Author |
Topic  |
Hi Fi Consult
Member

2112 Posts |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2009/05/01 : 13:49:46
|
quote: I din "värld" görs många ljudmässiga misstag som vi konsumenter tyvärr får leva med.
Säkert är det så men det görs också många bra saker, kanske t.o.m de mesta som görs. För övrigt är det lätt att vara kritisk när man själv inte behöver ha något finger med. Jag säger som kanske någon annan tidigare sagt: Det är synd om hifi-konässörer. Jag vill gärna ha svar på min fråga om dyrkabel till en fördelare. |
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts |
Posted - 2009/05/01 : 14:04:16
|
Just när det gäller nätkablar så är jag faktiskt tvärsäker. Vi genomförde ett blindtest för några år sedan och hade inga problem med att skilja ut de olika nätkablarna. Jag lägger inte ut en massa pengar på något om jag inte är tvärsäker. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
 |
|
räven
Member

3653 Posts |
Posted - 2009/05/01 : 14:37:58
|
quote: quote: -------------------------------------------------------------------------------- I din "värld" görs många ljudmässiga misstag som vi konsumenter tyvärr får leva med. --------------------------------------------------------------------------------
Säkert är det så men det görs också många bra saker, kanske t.o.m de mesta som görs. För övrigt är det lätt att vara kritisk när man själv inte behöver ha något finger med. Jag säger som kanske någon annan tidigare sagt: Det är synd om hifi-konässörer. Jag vill gärna ha svar på min fråga om dyrkabel till en fördelare.
Det är möjligt, men inte låter flertalet av mina cd (ca 1500 st) SÅ bra. men tillbaka till ämnet. Första gången jag provade nätkablar anpassade till hifi (Jormas) så hörde jag ingen skillnad, men sen flätade jag själv kabel alá Svalander och satte på lite mer påkostade kontakter och tyckte det var en positiv förbättring.
Nu kör jag nästan uteslutande Agile med bra kontakter och har faktiskt inte brytt mig om att jämföra med standardkablar (better safe than sorry). Bara min åsikt. |
ombud för Intelligent Sound |
 |
|
jonas_gbg
Member

336 Posts |
Posted - 2009/05/01 : 15:26:16
|
quote: För oss har det viktiga varit att all ljud och bild elektronik ska ha en gemensam teknikjord.
Där har du faktiskt bäddat för att hur grejerna matas har en påverkan på ljudet. 
Men själva kabeln då? Jag anser att en skärmad nätkabel är bra. Speciellt om den går i närheten av signalkablar. |
 |
|
soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts |
Posted - 2009/05/01 : 17:33:00
|
Björn-Ola: Jag bara ville ha sagt att oavsett om det finns någon skillnad att höra eller ej, så om man upplever skillnad, upplever man skillnad. Lite analogt: ramlar jag och slår i benet gör benet ont. Men jag kan ju ha smärtor i benet jag amputerade för 10 år sedan. Förnimmelsen finns oavsett vad. Sedan finns det så mycket annat som rimligtvis borde ge mer skillnad.
Pac: Med filosofi/religion menade jag, och tror du förstod, att dessa evinnerliga tweakdiskussioner handlar om bestämda åsikter och mindre om fakta. Sedan kan man ju faktiskt yttra sig (mitt eviga mantra) på ett sätt som inte gör min åsikt generell, typ "som alla nu borde vet är det skillnad på nätkablar" eller "självklart kan ingen höra skillnad på nätkablar". Om sådana utsagor finns det bara en sak att säga - prata för dig själv! 
Jag upprepar: Är du nyfiken, unge man, försök få till en riktig lyssningstest, innan du börjar blåsa dina pengar. |
 |
|
PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts |
Posted - 2009/05/01 : 19:29:35
|
quote: Jag upprepar: Är du nyfiken, unge man, försök få till en riktig lyssningstest, innan du börjar blåsa dina pengar.
Är du säker på att han blåser sina pengar? 
Klart att det finns både dåliga och bra kablar, frågan är väl bara om man hör eller upplever skillnaden, somliga gör det, andra inte.
Så följ bara SB, sladd, mfl. råd testa!!!!! |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
 |
|
DMGbg
Member

301 Posts |
Posted - 2009/05/01 : 20:04:29
|
jag var i samma dilemma som du bibi och gjorde precis som de flesta rekommenderar. Jag lånade hem på prov ett helt kit. Från vägg via ihop lödad kopplingsdosa och sedan ut till varje apparat. Lät det sitta i 2 veckor under ganska intensivt lyssnande. Tyckte mig höra allt mer skillnader och den gamla klyschan att det städade upp i ljudbilden. Vid lyssnande på t ex liveskivor tyckte jag mig säkrare kunna placera personerna på scenen (själklart påverkar inspelningen också). Efter 2 veckor bytte jag tillbaka till mina standardkablar och grendosa. Nu hörde jag verkligen skillnad. För mig blev det en nätt investering i nytt kablage och denna uppgradering ångrar jag verkligen inte.
Dyrt är det men jag tjänade tusenlappar på att inte köpa grendosa utan löda ihop kablarna direkt. |
Två intressen är musik och ljud. Jag strävar mot att förena dem. |
 |
|
pak
Member

1572 Posts |
Posted - 2009/05/01 : 20:11:22
|
Efter att blivigt lite inspirerad av denna tråden så gjorde jag ett litet test precis nyss. Jag har alltid menat att jag hör skillnad i mitt eget system när det gäller nätkablar.Men nu har jag precis fått en cdspelare med extern nätdel så jag tycker att det ser lite dumt ut med en tjock orm till kabel in i en liten pluttig nätdel med en superynklig kabel upp till spelaren.ser löjligt ut faktiskt! Så jag gjorde en kort specialare av dubbla massiva 2,5kvadrat installationskabel.Det rör sig om ca 20 cm från kontakt till kontakt. Men efter att ha kopplat in den mellan nätlisten och nätdelen med samma fas som den andra, så kändes det helt konstigt med en gång. Tunnt,Kallt,Tråkigt,-helt märklig känsla! Kände inte igen ljudet alls... Tänkte liksom att man kunde ha sålt dyrkabeln eftersom att det blev så knasigt med den långa tjocka in i den lilla dosan, och att det förmodligen inte skulle märkas nån skillnad men ack vad jag bedrog mig. Kopplade in tjockisen igen och satte mig för att kolla om jag hört fel.   FY FASEN! -Värmen va tillbaka,-basen va tillbaka,-Keb mo var av kött och blod igen...Ett större lugn i musiken.
Så min finkabel får va kvar! basta! I min anläggning så är det absolut värt pengarna som nätkablarna kostar. Surt ,men då är det.... |
-----------OBS------------ Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
|
Edited by - pak on 2009/05/01 20:12:50 |
 |
|
Hi Fi Consult
Member

2112 Posts |
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts |
Posted - 2009/05/01 : 21:49:04
|
Märkligt att en nätkabelstump hemmavid kan ge "mer lungn i musiken" eller att man kan "placera personerna på scenen". Skulle vara himla intressant att veta hur det går till i elektroniken när en nätkabel förändrar kvalitén i själva ljudet. Att det blir färre störningar osv med en skärmad kabel kan jag förstå men att själva ljudet blir bättre på olika sätt kan jag inte förstå.
De flesta inspelningsstudios använder helt vanliga kablar så att man kan nästa säga att motsatsen till "mer lungn i musiken" eller motsatsen till att man kan "placera personerna på scenen" redan så att säga är inspelad på skivan. Det är ju helt fantastiskt om en nätkabel av ett dyrt märke inte bara kan hjälpa till att förmedal ett bättre ljud hemmavid utan också rätta till fel som redan finns med i inspelningen.
Bara en tanke och absolut ingen kritik till någon.
|
Edited by - linnar on 2009/05/01 21:51:58 |
 |
|
PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts |
Posted - 2009/05/01 : 22:11:10
|
quote: Det är ju helt fantastiskt om en nätkabel av ett dyrt märke inte bara kan hjälpa till att förmedal ett bättre ljud hemmavid utan också rätta till fel som redan finns med i inspelningen.
Är det någon som påstått det?
Jag uppfattar det mer som om att de upplevde en skillnad. |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
 |
|
linnar

3623 Posts |
Posted - 2009/05/01 : 22:27:24
|
"Är det någon som påstått det?"
Absolut inte, det var min egen reflektion. Jag tänker då att om man redan från början förstört förutsättningarna för att ex.vis kunna placer personerna på scenen så är det märkligt att en specialnätkabel ändå kan förmedla den informationen bara genom att göra något med nätströmmen som sedan skall in i en trafo, likriktas genom några kondingar osv så att nätströmmen till slut är likriktad och nerväxlad till lägre spänning.
I min enkla värld borde det som specialnätkabeln gör vara utsuddat när strömen passerat nätdelen i apparaten.
Det är faktiskt väldigt märkligt.
|
Edited by - linnar on 2009/05/01 22:30:10 |
 |
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts |
Posted - 2009/05/01 : 22:33:48
|
Det finns få, om inte någon ting som har en sådan kapacitet som människans hjärna. Den analyserar inte bara frekvens, puls utan också känslor och mycket mer.
Att få lyssna på en HiFi som kan återge detta från inspelingstillfället är absolut en bra HiFi.
Men som trådskrivaren, bibi50 funderar över, och jag själv också. Vad kommer nätkablarna in i ljudet?
Bubbel lärde mig fläta kabel och det funkar väl. Annars drar jag gärna en lans för "tvåmetersteorin". Åt minstående tills Ni lärt mig om orsak och verkan. |
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
 |
|
DMGbg
Member

301 Posts |
Posted - 2009/05/01 : 22:34:45
|
Rättelse: efter hifi consults inlägg blev jag nyfiken och öppnade dosan. I koppligsboxen är inte kablarna lödda utan kopplade i en plint med skruvanslutning. Säkerligen en utprovad väljudande plint :-)
|
 |
|
DMGbg
Member

301 Posts |
Posted - 2009/05/01 : 22:40:49
|
märkligt/inbillning eller vad det må vara. I min egen lilla värld och med min förvirrade hjärna upplever jag en skillnad.
Sedan må det finnas fysiska föklaringar eller inte, sånt förstår jag mig ändå knappt på.
|
 |
|
linnar

3623 Posts |
Posted - 2009/05/01 : 22:52:32
|
DMGbg:
Du hör vad du hör, det kan ingen ifrågasätta.
Men jag, som är en förstockad teknikidiot, vill alltid ha en korrekt förklaring till vad som händer eller om det händer något, till i stort sett alla konstruktioner och tillämpningar. Jag bara är sådan och inte mycket att bry sig om.
|
 |
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts |
Posted - 2009/05/01 : 23:00:24
|
Jag vill bara lyfta fram att hjärnan har en grym kapacitet. Man kan lära den att höra skillnader som man inte kan sätta fingret på med hjälp av mätinstrument. Det har jag varit med om så många gånger att jag är tvärsäker på.
Hur avgör man om ett lager är dåligt? Hur avgör en bilmekaniker om motorn är OK? Man lyssnar! Hjärnan har lärt sig hur det ska låta när det är bra!
Ni som har vältränade "HiFi-öron", var rädd om dom. Och låt ingen sätta sig på Er bara för att Ni inte kan rent fysikaliskt att förklara vad Era hjärnor registrerar. |
 |
|
Pac
200.000-klubben

22009 Posts |
Posted - 2009/05/01 : 23:01:09
|
quote: Absolut inte, det var min egen reflektion. Jag tänker då att om man redan från början förstört förutsättningarna för att ex.vis kunna placer personerna på scenen så är det märkligt att en specialnätkabel ändå kan förmedla den informationen bara genom att göra något med nätströmmen som sedan skall in i en trafo, likriktas genom några kondingar osv så att nätströmmen till slut är likriktad och nerväxlad till lägre spänning.
I min enkla värld borde det som specialnätkabeln gör vara utsuddat när strömen passerat nätdelen i apparaten.
Det är faktiskt väldigt märkligt.
Ja, det var verkligen konstiga påståenden du kommer med Linnar. Jag har aldrig tidigare hört att man skulle kunna "reparera" förstörd information.
Meningen med HiFi är ju att nå hög trohet mot orginalet. Att då ge sig på att förändra orginalmatrialet känns väldigt underligt.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
pak
Member

1572 Posts |
Posted - 2009/05/01 : 23:07:30
|
Jag ville verkligen inte höra nån skillnad förut när jag testade.Hade hoppats på att kunna sälja kabeln och använda pengarna till nåt annat i dessa spartider. Men icke... den får stanna! Retsamt då det inte borde spela nån roll....ljudmässigt. Man kan ju undra.Är kanske inte nog teknisk Skit samma- bara det låter bra. |
-----------OBS------------ Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
|
 |
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts |
Posted - 2009/05/01 : 23:09:13
|
Linnar quote: Men jag, som är en förstockad teknikidiot...
Vi ska se varandra som en grupp som kompletterar varandra. Teknikutveckling måste stå på stadiga fysikaliska principer. Men för att komma långt, det där lilla extra, så behövs bådet öron och instrument.
quote: ....en korrekt förklaring till vad som händer....
Det är säkert inte som är intresserad att forska i ämnet. |
 |
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2009/05/01 : 23:25:49
|
Nätkablar är halva anläggninen, vet ju alla hifirävar. |
 |
|
soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts |
Posted - 2009/05/01 : 23:27:55
|
bibi50 frågade om vi ansåg att nätkablar har någon inverkan på ljudet. Jag tycker vi har gett honom bra svar. Diskussioner om nätkablars vara eller icke vara finns det tonvis; kanske dags att bryta innan tråden tappar all vett och sans.  |
 |
|
Klenkar
Member

1157 Posts |
Posted - 2009/05/01 : 23:35:07
|
Kanske borde kabeltådar ses som religion och förbjudas!!!???
|
...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers... |
 |
|
pak
Member

1572 Posts |
Posted - 2009/05/01 : 23:40:01
|
tror jag inte är en bra ide.
kablar är viktigare än religion! |
|
 |
|
Topic  |
|