Mmmmmm....Jag tror att järnkärna är att föredra...fast det beror väl ochså på delningsfrekvens å annat. En spole med järnkärna har ju lägre resistans iom att man behöver färre varv i spolen. Självfallet kan man köpa eller göra en KRAFTIG luftlindad spole....men det kan bli väldans dyrt.
I vissa fall kanske man kan tänka sig att kompensera genom att anpassa "lådan" med avseende på det högre motståndet en "rimligt" stor luftlindad spole "kräver". Ett högre motstånd i spolen medför ju att q-värdet stiger vilket för med sig att lådan bör göras något större.
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Beror på. Väldigt stora värden kan vara svåra med luftlindat, med hög resistans och/eller tungt som f-n.
Mindre värden är nog bättre att ha luftlindat.
Kör själv med en 15 mH bandspole med transformatorkärna i mina högtalare. Låg resistans i den, 0,25 ohm. Sen till diskanten har jag en luftlindad bandspole på 3,3 mH. Det funkar fint tycker jag.