HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Flyttar till radhus,vilket bredband,digitaltv, tel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2009/07/29 :  11:00:28  Show Profile Send nahoj a Private Message
Som rubriken lyder

Skall snart flytta till radhus
blir inte klok på vad vi skall skaffa för bredband, telefoni samt digital tv.

Förslag samt tips mottages gärna (fördelar, nackdelar)

Vi flyttar till Utby i göteborg om någon undrar

//Johan

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/07/29 :  11:11:54  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Fast telefoni har vi skippat här. Var sin mobil är mycket effektivare.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2009/07/29 :  11:48:36  Show Profile Send nahoj a Private Message
Vi går i de funderingarna med Bernt
Men det ingår ju telefoni(utan kostnad..)hos t.ex. bredbandsbolaget.
Billigare för dem som ringer till oss.

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2009/07/29 :  14:49:29  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Beror ju mycket på vilka krav som ställs och vad som finns. Det finns väl några olika grundalternativ, t.ex.
- All tele/breadband via mobilnätet (finns 3G täckning? vad göra med tv?)
- Allt via kabelTV (finns det och anslutet till vem)
- Allt via telefonjacket (ADSL etc - vems utrustning finns i växeln, bara skanovas eller även för bredbandsbolaget etc)
- Allt via fiber (finns det, vilka leverantörer är möjliga att ansluta)

Vilka krav på hastighet för bredbandet har du? Vet du vilka av ovanstående alternativ som är möjliga i ert nya hus?

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2009/07/29 :  22:17:29  Show Profile Send nahoj a Private Message
Lutar nog åt att vi kör bredband/telefoni med bredbandsbolaget
Digital Tv via det fria nätet, kollar inte så mycket på Tv så
vi klarar oss nog med det utbudet känns det som, någon som kör det här?
Vilken antenn funkar bra, samt vilken box bör man köra på?

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2009/07/29 :  23:10:54  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag kan ju berätta det att min ena son som bor i en bostadsrätt och har Bredbandsbolaget för dator och telefon. Jag tycker att det händer ofta att dom har avbrott och ibland avbrott på telefonen som varar ett par dagar. Det har också hänt några gånger att telefonmodemet går sönder. Det tar då några dagar innan dom får ett nytt. Jag själv kör med egen antenn för det fria nätet. Bilden från SVT kanalerna är jättefin men TV4 och TV6 fungerar olika dåligt och för det mesta dåligt. Bilden stannar och får digitala rutor. Det är ändå tur att jag knappt tittar på andra kanaler än dom från SVT, alltså 1 + 2 + Kunskapskanalen och SVT24. Anledningen till att det är så beror på har jag förstått. Man behöver än större antenn, min är c:a 50cm som är för litet. Man behöver också en förstärkare som förstärker minst 23dB. SVT sänder med en starkare signalen jämfört med de två andra kanalerna. Så är det i alla fall här i Stockholm.
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2009/07/30 :  00:07:53  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Vi har hela kitet hos Telia, fast telefoni, mobil, bredband och kabel tv via bredbandet.
Jag vet att många klagar på deras priser (helt förståeligt) men allting funkar klockrent.

Vi har haft ett avbrott på telefon och bredband för några år sedan, detta visade sig bero på att ett energibolag grävde av en kabel.

Kan också nämna att enligt TP-test ligger jag på dryga 7 mb/s på min 8 mb lina och det är ju inte så illa här ute på landet, speciellt med tanke på att vi har grannar som nyttjar BBB's tjänster och ligger under 6 mb/s på sin 24 mb lina med ständiga avbrott i driften också.

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2009/07/30 :  07:33:22  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag skulle aldrig välja TV via bredband. Mina erfarenheter än tyvärr riktigt illa.
Hade avbrott på signalen över en vecka,, och enligt leverantören fanns det inget fel,, sen efter 10 dar så fungerade det igen,och jag ringde och kollade vad som hade orsakat felet,,, De hade fortfarande inte gjort något.
Syrran skaffade dettamot min inrådan,,, 1-2 mån senare klagar hon på att det hackar i ljudet, trögt att byta kanaler,och att hon måste stänga av boxen ett antal ggr i veckan,,,

Aldrig mer TV via bredband.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

henrickpettersson
Member

359 Posts

Posted - 2009/07/30 :  14:37:34  Show Profile Send henrickpettersson a Private Message
quote:
Jag kan ju berätta det att min ena son som bor i en bostadsrätt och har Bredbandsbolaget för dator och telefon. Jag tycker att det händer ofta att dom har avbrott och ibland avbrott på telefonen som varar ett par dagar. Det har också hänt några gånger att telefonmodemet går sönder.


Min erfarenhet av Bredbandsbolaget under dom 2 år jag har haft bredband (Bredband 24+ ADSL) och telefoni från dom är att dom skött sig ganska bra. Telefon genom bredbandet funkar bra hemma hos mig, det blir lite sämre ljud än med fast telefon från Telia. Det har endast varit ett längre avbrott som jag kan dra mig till minnes. Korta avbrott är inget problem för mig, visst har jag det men det är bara ibland i samband med uppstart av datorn att Internetanslutningen inte vill hoppa igång och det i sin tur beror nog mer på datorn än på Bredbansbolaget.

Hur som helst är det bara att köra deras servicecenter och reparera anslutningen så är man igång igen efter ett par minuter. Avbrott i anslutningen till Internet när man har har datorn igång händer nästan aldrig hemma hos mig. Tittar man på statistiken på hastigheten för mitt län och uppkoppling på Bredbandskollen så ligger Telia lite högre men Bredbandsbolaget ligger högre än Comhem. I Stockholms län låg visst Bredbandsbolaget bättre till än Telia i statistiken såg jag. Då skall man även nämna att jag inte bor på #8221;landet#8221; kanske det som gör skillnaden. För jag har även mobiltelefoni från Telenor (dvs även Bredbandsbolaget) och ute på #8221;landet#8221; men i tätort där mina föräldrar bor är det riktigt rutten mottagning, nästa gång jag byter mobiltelefon byter jag även leverantör av abonnemanget.

Inkopplingen av mitt abonnemang skedde precis som utlovat. Min bror hade däremot lite problem med Bredbandsbolaget när han skulle flytta, det krånglade i största allmänhet och tog lite tid. Å andra sidan har jag en polare som flyttad från en mindre ort till där jag bor. Han hade då Telia och dom var så slöa med att flytta över abonnemanget att han till slut var tvunget att ställa ultimatumet att kan ni inte leverera tjänsten så vill jag inte vara kund hos er. Eftersom Telia inte kunde få arslet ur... har han numera Bredbandsbolaget som Internetleverantör.

Komma i kontakt med kundservice hos Bredbandsbolaget går hyfsat lätt, har inte haft så stor anledning att komma i kontakt med dom, kanske kommer när jag skall flytta. Enda irritationsmomentet var när jag skulle byta till WPA kryptering på routern och en guide till hur man skulle gå till väga i Vista inte gick att uppbringa. Dom har fixat det nu, dock är det den vanliga knapptryckarvalsen med olika alternativ innan man kommer i kontakt med en fysisk person.

När det gäller digital TV kändes det som att Comhem var det enda rimliga alternativet för mig, bor dessutom i ett Comhemhus så att jag kan få HD-kanaler om jag vill. Från Bredbandsbolaget var det för dyrt och dessutom via bredbandet. Boxer är ungefär lika dyrt som Comhem men har inte samma valfrihet, så för mig blev det Comhem 8 st favoriter.

Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2009/07/30 :  15:34:20  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Jag hade tänkt att beställa Comhem telefon/bredband/digital-tv för någon månad sedan men kunde inte acceptera att de skulle ta så förbaskat mycket betalt för att skicka mig fakturor. Eftersom det skulle betalas en gång i månaden också så blev det rätt mycket per år. Autogiro är gratis men det vill jag inte ha. Synd!
Faktum är att jag beställde men när jag väl fick info om fakturaavgifter etc så avbeställde jag. När jag ringde deras kundtjänst var det mycket långa köer och jag blev dessutom bortkopplad. Det gav inget bra intryck.

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

henrickpettersson
Member

359 Posts

Posted - 2009/07/30 :  16:01:07  Show Profile Send henrickpettersson a Private Message
quote:
Jag hade tänkt att beställa Comhem telefon/bredband/digital-tv för någon månad sedan men kunde inte acceptera att de skulle ta så förbaskat mycket betalt för att skicka mig fakturor.


Men den kan du slippa genom att be att få fakturan skickad direkt till din Internetbank, iaf. för digital TV.
Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2009/08/04 :  10:18:41  Show Profile Send nahoj a Private Message
Bredbandsbolaget är beställt, tele o bredband, tidigare ägarna hade detta med och var nöjda med det:-)
digital Tv kör vi det fria tills vidare.

Tackar för råd och synpunkter

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000