HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Medlemmarnas tips på bra musik/artister
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

DMGbg
Member

301 Posts

Posted - 2009/08/13 :  22:34:19  Show Profile Send DMGbg a Private Message
Kom loss nu ärade medlemmar.
Det måste finnas oändligt mycket mer att tipsa om. Ingvar "Lucinda" Ahlberg, är i en division för sig när det gäller att delge oss andra av hans till synes outtömliga kunskap. Men om alla vi andra hjälps åt kanske vi kan matcha honom? :-)

Två intressen är musik och ljud. Jag strävar mot att förena dem.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/08/14 :  08:12:46  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Nu är det kanske dags att vi uppmärksammar Uncle Tupelo?
Från 87-94 ett av de mest nyskapande och inflytelserika alt-country/rock banden.
Jay Farrar, Jeff Tweedy och Mike Heidorn var bland de första att blanda in tydliga influenser från punken i countryn, innan Ryan Adams och Whiskeytown.
Blandat med traditionell countryinstrumentering och stämsång.

Debutplattan No Depression från 90 är otroligt rolig, energi och sväng, riktigt bra låtar och stämsång som liknar irländskt fylleskrål, fast med ett Texas-twang.

Graveyardshift, No Depression och Screen Door är några lysande exempel.

No Depression och Still feel gone från 91 finns båda nyutgivna.

Då jag inte känner till någon direkt koppling till Lucinda Williams underlåter jag att nämna henne i stället för att ljuga ihop något.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/08/18 :  22:52:59  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Det verkar som om aldeles för många har glömt att köpa Robert Earl Keen skivor när dom varit hos sin skivhandlare.

Det är synd då hans skivor är väldigt bra att ha. Från 84 års No kinda dancer har det kommit ett 15-tal skivor, de flesta riktigt utmärkta. Några höjdpunkter är "genombrottet" A bigger piece of sky från 93, Picnic från 97 där Gurf Morlix kommer med på gitarr och skapar ett nytt sound samt den fantastiska Gravitational Forces där Morlix även producerar, de två senare kanske de bästa att börja och smaka på.

Och, ja, visst är det så, det är samme Gurf Morlix som spelade med Lucinda Williams i 11 år och även producerade fram till och med Car wheels on a gravel road.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8440 Posts

Posted - 2009/08/18 :  23:04:13  Show Profile Send Fuling a Private Message
Roky Erickson.

Började som frontman I Thirteen Floor Elevators på 60-talet, gjorde en hel del intressant rock och country med ett antal olika band och försvann sedan för decennier framåt i en dimma av droger och mentalsjukdom. Har kommit tillbaka till verkligheten på senare år och gjort några spelningar i USA och Europa varav jag haft den enorma turen att närvara på två inom loppet av ett år.
Textmaterialet är ibland lite för udda för den breda allmänheten men det levereras av den mest perfekta rockrösten någonsin.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2009/08/18 :  23:08:32  Show Profile Send svejk a Private Message
Joe Ely flaggar jag för. En Texas lirare som levererat braaa grejer sedan tidigt 70-tal. Började i Flatlanders tillsammans med Butch Hancock och Jimmie Dale Gilmoremore More a legend than a band var en platta som var Alt Country 25 år före sin tid. Ely välte Punksener med Clach Live Shots är en av de ösigaste liveplattorna jag har. Underbar texmex country bla på Letters from Laredo. Musta gotta Lotta är Country Rocknroll som välter en raggarbil. Plus mycket mer missa honom på egen risk.

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000