HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Köpa system kamera på media markt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2009/07/30 :  08:36:49  Show Profile Send Snoop a Private Message
Hej!

Jag ska fara och köpa min första system kamera på mediamarkt på fredag och vill ha lite tips.

Jag kommer att köpa den med deras 30 månaders avbetalnings erbjudande så skulle kunna tänka mig ett pris på upp till typ 10000 ungefär.

Har kollat in canon eos 450d och eos 40d finns det några fler kameror som ni kan rekomendera?

Lutar väll mest åt att köpa sig en 450d med extra objektiv mm.


[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2009/07/30 09:23:34

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2009/07/30 :  09:40:29  Show Profile Send Micke65 a Private Message
Hej,
Har hört/läst att Nikon ger bättre bildkvalitet än Canon med sina senaste modeller.
Tror det finns ett test mellan Nikon(D60?)/Canon i senaste Foto.
/micke
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2009/07/30 :  10:20:17  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Canon har mer brus en Nikon, men det stör ju bara om man ska ha riktigt stora förstoringar. Köp den du trivs bäst med.
Men hoppa D40/60 hos Nikon. Börja titta på D5000 och D90 och jämför dom med Canons. Men som sagt köp den som du trivs med.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2009/07/30 :  23:08:09  Show Profile Send Mickeman a Private Message
En vän kom hem från Mediamarkt häromveckan men en Canon 50D, han valde mellan 40D och 50D men så började en kampanj på 50D för 9999 med standardobjektivet, ... Kanske värt att kolla upp? Han handlade i Malmö.

Strunta i extra objektiv tills du haft kameran ett tag och vet vad för bilder du tycker är roligast att ta, kitobjektiven duger fint till och börja med. Personligen trodde jag en zoom skulle bil mitt första köp men det visade sig att jag var mycket mer intresserad av att ha ett objektiv med bra prestanda i svagare ljus (lågt f-tal och bildstabilisator) för att kunna ta bilder utan blixt. Polaren min tycker makro är det roligaste som finns, att fota spetsen på en rostig spik eller benen på en nyckelpiga och sånt där - each to his own.

Ergonomin är viktigare än man tror, köp en som du är bekväm med i första hand nu när du ändå väljer mellan fina märken som Canon och Nikon!

Mvh Mikael

Think what's inside the box!
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2009/07/30 :  23:16:50  Show Profile Send acebowler a Private Message
Vad ligger D90 på nuförtiden? En superkamera tycker jag. Har föregångaren D80 och är inte missnöjd. Köp med kitgluggen 18-70.. bra glugg!

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2009/07/30 :  23:32:17  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Som så många redan konstaterat: Köp den du trivs bäst med kläm och känn ordentligt hur de olika modellerna ligger i händerna med olika objektiv och om knapparna på kamerahuset sitter rätt för dina händer. Både för stort och för litet kan vara fel.

En sak som är lite trickigt för nybörjaren är att i förväg veta vilka knappar och inställningar man kommer at använda flitigt och vilka som kommer att visa sig vara mer eller mindre onödiga. Och skippa inte Nikon D60 om du finner den vara bäst. Är den bäst för dig ska du välja den. (Ja - jag är partisk. Hade en gång bestämt mig för att inte köpa D60. Gissa vad som hamnade i min fotoväska när jag hade klämt och kännt färdigt? Och nöjd med det valet är jag!)

Tänk även på att lättast kanske inte alltid är bäst. En lite tyngre kamerahus-objektivkombination kan ligga bättre i händerna och ger bättre stabilitet vid fotograferandet.

Håller också med om att du enbart ska köpa ett objektiv till att börja med för att sedan komplettera med det du finner bäst utvecklar ditt fotointresse. Möjligen skulle du kunna satsa på ett bättre objektiv än standardkitzoomen (18-55mm) som brukar följa med. Till xempel 18-105mm om du väljer Nikon. Men det blir ju naturliugtvis en kostnadsfråga och beroende på till exempel vilka paketerbjudanden som är aktuella just nu.

Dessutom tycker jag du kan strunta i extern blixt i första vändan om det skulle komma på tal. Det finns en enkel inbyggd i alla aktuella kameramodeller och den duger tills du vet vad du vill ha så småningom.

/Jörgen G
Nikonist

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2009/07/30 :  23:45:38  Show Profile Send Snoop a Private Message
Tack för bra tips :), hur är det egentligen med de här modellerna som är lite äldre så som 450d nikon d60 osv hur långt efter kommer de egentligen i kvalitet?

Av de de bilder jag sett som folk tagit med t.ex 450d så ser de riktigt fina ut t.ex.

Nikon D90 och Canon 50d verkar ju onekligen vara riktigt fina kameror.

Men som sagt ska kolla in vilka erbjudanden de har och kolla erbjudanden på nätet och se om de isåfall kan pris matcha.

valet står väll mellan att köpa en 450 med dubbla objektiv eller köpa en canon 500d,50d nikon 5000,90

Imorgon får jag svaret på vad det blir :)

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2009/07/30 :  23:49:32  Show Profile Send acebowler a Private Message
En viktig sak att tänka på är hur den ligger i din hand!Till exempel så är både canons 300-450 och nikons D40-60 är för små åt mig.

S

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2009/07/31 :  05:54:03  Show Profile Send Snoop a Private Message
jag har baby händer så vi får väll se :)

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2009/07/31 :  07:58:59  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Jag kör EOS 40D och har gjort i några år nu. Det är en stabil kamera som jag upplever ger mig full frihet. Jag har hitintills aldrig upplevt mig stöta på begränsningar satta av kameran. Det är min egen fantasi som varit begränsningen...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2009/07/31 :  11:25:57  Show Profile Send Snoop a Private Message
Om ni skulle köpa ett kamera kit med dubbla objektiv vad hade ni satsat på då?

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2009/07/31 :  11:47:59  Show Profile Send nahoj a Private Message
Jag kan bara hålla med Pac i det han skriver, kör med en 40D samt tamron 17-50 2:8, samt ett Canon 55-250IS
Denna combo är riktigt trevlig att jobba med, hade tidigare Canon 350D det var ett rejält lyft vid bytet till 40D
Kanske inte så mycket i bildkvalitetet som i byggkvalitet, känsla, funktioner, autofocus mm.

Men som vanligt, kläm o känn så att den känns rätt i handen, bildkvaliten kommer du garanterat bli nöjd med oavsett vilken modell/märke du väljer.

Sedan är det ju en bonus om man har vänner som fotograferar med samma märke, då kan man ju låna o testa objektiv, blixtar mm av varandra.

//Johan

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/
Go to Top of Page

dmr
Member

222 Posts

Posted - 2009/07/31 :  12:03:41  Show Profile Send dmr a Private Message
Gå mot strömmen och ta en titt på Pentax K20.
Kostar under 10k med Pentax utsökta 16-45/f4.0 glugg.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=273019
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2009/07/31 :  18:48:32  Show Profile Send Snoop a Private Message
Var iväg på mediamarkt idag men tyärr så hade de haft inbrott och alla kameror var i princip stulna utom olympus kamerorna så ja kunde inte känna på någon så de blev inget köp idag.

Men ett köp kommer att ske innan årets slut ska bara bestämma mig för vilken.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2009/07/31 :  20:44:48  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Snoop:
quote:
Om ni skulle köpa ett kamera kit med dubbla objektiv vad hade ni satsat på då?

Kort svar: Ingen!

Lite längre svar: Som nybörjare tycker jag det är bättre att ha ett objektiv till att börja med och sedan välja det andraobjektiv som passar ens fotointresse bäst. Du brukar spara några kronor vid första inköpet på det sättet. De kan du kan använda på en lite bättre glugg sen.

Jag har ingen uppfattning om vilken kombination av två kitobjektiv som skulle vara bättre eller sämre.

Attans trist läge med inbrottet för övrigt.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2009/07/31 20:45:11
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2009/08/01 :  00:54:50  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Jag är nöjd med vår Nikon D90 med 18-105VR objektivet. Det enda jag saknar är möjlighet till kort skärpedjup, så för det så köpte jag ett beg 50mm 1.8 objektiv för 600kr som är på ibland. Men ivf så tycker jag 18-105VR objektivet är ett bra allround objektiv. 18-200VR är väl ännu bättre, men det skiljer en del i pris oxå. Och just mer tele har jag inte saknat än med vårt nuvarande.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000