Jag har precis byggt klart en grounded grid preamp, och är väldigt nöjd. Tycker verkligen om det nya ljudet. Men är det en förbättring eller bara en förändring?
Vad är förförstärkningen bra för? Jag skickar signalen från dator till en mycket enkel usb-dac. Ut från dac:en är signalen relativt stark. Det första som händer i försteget är att signalen sänks med hjälp av volympoten. Sedan förstärks den upp igen. Vid vanligaste lyssningsnivåer så är signalen ut från försteget lägre än signalen ut från dac:en. Är förstärkningen som sker bara en färgning eller gör den någon nytta?
Om jag fattat det rätt så har ett försteg 3 jobb: 1 - reglera volym 2 - enkelt skifte mellan olika signalkällor 3 - att vara en impedansbuffer mellan källa och slutsteg dvs presentera en mycket liten last på källan som inte alltid har så stor drivförmåga och sedan ha en mycket låg utgångsimpedans så att signalen inte påverkas av slutstegets ingångsimpedans. En buffer. I vissa kombinationer av källa - slutsteg så är försteget helt nödvändigt för att inte förlora ljudkvalitet medan i andra så kan man klara sig utan.
Micke
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.