Hejsan allihopa! Jag har en gammal tidningsartikel från 1980 där man hävdar att man kan halvera lådvolymen i en baslåda ifall man monterar basarna mot varandra. Jag tror att det kallas push-pull? Hur som helst så skall man tydligen koppla plus till plus på ena basen och plus till minus på den andra. På detta sätt skall basarna jobba tillsammans. Ni kan se principen längst ner på följande länk: http://www.danmarx.org/audioinnovation/theories.html I artikeln jag har så sitter basarna monterade mot varandra och inte i separata hål som i länken. Hur som helst så har jag inte lyckats hitta en enda tråd i detta forum där man valt denna sorts baslösning. Med tanke på vilka kompetenser som finns inom detta forum och att ingen valt denna baslösning gör mig lite orolig i och med att jag mentalt mer eller mindre bestämt mig !!! Min tanke är att i första hand ha basen i ett 5.1 hemmabiosystem. Kom gärna med råd & synpunkter, fördelar & nackdelar!?!?!
Nackdelar eller "egenskaper" man bör tänka på utöver halverad impedans (vid parallellkoppling) högre kostnad är :
* portavstämningen kräver lång port relativt avstämningen
Inte helt omöjligt att lösa med t.ex. slavbas vilket ger dig ytterligare än kostnad.
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!