Jag har nyligen ärvt en Quad 22 med två Quad II-slutsteg. Jag undrar om någon här på forumet har lite tips på högtalare som är bra att kombinera med den förstärkaren.?
Jag har en följdfråga om impedans också: I manualen till Quad 22 står att impedansen på högtalarna bör ligga på mellan 12 och 20 ohm och att man ska lödda om slutstegen om man ska driva ett par högtalare med en impedans på mellan 4 och 8 ohm. Varför bör man lödda om slutstegen för att driva #8221;lättare#8221; högtalare? Det innebär väl mindre belastning för slutstegen? Eller är det för att spara högtalarna man ska göra det? Eller för att ljudet förbättras?
Lägre ohm tal = svårare last att driva. Kan vara därför.
Mvh
Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran
1969 Posts
Posted - 2009/06/15 : 07:32:58
Det är för att använda rätt koppling av utgångstrafon. I originalkopplingen är trafon kopplad för att passa ESL63, 16 ohm. Vid användning av högtalare med lägre impedans används två av sekundärlindningarna parallellt i stället för i serie.
Ingvar
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co.
Först och främst: tack för de initierade svaren! Får se om jag ger mig på några ingrepp. Tills vidare vore det fint med tips på högtalare som Quadarna kan driva i sin nuvarande inställning, d.v.s. med en rekommenderad impedans på 15-16 ohm. Hur är det med Quads egna (äldre) elektrostater, ESL 57/63? Har förstått att de kräver sin förstärkare? Återigen tacksam för tips, det här forumet verkar vara fyllt till bredden med kunnande!