Author |
Topic  |
soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts |
Posted - 2009/05/03 : 22:23:18
|
Trött på Actimel och hudkräm som slätar ut rynkor och skit, startar jag en tråd om något jag är nyfiken på, så läs nedan men för guds skull, det finns inga mellanrader eller dolska avsikter.
Orkar inte (och vågar inte) starta en ny tråd utan kastar ut mina frågor här:
Är DIYare mindre benägna att tweaka och/eller skaffa sig "lyxiga" sladdar?
Är man mindre benägen att ägna sig åt tweaks eller sladderier om man har en teknisk eller vetenskaplig erfarenhet (lång och trogen tjänst eller utbildning)?
För min del finner jag ingen orsak att skaffa på mig dyra kringprylar när jag precis har skaffat hem ett par 4-dollars rör (-25% vårrabatt) med "fel" glödspänning och med "fel" kapsling, för vad ska en 5000-kronors nätkabel tillföra?! Från min vetenskapliga (matte + fysik) bakgrund har jag en sund skeprisk inställning till det mesta som är sant och allt som inte är det, eller står i strid med vad man säkerligen vet. |
|
mr.olle.norell
Member

443 Posts |
Posted - 2009/05/04 : 00:16:03
|
Jag är diyare och kör mest med lakrits-sladd. Det funkar rätt bra, så länge de hela. På senare tid har de börjat glappa och givit upphov till brum, så jag håller på att byta ut till vanlig koaxialkabel. Hittade minst 30m rg58 som jag lödde kontakter på, och det blev ju bra! Eftersom att de har tätare skärm borde de skärma bättre än lakrits, så man får in mindre störningar.
Sen köpte jag visst lite RG62 nyligen. Mer än så funderar jag inte på kablar... Det är roligare att bygga klart något gammalt projekt, och eller lyssna på musik 
Det är min oromantiska kabelhistoria det  |
Olle Norell |
 |
|
mr.olle.norell
Member

443 Posts |
Posted - 2009/05/04 : 02:46:35
|
Magnus, nu kom jag på ett jättekul tweak jag läste om för något år sedan eller så... Det fanns tre denon-förstärkare i samma serie. Billigast, mitt emellan och dyrast. Alla lät bra, men den den dyraste lät bäst. Mellan-förstärkaren näst bäst, och billigaste lät något sämre.
Någon lyfte på locket och upptäckte att det satt samma förstärkarmoduler i de tre förstärkarna! Varför låter de olika då?
Jo för marknadsavdelningen hade sett till att de hade dragit ner bias:en på den billigaste, så att man kom en bit ifrån optimal arbetspunkt. Mellanförstärkaren hade också för lite bias, och den dyra rätt bias  Man betalade alltså mest för få bias-trimpotten skruvad några extra grader!
Kanske fick man lite till, några extra lysdioder, vad vet jag. Inte heller minns jag var jag läst det, men kul var det iallfall med diy:are som köpte den billiga och ändrade till rätt bias  Ett bra och lönsamt tweak! Att skruva på trimpottar är inte dyrt  |
Olle Norell |
 |
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts |
Posted - 2009/05/04 : 07:39:44
|
Jag använder just nu vanliga lampsladdar men för ett tag sedan testade jag ett par kablar som lär ha varit inspirerade av Svalander. Jag kunde inte höra någon skillnad. Jag har flyttat förstärkeriet så nu räcker inte kablarnas längd längre och tar "vad man haver" så det fick bli lampsladd.
Jag är inne i en intensiv period med byte av slipers till stenmur och färdigställande av ett datorprogram jag programmerat på i snart två år. Dettta har prioritet ett just nu. Men när det är klart så skall jag bygga, testa och mäta allt som går att göra så med. Jag håller också så sakteliga på att utveckla mikrofoner. Är nästan klar med mätlådan för signaler mellan 300 - 20000hz. Återstår gör lådan för basen alltså under 300hz. Sedan kan jag göra nogranna kalibreringar av mikrofoner. Har låtit ett labb i tyskland göra en master-kalibrering av en "master-mikrofon" som skall ligga till grund för övriga kalibreringar. Upplösningen kommer att ligga på under 0,1db. När detta är klart kommer jag att kunna mäta olika signalkablar för att se om dessa kanske mäter olika.
Kan knappt hålla mig! Om det regnar underlättar det att smyga in i mitt mätrum och bygga färdigt...
|
Edited by - linnar on 2009/05/04 07:40:35 |
 |
|
Bardis
Member

3348 Posts |
Posted - 2009/05/04 : 07:54:10
|
Om man tänker på alla komponenter under skalet på alla apparater och allt vad som skulle kunna göras där i form av tweaks så hamnar sladdarna långt ner på tweaks listan. Säger en som har testat många DIY-sladdar. |
Modda allt som går att modda! |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2009/05/04 : 09:45:50
|
Är jag DIY-are eller vart ska jag räkna mig?
Oavsett svaret på den frågan så är jag nog en av de på forumet som är öppnast för tweaks. Saker som flera på forumet anser inte har någon betydelse anser jag vara viktiga. Ett exempel är kondensator- och motståndstyper. Man kan bygga och bygga och bygga tills man får grått hår och det är dags för hemmet, utan att ha fått till det ljud man vill ha om man inte är öppen för möjligheten att det finns variabler man inte riktigt kan förklara. Man får vara ödmjuk, ha ett öppet sinne och försöka lära helt enkelt.
Kablar ska jag inte kommentera, bara konstatera att det är mitt levebröd sedan länge nu. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
linnar

3623 Posts |
Posted - 2009/05/04 : 10:02:14
|
Bernt: Du är i allra högsta grad en DIY-are.
Jag tror också att det du gör är förutsättningslöst bara det att vi kommer fram till olika resultat. Jag tycker dock att alla kabelpositiva (nytt ord) inte är positiva helt förutsättninglöst. Fast det är min egen lilla åsikt.
Skulle vara intressant att höra en beskrivning på hur ni på Jorma tillverkar kablar. Fast det kanske är företagshemligheter?
|
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2009/05/04 : 10:18:59
|
quote: Skulle vara intressant att höra en beskrivning på hur ni på Jorma tillverkar kablar. Fast det kanske är företagshemligheter?
Googla i så fall på "kabelmakarns verkstad"... |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
Edited by - Bernt Jansson on 2009/05/04 10:30:46 |
 |
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2009/05/04 : 10:40:51
|
quote: Är DIYare mindre benägna att tweaka och/eller skaffa sig "lyxiga" sladdar?
Jag kan bara uttala mig om den här frågan och jag skulle säga JA, definitivt. Min erfarenhet från DIY träffar är att de alla har en väldigt avslappnad inställning till sladdar och tweaks. Mycket skratt och självdistans också. Och erfarenhet, man har testat nästan allt.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
 |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6802 Posts |
Posted - 2009/05/04 : 12:44:12
|
Jag är nog knäpp men jag har gett mig den på att det går att göra bra kablage för små pengar hittills så har mina irrfärder bland kabelstumpar m.m. har varit upp och ner men sedan jag träffade Sten Duelund ett par år innan han gick bort har det gått åt rätt håll.
Bernt: quote: Ett exempel är kondensator- och motståndstyper. Man kan bygga och bygga och bygga tills man får grått hår och det är dags för hemmet, utan att ha fått till det ljud man vill ha
Helt rätt, vi har inte de ekonomiska resurser att prova vad som är bäst på respektive plats men det går att fuska .
anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
 |
|
soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts |
Posted - 2009/05/04 : 13:40:34
|
Bernt: Jag tänkte på dig, även om jag inte had dig i tankarna. Du är väl mer av en proffs-DIYare och har dessutom genom ditt arbete med Jorma en annan syn på saker och ting. Även DIYare kan ju delas in i olika klasser: de som bygger för skojs skull, av ekonomiska skäl, de som inte tycker färdiga produkter tillfredsäller deras behov av högsta kvalitet och så vidare. Det är ju nästan självklart att den som omsorgsfullt selekterar komponenter av högsta klass inte trycker in en sladd som anses "undermålig", utan även där köper något som anses vara top-of-the-art. Budgetpularen vet hur han ska "cut corners" och för denne gäller billigaste (och bästa möjliga) komponenter till varje pris.
Om man nu helt bortser från tweak-diskussioner, kan jag som hängiven DIY-taliban tycka att det måste ju vara synd om alla som köper färdigt för de får aldrig chansen och möjligheten att kunna välja nivån på varje enskild del av sina byggen; just det som Bernt i en bisats fångade så snyggt. |
 |
|
linnar

3623 Posts |
Posted - 2009/05/04 : 13:51:45
|
Bernt: Jag har läst en del av "kabelmakarns verkstad". Jorma verka vara en ödmjuk person. Tillverkningen går till på ungefär samma sätt som jag tänkt mig att det gör, priserna likaså.
Japaner är lite speciella att göra affärer med. En japan laddade ner en ritning från min hemsida och påpekade lite senare att ett av måtten är 1mm fel. Snubben gav sig inte förrän jag ändrat måttet på min hemsida. Vad gjord han då? Han laddade ner den rättade versionen... Vi i Sverige hade fixat den lilla skillnaden själva automatiskt utan att ens tänka på det. Varför laddade han ner den rättade versionen när han redan viste rätta måttet? Det var ju bara till att ändra själv! Då skall man komma ihåg att dessa ritningar är gratis att ladda ner.... Japaner, Japaner, överallt Japaner!
|
 |
|
linnar

3623 Posts |
Posted - 2009/05/04 : 17:41:18
|
Får väl svara på de inledande frågorna åxå:
"Är DIYare mindre benägna att tweaka och/eller skaffa sig "lyxiga" sladdar?" - Jag tro det är så! Jag skulle gissa på 70/30 till de som inte väljer specialkablar eller andra mystiska tweak.
"Är man mindre benägen att ägna sig åt tweaks eller sladderier om man har en teknisk eller vetenskaplig erfarenhet (lång och trogen tjänst eller utbildning)?" - Ja, men här tror jag det handlar om en uppdelning på 60/40.
EDIT: Jag tog bort det sista stycket eftersom jag fått information om någon idé att jag skulle "ta över" tråden med egna frågor.
Jag hade också med lite om religiösa kontra tro på tweaks. Om någon kände sig träffad av det så ber jag om ursäkt för det var inte alls mitt syfte att diskutera religion.
|
Edited by - linnar on 2009/05/05 07:08:37 |
 |
|
Sundström
Member

745 Posts |
Posted - 2009/05/05 : 08:19:23
|
För att tweaka åt rätt håll vill jag skaffa mer kunskap. det leder ju till att jag hellre gör t ex kablar på olika sätt för att förstå skillnaden än att jag köper. (Har inte kommit till att göra kablar än, snabbtestar bara vad jag har och nöjer mej med det) |
 |
|
Pac
200.000-klubben

22009 Posts |
Posted - 2009/05/05 : 08:26:21
|
quote: Är DIYare mindre benägna att tweaka och/eller skaffa sig "lyxiga" sladdar?
Jag skulle nog snarare vilja säga att majoriteten av DIY'are enbart håller på med tweak. Det vanligaste DIY-projekten handlar om att byta OP-ampar, kondensatorer eller att sätta dit avkopplingskondensatorer. Det om något är att tweaka en befintlig konstruktion. Sedan finns det otaliga kabelrecept som jag tror att många i likhet med linnar provat på.
Att prova nytt och testa oprövade saker är DIY'andets grundsten. Att då bita sig fast och inte vilja prova ingår liksom inte i ekvationen.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts |
Posted - 2009/05/05 : 08:41:13
|
DIY-are kanske inte köper/betalar så mkt för sina tweaks jämfört med oss som inte är så orädda. Det finns ju många tweaks att köpa över disk, men det är väl inte DIY-folkets motto. |
 |
|
linnar

3623 Posts |
Posted - 2009/05/05 : 08:52:25
|
Pac satte, kanske omedvetet, tummen på en inte helt oviktig sak.
Vad är tweaks?
Om jag slår i en ordbok står det så här: quote: "ryck / nyp / vrida / rycka / nypa"
Google översätter så här: quote: verb: NYPA VRIDA
WikipediA så här (fritt översatt): quote: Tweaking avser finjusteringar eller anpassning av ett komplext system, vanligtvis en elektronisk anordning. Tweaks innebär några små ändringar som syftar till att förbättra systemet.
I elektronik, det är en synonymt för "klippa". Analoga kretsarna har ofta små potentiometrar eller andra delar av dem som används för att kalibrera eller justera flödet: Den lilla isolerade skruvmejsel som då används kallas ofta för en "Tweaker".
Tweek, användes under 1980-talet, och betyder "en förbättring av de elektriska egenskaperna genom att byta kontakter".
Alltså kan man dra slutsattsen att tweaka egentligen börjar vid varje minsta lilla justering av sina prylar.
|
Edited by - linnar on 2009/05/05 08:53:55 |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2009/05/05 : 09:04:39
|
Ja, det är ju bra att definiera vad man pratar om emellanåt.  Annars pratar vi om helt olika saker och tror alla menar samma. |
MVH Bernt Mitt system
|
 |
|
linnar

3623 Posts |
Posted - 2009/05/05 : 09:13:24
|
Bernt:
Exakt!
|
 |
|
Pac
200.000-klubben

22009 Posts |
Posted - 2009/05/05 : 09:32:00
|
Absolut, det är bra att diskutera samma sak.  |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts |
Posted - 2009/05/05 : 10:14:16
|
Det jag hade i tankarna var alla kringprodukter som köps färdiga över disk: spikes, stenar, kablar, mattor/mellanlägg, tuschpennor, klisterlappar, wraps, möss ... |
 |
|
McGyver
Member

1737 Posts |
Posted - 2009/05/05 : 10:32:45
|
Jag tror jag klassar in som DIYare (heter det så?) och jag har en teknisk utbildning.
Mitt svar på frågan, -Jag skulle inte köpa några sådana produkter!
Jag skulle dock gärna prova vissa!
Skulle de visa sig ha effekt så hade jag nog försökt dissikera och göra en DIY-variant! 
/R |
The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action. - A. Kindsvater |
Edited by - McGyver on 2009/05/05 10:42:59 |
 |
|
svejk
NA addikt

3505 Posts |
Posted - 2009/05/05 : 10:33:28
|
Alla som har detta som hobby vill få det att låta bättre. DIYare har kunskap och handlag att bygga eget eller modda sina apparater. De som inte kan detta moddar med kablage kuddar osv. |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
 |
|
linnar

3623 Posts |
Posted - 2009/05/05 : 10:42:37
|
För många år sedan fanns det ett begrepp som kallades "Epa-trimning".
Epa var en affärskedja som sålde det mesta fast billigare än mmånga andra.
Bilar kunde trimmas på vanligt sätt då man gick grundligt tillväga. Epa-trim var när man köpte klisterlappar, fartränder extralampor lte färg här å där osv för att bilen skulle se trimmad ut.
Skulle inte förvåna mig om det fanns de som också trodde bilen blev vassare genom att sätta på klisterlappar ungefär som att lägga papper under fötterna på hifigrejer. Fenomenet vandrar troligtvis genom alla hobbys fast tar sig olika uttryck och diskusionerna finns där också mellan anhängare och tvivlare.
Jag tycker att dessa diskusioner skall finnas där och att de är nyttiga. Risken finns annars att påhitten kan dra lite väl långt ut i perferin och motsattsen att tvivlarna snart börjar tvivla på om högtalare överhuvudtaget finns. Alltså en målande beskrivning till att båda grupper behövs för utvecklingens skull.
EDIT: Grupperna är aldrig för eller mot utan det är en hel färgskala av olika grupper.
|
Edited by - linnar on 2009/05/05 10:47:53 |
 |
|
Pac
200.000-klubben

22009 Posts |
Posted - 2009/05/05 : 11:11:36
|
quote: Det jag hade i tankarna var alla kringprodukter som köps färdiga över disk: spikes, stenar, kablar, mattor/mellanlägg, tuschpennor, klisterlappar, wraps, möss ...
Det där med att köpa något "färdigt" är ju inte riktigt DIY... |
|
 |
|
Pac
200.000-klubben

22009 Posts |
Posted - 2009/05/05 : 11:14:55
|
Ett typ exempel på det jag menar är McGyvers kommentar här ovan:
quote: Jag skulle dock gärna prova vissa!
Skulle de visa sig ha effekt så hade jag nog försökt dissikera och göra en DIY-variant!
|
|
 |
|
Topic  |
|