HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Glapp i XLR kablar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2009/04/29 :  22:22:24  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Har jag tänkt rätt nu? Efter byte av rack uppstod det ett brum i vänster kanal men om jag byter plats mellan vä och hö IC. (dvs hela kabeln - både i för och slutsteg) så flyttar sig brummet till höger kanal. Om jag förstår rätt måste det vara vä. IC som är glapp på något sätt.....eller vad tror ni

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2009/04/30 :  10:12:51  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Verkar så ja

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/04/30 :  12:14:10  Show Profile Send gcs a Private Message
Det är ju inte säkert att det är båda kablarna. Försök med att skifta kablarna till försteget. Är felet kvar så kan du skifta kablarna mellan försteg och slutsteg. Det är inte troligt att det är fel på båda sidorna om försteget.
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2009/04/30 :  13:40:56  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Tack. Det är alltså en Gondul och med tanke på att brummet byter kanal, inte bara när jag skiftar signalkabeln från Gonduls vänstra utg. till slutstegets högra ing., utan även när jag helt skiftar vä. och hö. signalkabel. Skulle det vara fel på Gondulen borde ju brummet ligga kvar i samma kanal och inte följa med när jag skiftar IC.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/04/30 :  14:09:57  Show Profile Send gcs a Private Message
Det är väl inte så att det är någon källa före Gundul#180;en som alstrar brummet? Koppla bort alla apparaterna före. Eller du har inte möjlighet att mäta med en multimeter om du har något avbrott i någon av ledarna i dina nämnda kablar?
Häromdagen skulle jag koppla in och lyssna på ett par aktiva högtalare och fick brum på den ena av dom. Felet var att den ena av högtalarna fick sin ström från en annan fas.

Edited by - gcs on 2009/04/30 14:14:09
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2009/04/30 :  14:29:09  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Nej ingen källa före och brummet följer med till den kanal där den förmodat glappa kabeln sitter. Får ta med kabeln till en verkstad....eller köpa nya - de nya Synergistic Accelerator verkar lovande.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000