kallade "ljudkort" har en massa andra funktioner, ingångar för mikrofon, gitarr osv, dvs funktioner som möjliggör digital inspelning till datorn förutom då att kunna köra ut musiken till förstärkaren, högtalren, oftast i 5.1. Om jag idag skulle köpa en motsvarande tingest så skulle det nog vara enbart DAC enbart ägnad åt att omvandla digitalsignal från datorn till en analogdito i stereo, dvs just det som jag är intresserad av. Tror (utan att veta säkert) att det blir bättre så. TNT har testat några stycken senast.
http://www.tnt-audio.com/sorgenti/usb_dac_shootout_e.html
Go to Top of Page

Linus_L
Starting Member

20 Posts

Posted - 2009/05/04 :  23:42:13  Show Profile Send Linus_L a Private Message
Själv kör jag med ett X-Fi Fatal1ty (utgången modell vad jag vet, motsvarigheten till X-Fi Platinum).

Har moddat OP-amparna på front L/R utgången på kortet och det gav ett klart lyft mot tidigare skräp som satt monterat. Tyvärr har detta kort inte modulära kontakter för OP-amparna som jag vet något annat ljudkort har, kan dock inte komma på vad namnet var. Jag fick i alla fall löda dit nya OP-amps, fick ett gäng gratis-ex som jag beställde från National Semiconductor. Har inte exakt modell på dessa men det går att luska fram ifall någon är intresserad.

Jag har för övrigt kvar ett par ifall någon känner sig sugen på att leka lite. Hade tidigare tänkt sätta resterande på surround-kanalerna, men det blev inte av. Utöver detta så kan man även modda med lite nya kondningar samt sätta en bit EMS papper av något slag på botten av kortet ifall man vill få bort en hel del av störningarna som kommer från närliggande komponenter (trådlösa/trådburna nätverkskort, 3d-kort etc). Enligt vad jag har hört så ska också EMS-modden göra den absolut största skillnaden.

Edited by - Linus_L on 2009/05/04 23:44:18
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000