Author |
Topic  |
|
Akkelis Audio
Member

1026 Posts |
Posted - 2009/09/05 : 07:31:39
|
Hej bokförare, revisorer och småföretagare. Jag har en fundering kring hur man skall göra då man jobbar med begagnade produkter. Det finns lite olika "signaler" om vilket sätt som är rätt. Det finns två huvudalternativ.
Alternativ 1
Om jag säljer en produkt som kostar 10 000 kr och kunden lämnar en produkt i inbyte som vi bedömer har ett värde av 5000 kr. Då betalar kunden 5000 kr samt lämnar sitt inbyte då han får den nya produkten. Jag bokför och redovisar moms för 5000 kr.
Om jag sedan säljer den inbytta produkten för 6000 kr bokför och redovisar jag moms för 6000 kr.
Om jag missbedömt värdet på inbytesprodukten och säljer den för 3000 kr bokför och redovisar jag moms för 3000 kr.
Detta alternativ gör att jag betalar moms på mina faktiska försäljningsvärden, dvs dom pengar som kommer in.
Alternativ 2
Om jag säljer en produkt som kostar 10 000 kr och kunden lämnar en produkt i inbyte som vi bedömer har ett värde av 5000 kr. Då betalar kunden 5000 kr samt lämnar sitt inbyte då han får den nya produkten. Jag bokför och redovisar moms för 10000 kr.
Om jag sedan säljer den inbytta produkten för 6000 kr bokför och redovisar jag en vinst på 1000 kr som jag betalar moms för.
Om jag säljer den inbytta produkten för 5000 kr finns ingen vinst att redovisa och heller ingen moms.
Om jag missbedömt värdet på inbytesprodukten och säljer den för 3000 kr bokför och redovisar jag ingen vinst och ingen moms.
I detta läge är då staten att gratulera som fått moms för 10 000 kr för en försäljning som totalt gett mig 8000 kr.
Hur gör man, vilket av dessa alternativ är rätt, eller går det att göra på båda sätt, eller finns det fler alternativ?
Vänligen
StefanB
|
www.akkelisaudio.com |
Edited by - Akkelis Audio on 2009/09/05 07:32:12 |
|
Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts |
Posted - 2009/09/06 : 10:09:23
|
Jag är absolut ingen expert på området, men min logik säger att du betalar moms för hela beloppet som kommer in vid varje försäljning oavsätt vinst eller förlust. Dvs, alternativ 1. |
Artphotography |
 |
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts |
Posted - 2009/09/06 : 11:19:43
|
Du har PM |
 |
|
dmr
Member

222 Posts |
|
Magils
Member

7061 Posts |
Posted - 2009/09/07 : 12:48:59
|
Jag skulle också säga 1....momsen bör baseras på de verkliga pengaflödena. Prylen du byter in blir ju del av ditt lager, till ett värde av 4000:-.
Den sålda prylen för 10.000 borde rimligen ha haft en varuvärde på 8000....
Ditt lager har totalt minskat med 4000 genom en försäljning och således ska moms beräknas på det.
Snårigt värre... |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
 |
|
MatsT
100.000-klubben

2457 Posts |
|
Akkelis Audio
Member

1026 Posts |
Posted - 2009/09/14 : 20:55:29
|
Fick svar från Skatteverket idag:
Hej!
Angående din momsfråga:
Vid byte av en vara eller tjänst mot en annan vara eller tjänst ska inbytet räknas som ett inköp och avyttringen som en försäljning.
Vid handel m begagnade varor m.m kan en särskild form av beskattning, vinstmarginalbeskattning (VMB) tillämpas i vissa fall. Denna bygger på en princip om beskattning av uppkommen vinstmarginal, till skillnad mot i normalfallet då beskattning sker av en varas försäljningspris. Tillämpningen av VMB är frivillig.
För att använda sig av VMB krävs att köpet (inbytet ) ska ske från någon som inte haft avdragsrätt för ingående moms vid sitt köp av denna vara, dvs vanligast från en privatperson. Om inbytet kommer från en annan näringsidkare ska vanlig momsredovisning ske.
Om din försäljning med inbyte vänder sig till en privatperson kan du alltså tillämpa VMB och detta ger följande konsekvens i ditt fall där du säljer en vara för 10 000 kr och får 5000 kr samt en produkt i inbyte till ett värde av 5 000 kr:
Först säljer du en produkt för 10 000 kr. Antar att det är inklusive momst,. Den utgående momsen du ska redovisa vid denna försäljning är därmed 2 000 kr. I annat fall lägger du på moms med 25% och din utgående moms blir iställlet 2 500 kr. Samtidigt gör du ett inköp på 5 000 kr. Eftersom inköpet sker från privatperson har du ingen ingående moms att dra av.
När du senare säljer den inbytta produkten för 6 000 kr inkl moms redovisar du utgående moms vid denna försäljning på skillnaden mellan försäljningspriset och inköpspriset (vinstmarginalen). Tänk på att ditt inköpspris inkluderar mervärdesskatt trots att du vid köpet inte fick avdrag för ingående moms eftersom inköpet skedde från privatperson . Ditt inköp exklusive moms blir därmed 4 000 kr. Din försäljning exklusive moms blir 4 800 kr. Du gör en vinst med 800 kr. Utgående moms som ska redovisas är 200 kr (800 x 25%).
Om VMB tillämpas får du i din faktura till köparen inte öppet redovisa den mervärdesskatt som ska redovisas enligt reglerna om VMB. Detta betyder att köparen till den produkt du sålt vidare för 6 000 kr inte får någon avdragsrätt för detta inköp.
Om du inte tillämpar VMB redovisar du utgående moms på vanligt sätt, dvs på försäljningspriset.
Ett skäl till att inte använda VMB kan vara att köparen då får avdragsrätt för ingående momst vid förvärvet. Detta kan ju vara aktuellt om man säljer vidare till annan näringsidkare tex.
Hoppas jag har besvarat din fråga tll belåtenhet. Det kan vara lite svårt att förklara reglerna kring VMB. Du kan läsa på skatteverkets hemsida för vidare information. Gå in under "rättsinformation" vidare till "handledning" och sen till "handledning för mervärdesskatt". Där står det rätt tydligt och bra. Skulle något vara oklart får du givetvis återkomma!
Mvh |
www.akkelisaudio.com |
 |
|
EngelholmAudio
Member

8209 Posts |
Posted - 2009/09/14 : 21:49:15
|
Bra att veta! Tack Stefan!
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
 |
|
Pac
200.000-klubben

22011 Posts |
Posted - 2009/09/14 : 22:20:09
|
Usch, det där var inte särskilt enkelt.  |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
Magils
Member

7061 Posts |
Posted - 2009/09/14 : 23:10:01
|
Hmm, jag skulle nog sälja med 4999:- i rabatt och ge inbyte för 1 krona...sedan om jag gör vinst på inbytet tillämpa VMB på detta. |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
 |
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2580 Posts |
Posted - 2009/09/24 : 01:42:45
|
Skaffa revisor.... |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
 |
|