Luxor högtalare 240*280*100 mm De är märkta Luxor Inustri AB Motala Sweden Typ 6531 Ser 1 Impedans 4 Ohm Märkeff Din 15W
Det finns 2 st element, diskant som det står audax. Andra elementet står det Luxor briljant. Dessa går att hänga på väggen, finns inbyggd krok på baksidan.
Någon som vet något om dessa högtalare? Hur gamla? Finns det någon passande stärkare till dessa när det här var på tapeten? osv.
Jag kan inte ge dig ett redigt svar. Men jag vet att Kjell Krantzberg på Faktiskt vet det mesta om Luxorhögtalare. Jag vet också att en del Luxorhögtalare är grymt undervärderade kanske mycket beroende på att Luxor inte betraktades som något riktigt inne hifimärke. Men speciellt deras transmissionlinehögtalare lär vara mycket bra (åtminstone efter viss renovering).
Håller med Eref! Grymt undervärderade hos vanligt folk men betydligt bättre värderade av tillverkarna. Luxor element satt i några hajänd-högtalare. Det var inte sällan det följde med Luxorelement till de bättre bilstereohögtalarna. Luxor's elementtillverkning var det sista som fanns kvar av Luxor.
Vad det gäller högtalaren som tråden handlar om så tror jag att diskanterna är bytta. Luxor använder nog helst sina egna diskar.