[u]HiFi-RESAN[/u] Det hela började när jag beställt en tid för provlyssning av Intelligent Sounds högtalare i Kungsängen. Efter provlyssningen var mitt spontana omdöme att det var de bästa högtalare som jag hitintills hade hört och jag bestämde mig omgående att köpa instegsmodellen IS66 som förbättrade ljudet flera klasser.
Det hör till saken att jag har en bullerskada som gett en hörselnedsättning och som gör att distorsion och vassa ljud blir extra störande.
När det gått en månad uppgraderade jag min anläggning genom att köpa ett nytt försteg Advance MPP-505 och två slutsteg Inter M R500 vilket lyfte ljudet ytterligare ett snäpp.
Nästa upptäckt blev att min gamla CD-spelare inte höll måttet jämfört med övriga delar och då köpte jag Electrocompaniet PC1 och den gav ett renare och fastare ljud.
Det ljud som jag tyckte var så bra att det blev vanebildande i början blev efter några månader lite för skarpt och tröttande att lyssna på. Då lånade jag hem ett par begagnade IS88 som var uppgraderade och de hade ett mycket bra ljud men var lite för stora i vårt vardagsrum. Efter en tid bytte jag till IS6 Pro Mk2+. Dessa högtalare hade ett mjukare ljud och var åter en förbättring.
Nästa åtgärd blev en uppgradering av Advance försteget och Inter M slutstegen. Jag lät göra två uppgraderingar av slutstegen för att få bort ett brumljud somm hördes på 2,5m avstånd men som tyvärr inte lyckades.
För att få ett ytterligagare mjukare och rundare ljud med lite djupare bas bytte jag till ett par IS8 Pro MK2+ och det blev också som jag förväntat mig.
Intelligent Sound som hela tiden jobbar med utveckling och uppgraderingar hade nu börjat montera in ett nytt slutsteg i IS66 och även i IS8 tillverkat av G-Dis med ett mycket bra resultat.
Jag fick låna hem ett par slutsteg för att testa och utvärderingen gav att brumljudet var borta och ett renare och mer detalj rikt ljud. När utvärderingen var klar så köpte jag uppgraderingen med G-Dis slutstegen inmonterade i mina IS8:or och detta gav ytterligare en förbättring.
Sammantaget har jag nu en anläggning som låter mycket bra, är otroligt nöjd med, är mycket prisvärd och kan rekommenderas till andra entusiaster som går i bytestankar.
Allt detta uttryckt av en mycket nöjd privatkund .