Umeå Energi har fått problem med sina fjärravlästa mätare, dom störs tydligen ut av olika nedskräpande moderniter. Elnätet är så skitigt att elbolagens egen elektronik inte fungerar men det enda man resonerar om är att man skall lösa problemet med avläsningen. Kunderna förväntas fortsätta leva med ett elnät som ständigt försämmras Till råga på allt annat så går läsningen till så att man skickar ut en signal på nätet för att göra avläsningen. Det skall bara finnas en signal på nätet och det är 50hz
Har en bekant som har jagat ellevantören i åratal och jag såg lite uppmätta kurvor därifrån idag (ser lindrigt sagt inte bra ut ) Men ringer man och säger att min ström är kass så får man som standardsvar att den är inom kravspecen. Blir man så kan dom faktiskt komma ut och sätta upp en mätning.
Min elektriker sa till mig att förr var det gränsvärden på hur mycket överspänning och smuts det fick vara på strömmen. Men nu har dom tagit bort dessa.....
Det man kan förvänta sig nu är väl att man sätter in nått skitfilter som bara är till för att avläsningen skall funka men som fungerar ungefär som nått av dom sämsta nätfiltren man har provat genom åren om man lägger ljudaspekter på det.